Ni kon Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Hei alle sammen. Mine fotokunnskaper er ikke spesielt bra foreløbig. Dog kan det sikkert bli det med hjelp av dere og mye øvelse. Jeg har bestilt meg en Nikon D70s med en Nikon AF-S DX VR 18-200mm 3.5-5.6G IF-ED linse. Dette dekker mitt behov med tanke på at jeg skal fotografere mye ute og da dyr (hund). Dog trenger jeg og en linse for å dekke behovet inne og på nært hold (portrettbilder og nærbilder). Trenger og tips om en bra blits. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 blits: SB600-800 eller f.eks. sigma som passer til Nikon til innefotografering har det gått mye på AF Nikkor 50mm F1.8D her i gården. Fantastisk lysstyrke på det objektivet. Dog gir den minimalt med vidvinkel... Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Støtter Mr Lee når det gjelder blitz SB 600 eller 800, alt etter som hvor mye penger du ønsker å bruke. Når det gjelder objektiv gikk jeg for 50mm 1:1.4 jeg da. Et meget godt objektiv som jeg nåbruker stort sett hele tida. Til portretter er det meget godt. Ikke mye vidvinkel som det sies, så om det er viktig må du nok ned i brennvidde og opp i pris. Om ikke prisen spiller noen rolle hadde jeg gått for 14/2,8 ED som har fått gode kritikker, men koster deretter. Mer realistisk er f.eks Tamron 17-50 2,8 XR DI II, som visstnok også skal være en god linse. Har ikke prøvd den selv, så jeg kan ikke gå personlig god for den, men etter det jeg kan lese meg til er folk fornøyd. Men dekker ikke linsa du har bestilt de fleste av disse kravene dine? Har du prøvd den enda, eller har du bare som de fleste andre av oss kommet i "utstyrs-modus"? Er riktig nok ikke veldig lyssterk, men veldig allround den linsa di. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Det er vel lysstyrken som blir problemet på 18-200 VR? således er ei 50mm f1.8 til ca 1000kr ikke akkurat store investeringen, og den er lyssterk nok for de fleste (iallefall de av oss som ikke vil betale 2000kr ekstra for ett steg til på blenderen ) Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 18. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2006 eller har du bare som de fleste andre av oss kommet i "utstyrs-modus"? 6333179[/snapback] Nikon 14mm F2,8 AF-D ED Objektiv m/CL-S2 koster dog alt for mye for meg: https://prisguiden.no/product.php?productId=8686 har en 3-5k til dette formålet. Tenker da kun linse. Noe dere anbefaller fremfor noe annet? Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Nikon 14mm F2,8 AF-D ED Objektiv m/CL-S2 koster dog alt for mye for meg: https://prisguiden.no/product.php?productId=8686 Den koster nok for mye for de fleste av oss... Såvidt jeg har skjønt har du akkurat bestilt kamera og linse, prøv det først for å finne ut hva du egentlig trenger. Er nok ikke mye forskjell på Tamron linsa jeg viste til, og den du allerede har bestilt. Som ren portrett /inne-uten-blitz-linse kan jeg anbefale 50/1,4 eller den dyrere 80/1,4. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 18. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2006 Blir nok denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=36293 Men kjøper den i august. Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Sikkert ikke dumt, men hadde jeg vært deg hadde jeg seriøst vurdert nytteverdien av denne før jeg gikk og svidde av 6K. Når du tross alt har en 18-200 blir det ikke allverden forskjell. Gitt at du er fornøyd med 18-200 på laveste brennvidde selvfølgelig. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 (endret) (portrettbilder og nærbilder). Trenger og tips om en bra blits. 6333068[/snapback] 12-24mm er ikke noe særlig til portrett eller nærbilder, og med den lysstyrken vil du ofte trenge blitz innendørs. Flott til landskap og innendørs gruppebilder, men gå heller for Mr. Lees forslag om 50/1.8, som er et fantastisk stykke glass for pengene. Glimrende til portrett (selv om jeg foretrekker lengre brennvidder) og meget lyssterk. Når det gjelder blitz, så bør du se lenge og hardt på Sigma EF500 DG Super for Nikon, som gir utrolig mye lys for pengene. Kombiner forresten blitzen med en StoFen OmniBounce (som du bestiller direkte fra produsenten for under 200,-), så blir det lettere å få gode bilder. Endret 18. juni 2006 av Anew Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 18. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2006 Beklager at jeg spør så tidlig. Men kompisen som kjøper akkurat det samme som meg har litt mer penger enn meg og kjøper derfor en linse med bredere vidvinkel enn den linsa jeg har. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Har tuslet mye rundt med 50mm 1.8 på analog kamera, men på D70 har det blitt brukt hovedsaklig til portrettt fotografering. Jeg står selv og vurderer hvilken linse jeg skal bruke til innendørs fotografing, og disse er mine kandidater: Sigma 30mm f/1.4 Nikon 35mm f/2 Sigma 28m f/1.8 Antaglivis ender jeg opp på SIgma's 30mm, men deres 28m er også fristende. Mulig jeg bestiller begge begge to og beholder den jeg liker best. Vi får se. Uansett, 50m, er etter min mening, ikke dugandes på digital kamera til innebruk, det blir for trangt. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 (endret) Jeg har selv både 50/1.8 og Sigmas 30/1.4. 30/1.4 er genialt for generell bruk (jeg har knapt hatt objektivet av kameraet siden jeg kjøpte det), men til de konkrete behov trådstarter beskriver mener jeg 50/1.8 er bedre egnet. Endret 18. juni 2006 av Anew Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 (endret) Til innefotografering med blitz tror jeg 18-200 objektivet vil fungere godt. Selv har jeg D70 med 18-70mm kitobjektivet. Til portrett, samt dårlig lys bruker jeg Nikon 50mm f1:1,4 og Nikon 85mm f1:1,8. Nikon 50mm f1:1,8 skal være omentrent like bra. Jeg har ser at 50 mm blir mye brukt av meg. Disse objektivene er også meget skarpe. Og lette å dra på. Blitz: SB600 eller SB800 alt etter hvor mye du vil betale. Begge er bra. Har ikke hørt om noen som synes SB600 er for liten. Har selv SB800 og er godt fornøyd Endret 18. juni 2006 av TOH65 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 50mm 1,4 så klart. Til det bruket du skisserer, er det det mest fornuftige alternativet. Du har tross alt 18mm med lysstyrke 3,5 og VR, og det holder til ganske mye. I og med at du har VR, så må du nesten ned i 1,4 for å få mer anvendelighet innendørs. Du vinner tross alt 4 blendere med VR, så noe med dårligere lysstyrke enn 1,4 kommer til å gi omtrent samme muligheter som zoomen din gir. Det eneste du vinner er mindre dybdeskarphet, og det er en egenskap du bruker mest til portrett. Derfor er vinneren klar: 50mm 1,4. Lenke til kommentar
kawak Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Nye tamron 17-50 f 2.8 ville jeg helt klart gått for!! Sylskarp og trenger ikke blendes ned som mye av andre ting som er anbefalt her. En annen ting er at du samtidig har en flott walk around linse.... Lenke til kommentar
kawak Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Test her; http://photozone.de/8Reviews/lenses/tamron_1750_28/index.htm Løp og kjøp:)! Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 50mm 1,4 så klart. Til det bruket du skisserer, er det det mest fornuftige alternativet. Du har tross alt 18mm med lysstyrke 3,5 og VR, og det holder til ganske mye. I og med at du har VR, så må du nesten ned i 1,4 for å få mer anvendelighet innendørs. Du vinner tross alt 4 blendere med VR, så noe med dårligere lysstyrke enn 1,4 kommer til å gi omtrent samme muligheter som zoomen din gir. Det eneste du vinner er mindre dybdeskarphet, og det er en egenskap du bruker mest til portrett. Derfor er vinneren klar: 50mm 1,4. 6334927[/snapback] ..Og min runner-up vil være 35/2.0 (evt 30/1.4) For portrett: 85/1.8. 35 og 85-mm-objektivene er litt av et radarpar Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Nye tamron 17-50 f 2.8 ville jeg helt klart gått for!! Sylskarp og trenger ikke blendes ned som mye av andre ting som er anbefalt her. En annen ting er at du samtidig har en flott walk around linse.... 6336596[/snapback] Er det en spøk? Anbefale en 17-50 F/2.8 til en som allerede har 18-200 VR? Latterlig. 50mm 1.4 er tingen for deg, vår kjære Dahle. Evt. 85mm 1.8 hvis du vil ha litt mer tele og litt mindre dybdeskarphet Oppfattet dybdeskarphet, hvis dere insisterer Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Er 50mm f/1,4 såpass mye bedre enn 50mm f/1,8 at den er verdt prisøkningen? Lenke til kommentar
kawak Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 INGEN DØDE HERR BRUN!! Må ærlig innrømme at jeg jeg glemte el fikk ikke helt med meg at han satt på 3n 18-200 vr. Det er selvsagt helt idiotisk av meg og jeg burde nok havne innenfor murene, men siden ingen har puttet meg inn enda tenkte jeg skulle lufte noen tanker.... Hva skjer med oss når vi kommuniserer i et forum? Hvis du, herr Brun hadde pratet med noen du ikke kjente og noen av dem hadde sagt noe feil hadde du da kalt dem latterlig? Til trynet deres? Med den "pondusen" og kraften et slikt utsagn fortjener? Eller er det kun foran skjermen du er så "tøff i tastaturet"? Uansett....en interessant greie som florerer i forumer...denne overdrevne agresive "attityden" som overtar vår vanlige høflighet vi har når vi kommuniserer med fremmede. Har vært der selv..jobber med å slutte:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå