Mr_More Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Heisann, Jeg har nettopp oppgradert pc'en min, og har litt problemer med å få den stabil. Jeg kjører en P4 2.53, 533 prosessor på et ASUS P4S8X hovekort med et ATi Radeon 9700 skjermkort og 512 MB PC 2700 DDR RAM. Problemet mitt er at maskinen fryser i noen spill, som f.eks Battlefield og Mafia. Jeg har lastet ned og prøvd de nyeste driverne også, men problemet ble ikke noe bedre... Etter å ha letet litt på nettet kom jeg over en test av skjermkortet på Hardware.no. De skrev følgene: "Kortet lot seg installere uten store problemer i vår testmaskin. Det eneste vi merket oss var at minneinnstillingene i BIOS måtte stilles noe mer konservative for at testsystemet skulle bli stabilt. Med minnet innstilt til 2-2-6-2 (CAS latency - Row precharge time - RAS pulse width - Ras to CAS delay), frøs 3D-applikasjoner og spill etter kort tid. Når vi satte disse innstillingene i BIOS til mer konservative 2-3-6-3 ble imidlertid systemet helt stabilt." Jeg tok turen i BIOS for å se om dette virket hos meg også.. men jeg fant ikke de samme instillingene :sad: I BIOS'en min stod det SDRAM CAS Latency - som stod på 2,5T SDRAM RAS to CAS delay - Som stod på 3T SDRAM RAS Precharge time - Som stod på 3T SDRAM RAS Active Time - Som stod på 7T Jeg har ingen anelse hva noe av dette betyr, eller hvilke verdier de forskjellige instillingene burde så, så jeg hadde blitt veldig glad viss noen kunne ha hjelpet meg... :razz: Jeg har et spørsmål til: I BIOS er det en instilling som heter "Graphics Aperture Size", den står standard på 64 MB. Skal denne settes opp på 128MB, siden jeg har et 128 MB skjermkort eller? Hvis noen kunne ha forklart hva denne instillingen gjør/er til så hadde jeg også blitt glad :smile: På forhånd takk :smile: Mr_More Lenke til kommentar
galdurah Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Dei fleste nye hovedkort har den minneinstillinga som du nettopp forklarte at du har som default. Det er ikkje noko gale med dei minneinstillingane du ramsa opp, men dei er ganske vanlige og lite agressive, så det er ikkje problemet. Prøv og sett opp agp ap.size til 128 mb for å sjå kva som skjer. Eg brukar 128mb ap.size hjå meg og eg har berre eit gf3 64mb kort. Korleis er varmen på maskinen din forresten? Både sys.temp og cpu.temp? Dette kan ha noko med saken å gjere, men eg tvilar stort sidan du har intel prosessor. Det kan være ein liten instilling i bios så er det tut og køyr. moa Lenke til kommentar
Mr_More Skrevet 12. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2002 Hmm ok jeg har satt ap.size til 128 MB nå, men jeg har ennå samme problemet :sad: Temperaturen på prossesoren ligger på rundt 40 grader, så det skulle ikke være noe problem. Er det noen andre instillinger i BIOS jeg kan prøve??? igjen takk for hjelpen Mr_More Lenke til kommentar
555 Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 jeg har lest litt om problemet og 4x agp burde funke, prøv det! hvis ikke kunne en høykvalitets strømforsyning løse problemet. hva er voltene på (3,3@3,? 5V@?) det er di to vigtigste. Lenke til kommentar
klo Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Last ned nyeste BIOS til hovedkortet den fikser masse problemer. Kom en ny versjon for ikke lenge siden. viss du har nyeste så sett agp på 4x ellers har jeg hørt masse problemer med dette skjermkortet på hovedkort med 8x agp, kansje det er en bios update til selve skjermkortet? _________________ ¤ Asus P4S8X ¤ Intel P4 2.4 @ 3ghz ¤ 2x256MB Corsair XMS3200CL2 [ Denne Melding var redigert av: klo på 2002-10-12 15:21 ] Lenke til kommentar
Mr_More Skrevet 12. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2002 Hmm ok jeg har nå oppdatert BIOS'en min, og maskinen virket en hel del bedre(altså maskinen "låser" seg ikke så ofte lengre).. men problemet er fortsatt ikke borte.. Hvor kan jeg få tak i en BIOS oppdatering til skjermkortet da? (Hvis det er laget en) Jeg fant i hvertfall ingen ting på websiden til ATi. Jeg prøvde også å sette AGP hastigheten til 4X, men det hjalp heller ikke stort.. : Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Jeg har også Ati Radeon 9700 pro, har aldri hatt noe problem med det, maskina låser seg aldri. har nyeste drivere fra ATI, alle instillinger på HK står på default. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Quote: JungHanz skrev (2002-10-12 19:34):alle instillinger på HK står på default. Så kjedelig :wink: Lenke til kommentar
slakkis Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 haha, så pussig.. jeg prøvde å senke ap.size fra 128 til 64 (jeg har 64 MB minne på gkortet). Da forsvant mouse-delayen min som jeg har slitt med (da særlig på BF 1942, max payne, UT 2003). Mouse-delayen forsvant nesten helt! Hvorfor det?? Skjønner ikke bæret Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Har det ikke vært litt problemer med dette hovedkortet? Eller blander jeg kanskje... Lenke til kommentar
xthal Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 hvilken PSU er det du har?? har hørt fra en del folk at radeon9700 er ganske kresen på PSU'en! http://www.hardocp.com hadde en lengre tråd om dette på sine forum for en stund siden Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Det er helt sikkert hovedkortet ditt som gir deg problemer,da det er en kjent sak att den typen hk som du har er ustabile har testa det selv og hadde lignende problemer.Etter att jeg fjerna det og fikk nytt har det ikke vert noen feil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå