PCen Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Kan noen forklare meg fordeler med 30D kontra 20D Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 (endret) F.eks Spotmåling. ( http://www.google.com ) Endret 18. juni 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 New features / changes compared to the EOS 20D Redesigned body (more EOS 5D like) Larger LCD monitor (2.5") Soft-touch shutter release button AE/AF lock remains set if shutter is kept half-pressed between shots Faster startup and wake from sleep times Direct print button on rear of camera (woo!) Spot metering 100,000 shot shutter cycle ISO selectable in third stop steps ISO speed shown in viewfinder as you change it (still not once changed though) Selectable 5 or 3 fps continuous shooting PictureStyles instead of simple image parameters 9,999 images per folder (instead of 100 as per the EOS 20D) 15 menu languages (3 new) REF: Digital Photography Review Lenke til kommentar
PCen Skrevet 18. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2006 Jeg finner også foskejllene listet opp som over, lurte mere på hva dere synes sånn i praksis.... er forkjellene verdt prisen?? Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Ja. Ihvertfall hvis du skal ta noe "action" bilder. Den økede bufferstørrelsen (eller hvordan Canon egentlig har gjort det) i 30D gir deg bl.a. nesten dobbelt så mange bilder i RAW (6 mot 11) (også med .jpg får du mange flere). Dette sammen med spot måling mener jeg er verdt de ekstra pengene. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Ja. Ihvertfall hvis du skal ta noe "action" bilder. Den økede bufferstørrelsen (eller hvordan Canon egentlig har gjort det) i 30D gir deg bl.a. nesten dobbelt så mange bilder i RAW (6 mot 11) (også med .jpg får du mange flere). Dette sammen med spot måling mener jeg er verdt de ekstra pengene. 6336554[/snapback] Enig. Dette kameraet er både mer brukelig og vil kunne holde lengre. Det gir mer å vokse på, også. Men forskjellene er jo ikke store, og hvis 20D i utgangspunktet er i overkant, kan en trygt holde seg til det! Lenke til kommentar
Irish Coffee Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Litt OT kanskje, men jeg prøver: Kan noen forklare enkelt for meg dette med spottmåling? Jeg har forsøkt å finne det i manualen, men uten hell (Kanskje fordi jeg har 350d :-/ ) Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Litt OT kanskje, men jeg prøver: Kan noen forklare enkelt for meg dette med spottmåling? Jeg har forsøkt å finne det i manualen, men uten hell (Kanskje fordi jeg har 350d :-/ ) Se her. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Litt OT kanskje, men jeg prøver: Kan noen forklare enkelt for meg dette med spottmåling? Jeg har forsøkt å finne det i manualen, men uten hell (Kanskje fordi jeg har 350d :-/ ) 6337013[/snapback] Så vidt jeg vet har ikke 350D spotmåling. Jeg vet ikke om de har partial-lysmåling, slik som 20D har. I praksis vil 20D's partial-lysmåling kunne gi det samme presisjon som spot, når det brukes på nært hold (portretter osv). Landskap vil kunne nyte godt av det nye egenskapen til 30D, men også her vil partial være et godt alternativ. Det har ganske snevert måleområde det også. Edit: Partial kan betegnes som "jukse-spot", hvis man trekker en analogi til f.eks. makro. Endret 19. juni 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Partial måler på et 9% felt, mens spot på et 3,5% felt (midt i søkeren). Synes spotmålingen er nyttig spesiellt når det er store forskjeller mellom lyst og mørkt. Lenke til kommentar
unknown14725 Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 30D er en 20D på anabole steroider Det jeg finner mest nyttig blandt forskjellene er at 30D'en er generellt mye raskere, den har større internbuffer, den har større skjerm (!), og den har ISO verdier som kan økes/minkes med 1/3 stop. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Det med flere steg på isostigen er et godt poeng. Lenke til kommentar
royrogers Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Litt OT kanskje, men jeg prøver: Kan noen forklare enkelt for meg dette med spottmåling? Jeg har forsøkt å finne det i manualen, men uten hell (Kanskje fordi jeg har 350d :-/ ) 6337013[/snapback] Så vidt jeg vet har ikke 350D spotmåling. Jeg vet ikke om de har partial-lysmåling, slik som 20D har. I praksis vil 20D's partial-lysmåling kunne gi det samme presisjon som spot, når det brukes på nært hold (portretter osv). Landskap vil kunne nyte godt av det nye egenskapen til 30D, men også her vil partial være et godt alternativ. Det har ganske snevert måleområde det også. Edit: Partial kan betegnes som "jukse-spot", hvis man trekker en analogi til f.eks. makro. 6337410[/snapback] 350D har følgende lymålinger: 1. Evaluerende lysmåling 2. Partiell lysmåling (Konsentrert rundt senter, og måler lyser på ca. 9% av søkeområdet) 3. Sentervektet lysmåling Endret 4. juli 2006 av royrogers Lenke til kommentar
ezkild Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Synes det er rart at Canon ikke har kommet med spotmåling på de "billigste" modellene sine før nå. Nikon har det, mitt KM 5d har det og sikkert flere til. Dette er modeller som er mye billigere enn 20D. Noen som vet hvorfor? Lenke til kommentar
unknown14725 Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Trenger man spotmåling? Jeg må ærlig talt innrømme at jeg -aldri- har brukt spotmåling, selv etter flere år med dslr. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Egentlig trenger man sjelden det ekstra trange måleområdet som man får med spot. Partial er tross alt bar 9% av bildet, og det er jo ganske snevert, det også. Spot er riktignok mer snevert, men det er sjelden man trenger det. Mange liker å bruke spot til portrettfoto, men til dette bruket egner partial seg like godt. Selv har jeg aldri følt behov for ekte spot, selv om mitt forrige slr hadde det. Jeg klarer meg fint med "juksespot". Endret 4. juli 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
unknown14725 Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 (endret) Jeg kjører selv manuell modus ved portrettfoto. Man vil jo ha identisk eksponering over hele bildeserien helst. Særlig hvis man er innendørs og har lik lysetting hele tiden. Når dette er sagt, så kan jeg jo nevne at mitt kamera står på evaluerende måling hele tiden. Det er ytterst sjelden den "bommer" i denne modusen. Det virker som om den vurderer eksponering utifra hvor du har fokusert. På denne måten treffer eksponeringen riktig utifra hva du vil ha som motiv. Endret 5. juli 2006 av Irios Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå