Gå til innhold

Oppgradering av PII

bkv

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en gammel maskin fra 1997 med Pentium II 266mhz prosessor. Ellers et par ting fra manualen:

" ATX form factor.

Slot 1 for Klamath processor card.

Support for Ultra DMA/33

Intel's 440LX chip set. "

Finnes det noen mulighet til å oppgradere (skifte) prosessorene for å få maskiunen raskere?

-Bjørn Kvisli

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan skifte prosessor, men de prosessorne som er støttet av LX440 chipsettet, er ikke mye raskere. (tror 300 eller 366mhz er det høyeste) men når du har ett ATX kabinett, går det an å bytte hovedkort og prosessor og kanskje ram, og da ha en "up-to-date" maskin. det ville jeg gått for!:)

Magnus

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-12 11:52, skrev normal:

p2-266 er uten multipliersperre og når langt... klokk hardt!

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: normal på 2002-10-12 11:52 ]</font>

Hva mener du egentlig?

-Bjørn Kvisli

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-12 11:43, skrev RaZoR_:

du kan skifte prosessor, men de prosessorne som er støttet av LX440 chipsettet, er ikke mye raskere. (tror 300 eller 366mhz er det høyeste) men når du har ett ATX kabinett, går det an å bytte hovedkort og prosessor og kanskje ram, og da ha en "up-to-date" maskin. det ville jeg gått for!
:)

Magnus

Ja det er kanskje en god ide å skifte hovedkortet. Ny ram hadde jeg i allefall tenkt å skaffe meg. Hvba må jeg se etter når jeg velger hovedkort? Hvilken socket er det som gjelder?

-Bjørn Kvisli

Lenke til kommentar

Det er definitivt socket A som gjelder for selvbyggere. Da kan du kjøpe AMD prosessor ifra 1 ghz til xp 2800 med varierende pris selvsagt.

Intel har også gode muligheter, men det blir dyrere i forhold til ytelsen.

Sats på et hovedkort med KT 333 chipsset, alternativt KT 266A hvis du har veldig trangt budsjett. Styr unna kort som har KT133 elles SIS 7xx eller Nforce chipsset. Skal du ha det beste som finnes innen socket A blir det et Nforce2 alt Kt 400, men ytelsen står ikke i forhold til pengene.

KT333 + PC2700 ram,DDR (256 MB og oppover) og en eller annen AMD prosessor etter ønske og budsjett. Med dette oppsettet kan du oppgradere til de siste AMD Athlon cpu'ene som blir lansert til neste år, selvom du velger en rimeligere cpu idag.

[ Denne Melding var redigert av: tilstad på 2002-10-12 16:26 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-12 16:22, skrev tilstad:

Det er definitivt socket A som gjelder for selvbyggere. Da kan du kjøpe AMD prosessor ifra 1 ghz til xp 2800 med varierende pris selvsagt.

Intel har også gode muligheter, men det blir dyrere i forhold til ytelsen.

Sats på et hovedkort med KT 333 chipsset, alternativt KT 266A hvis du har veldig trangt budsjett. Styr unna kort som har KT133 elles SIS 7xx eller Nforce chipsset. Skal du ha det beste som finnes innen socket A blir det et Nforce2 alt Kt 400, men ytelsen står ikke i forhold til pengene.

KT333 + PC2700 ram,DDR (256 MB og oppover) og en eller annen AMD prosessor etter ønske og budsjett. Med dette oppsettet kan du oppgradere til de siste AMD Athlon cpu'ene som blir lansert til neste år, selvom du velger en rimeligere cpu idag.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: tilstad på 2002-10-12 16:26 ]</font>

Vet du om både Win95 og Linux kjører på dette?

-Bjørn kvisli

Lenke til kommentar

Jada, alle normale (x86) operativsystem skulle gå på dette oppsettet. Personlig ville jeg vel minimum gått for win 98, men har selv win xp og vil nok anbefale det. Snakk med noen kompiser som driver med data de kan sikkert hjelpe deg videre med operativsystem. Med et så "kraftigt" system som dette (kontra ditt gamle) blir det jo nesten litt sykt å kjøre så lite avansert som win 95. Linux derimot har jeg ikke så mye greie på, men vet at det går på slike maskiner.

Med win xp får du bedre utbytte av ditt nye hardware.

[ Denne Melding var redigert av: tilstad på 2002-10-13 00:13 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-13 00:13, skrev tilstad:

Jada, alle normale (x86) operativsystem skulle gå på dette oppsettet. Personlig ville jeg vel minimum gått for win 98, men har selv win xp og vil nok anbefale det. Snakk med noen kompiser som driver med data de kan sikkert hjelpe deg videre med operativsystem. Med et så "kraftigt" system som dette (kontra ditt gamle) blir det jo nesten litt sykt å kjøre så lite avansert som win 95. Linux derimot har jeg ikke så mye greie på, men vet at det går på slike maskiner.

Med win xp får du bedre utbytte av ditt nye hardware.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: tilstad på 2002-10-13 00:13 ]</font>

Nå, det med Win 95 skyldes bare at jeg ikke har lisens på en av de nyere Windows-versjonene, og er heller ikke interessert i å bruke penger på det. Selv kjører jeg Linux, men andre i familien bruker altså Windows til spill o.a.

-Bjørn

Lenke til kommentar

Eg trur nok du bør vurdere å ikkje oppgradere maskina di, men helder å bygge ei ny.

Når du har kjøpt nytt HK, prosessor, minne, så er kansje srømforsyninga for lita (200-250w antar eg, 300w blir anbefalt), så er det harddisken som blir flaskehalsen, med ei overføringshastighet på 33MB/s mot dagens 100MB/s (teoretisk)...

Til slutt sit du igjen med ei kasse med deler du ikkje får solgt, og eit gamalt kabinet med ein (8-12x?) CD-spelar og floppy disk.

Resultat: Du har slakta ein brukbar PC, og spart 500-1000 kr.

(Eg tenkte på det samme, men kom til at eg helder set opp den gamle pc-en (P233MHz) som ein mail-server, så slepp ein å sitte å vente på å laste ned mailane når ein egentlig kobla seg opp for å surfe.)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-13 23:41, skrev KristianS:

Eg trur nok du bør vurdere å ikkje oppgradere maskina di, men helder å bygge ei ny.

Når du har kjøpt nytt HK, prosessor, minne, så er kansje srømforsyninga for lita (200-250w antar eg, 300w blir anbefalt), så er det harddisken som blir flaskehalsen, med ei overføringshastighet på 33MB/s mot dagens 100MB/s (teoretisk)...

Til slutt sit du igjen med ei kasse med deler du ikkje får solgt, og eit gamalt kabinet med ein (8-12x?) CD-spelar og floppy disk.

Resultat: Du har slakta ein brukbar PC, og spart 500-1000 kr.

(Eg tenkte på det samme, men kom til at eg helder set opp den gamle pc-en (P233MHz) som ein mail-server, så slepp ein å sitte å vente på å laste ned mailane når ein egentlig kobla seg opp for å surfe.)

Ja du har kanskje rett i det der. Det er ikke sikkert det er noen vits i å bruke 2-3 tusen kroner på den gamle maskinen. Kunne heller ha den som tilleggsmaskin til

en ny maskin, eventuelt etter å ha forsynt den med 256 MB ram for noen få hundrelapper.

Riktignok er den ikke lenger i originalutførelse. Underveis har jeg skaffet meg et rimelig 3D grafikk kort med 32 MB RAM, samt to harddisker på 10MB hver. Den siste stammer fra 200 eller 2001. Den første er et år eldre.

-Bjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...