SNratio Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Er 50mm f/1,4 såpass mye bedre enn 50mm f/1,8 at den er verdt prisøkningen? 6337059[/snapback] Kommer helt an på bruken. Hvis du skal fotografere MYE på f/2 og større åpning, er forskjellen betydelig, ja. 50/1.4 tegner bedre over hele bildeflaten på store åpninger, men sentralt er 1.8-lillebroren vel så skarp iallfall fra f/2.5. Og hvis du stort sett jobber på f/2.8 og mindre, blir mye av vitsen borte. Storebror er også noe bedre bygd, men hvis du ikke veit at du har behovet, kan du nok med fordel velge 1.8-varianten i første omgang og glede deg over røverkjøpet. Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Er 50mm f/1,4 såpass mye bedre enn 50mm f/1,8 at den er verdt prisøkningen? 6337059[/snapback] Tja... Det er nok egentlig opp til hver enkelt bruker å avgjøre tror jeg. Å måle kvalitet opp mot pris er jo avhengig av både hvor mye penger du har tilgjengelig og hvor kravstor man er. Les hva f.eks. Rørslett skriver om disse to. Han er godt fornøyd med begge to, og mener at du faktisk får mer enn du betaler for med 1.8 pårisen tatt i betraktning. Selv valgte jeg å gå for 1.4, synes denne virker bedre, bedre bygd blant annet. Den lille forskjellen i lysstyrke er ikke mye å ta hensyn til for de aller fleste av oss, det utgjør så lite. Edit: Capricorny: du var litt raskere enn meg, ser vi skrev omtrent det samme og er ganske enige. Endret 19. juni 2006 av Cirrrus Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Nye tamron 17-50 f 2.8 ville jeg helt klart gått for!! Sylskarp og trenger ikke blendes ned som mye av andre ting som er anbefalt her. En annen ting er at du samtidig har en flott walk around linse.... 6336596[/snapback] Er det en spøk? Anbefale en 17-50 F/2.8 til en som allerede har 18-200 VR? Latterlig. Oppfattet dybdeskarphet, hvis dere insisterer 6336627[/snapback] Hva er latterlig med det? Objektivene har helt forskjellige bruksområder. VR fryser ikke bevegelsene til motivet, kun kamerabevegelsene. Kjøpte selv Nikons 17-55 f2.8 etter 18-200 VR med god grunn. Anbefaler trådstarter å heller satse på en brukt 24 f2.8 eller en 60mm 2.8 makro enn 50 f1.4/1.8 da 50 mm objektivet ofte blir for trangt til generell fotografering innendørs. Av min fastoptikk i normalområdet (24 f2.8, 50 f1.4, 85 f1.4) så er det uten tvil 50 f1.4 som ligger mest i skuffen... 24 mm objektivet har svært kort nærgrense er fint til gruppebilder og har vesentlig større dybdeskarphet enn 50 mm objektivet. Til trådstarter, skaff deg erfaring med 18-200 objektivet først slik at du blir kjent med brennvidden du kommer til å jobbe mest med. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Til trådstarter, skaff deg erfaring med 18-200 objektivet først slik at du blir kjent med brennvidden du kommer til å jobbe mest med. 6337480[/snapback] Egentlig er vel det det beste rådet som er gitt i denne tråden. Finn din stil med 18-200, og eventuelt en blitz for å hjelpe til innendørs, og legg merke til hvilke brennvidder du benytter deg mest av. Det tok ikke veldig lang tid før jeg merket ønsket om et lyssterkt objektiv i 30mm-området. Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Jeg tror kanskje vi snakker om epler og pærer her. Trådstarter spør om et inneobjektiv og portrett objektiv. Om han med dette mener et objektiv som er så lyssterkt at han kan bruke det inne på portretter, eller mener han et objektiv som er har god nok vidvinkel til å kunne ta bilder av mennesker inne, f.eks. i selskaper etc. Tror nok det hjelper om han definerer dette litt bedre. Det er helt klart at en ultravidvinkel er IKKE et portrettobjektiv. En 50mm eller enda værre 85 mm blir definitiv trang i gitte situasjoner. Men som sagt tidligere, lær deg å bruke det du allerede har, for så å finne ut hva du mangler etterhvert... Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Hei alle sammen. Mine fotokunnskaper er ikke spesielt bra foreløbig. Dog kan det sikkert bli det med hjelp av dere og mye øvelse. Jeg har bestilt meg en Nikon D70s med en Nikon AF-S DX VR 18-200mm 3.5-5.6G IF-ED linse. Dette dekker mitt behov med tanke på at jeg skal fotografere mye ute og da dyr (hund). Dog trenger jeg og en linse for å dekke behovet inne og på nært hold (portrettbilder og nærbilder). Trenger og tips om en bra blits. Noen som kan hjelpe? Bare for å informere litt, så er dette et meget populært objektiv og ingen norske forhandlere har denne inne nå (så vidt meg bekjent). Og det er også veldig mange som har den inne til bestilling (deriblandt meg), så de som bestiller "i disse dager" kan sansynligvis ikke forvente å få sitt i første omgang pga av alle forhåndsbestillingene. Har nettopp vært i kontakt med "min" leverandør og han sa de har ikke fått noen ny dato fra Nikon, men realistisk kunne vi ikke forvente å få denne før i slutten av juli og at alle objektiver de forventer å få inn er nå forhåndsbestilt. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 20. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2006 Tja . mitt er i posten Men har man kontakter så har man kontakter He he Dessverre vet jeg ikke hvordan andre dødlige har det, da jeg ikke kjøpte denne gjennon vanlige kanaler Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Jamen det er jo flott. For min egen del har jeg sjekket et utall av nettbutikker i Norge og USA nå i dag, og ingen har den på lager i Norge (ETA 19/6 stemmer dessverre ikke) og i USA kom jeg over én nettbutikk som hadde den inne og som solgte den til rundt 1300 $ (kanskje ikke så rart at de ikke får solgt dem, da "vanlig" pris for denne er rundt 750 $). Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 23. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2006 Ok. Du hadde rett. Må som jeg skulle dra å hente det kom det en million unnskyldninger fra selger! Det værste er at dette er en meget god venn av meg. Er skikkelig skuffa her nå. Pokker Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Ok. Du hadde rett. Må som jeg skulle dra å hente det kom det en million unnskyldninger fra selger! Det værste er at dette er en meget god venn av meg. Er skikkelig skuffa her nå. Kondolerer... Du får ta deg en tur ut og kjøpe et Sigma 17-70 i mellomtiden, så får du brukt kameraet i hvert fall. Det kan nok ta tid for Nikon å levere nok av disse. 17-70 gir en del av de samme mulighetene til generell fotografering, men er selvfølgelig ikke det samme på tele-siden. Det er i utgangspunktet litt mer lyssterkt, så at det ikke har VR kompenseres i hvert fall til en viss grad... Det er tross alt nokså rimelig, og gir god ytelse for pengene. På noen måter utfyller det jo 18-200 også, siden det er litt mer lyssterkt, og gir 1 mm ekstra på vidvinkel (der én mm tross alt er ganske mye!). Dersom du finner ut at du ikke vil ha begge, er det jo mulig å få solgt det igjen skulle jeg tro... Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 23. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2006 Ble så forbanna at jeg ikke henta kamera engang. Sa han fikk ordne opp umiddelbart. Bestilite det for lenge siden også gjorde jeg. Er skikkelig irritert her. Nesten så jeg gir faen og drar på elkjøp og handler istedet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå