zeitgeist Skrevet 23. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2006 Fungerer python til å redigere hex verdier? 6370683[/snapback] Mener du i en binærfil - f.eks endre 4C til 4D? Eller mener du genrell håndtering av hexadesimaler? Svaret er uansett ja ;-) 6371262[/snapback] Ok. Var det jeg lurte på. Skal lage trainer på et vis og leste at python var lettest å kunne 6371267[/snapback] Ok, så du skal endre verdier i RAM? Jeg har ikke noe erfaring med akkurat det. Skal sjekke litt. Post erafringer du gjør deg! Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Fungerer python til å redigere hex verdier? 6370683[/snapback] Mener du i en binærfil - f.eks endre 4C til 4D? Eller mener du genrell håndtering av hexadesimaler? Svaret er uansett ja ;-) 6371262[/snapback] Ok. Var det jeg lurte på. Skal lage trainer på et vis og leste at python var lettest å kunne 6371267[/snapback] Ok, så du skal endre verdier i RAM? Jeg har ikke noe erfaring med akkurat det. Skal sjekke litt. Post erafringer du gjør deg! 6371379[/snapback] Nei ikke i ram.. i en 1.5kb profile.dat fil Lenke til kommentar
Sondre1504 Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) Q Hva er en metode? A Metoder blir ofte definert som en funksjon innen en klasse definisjon. Metoder blir ofte kalt på denne måten: class.method(arguments).. Eksempel: class A: def method(self, x): return x Q Er det noen kodings standarder eller stiler du må følge når du bruker python? A Ja. Det er en programmeringsstil som er dokumentert her http://www.python.org/dev/peps/pep-0008/ . Q Hvordan gjør jeg om en string til et nummer? A Hvis du vil gjøre om til en integer kan du bruke int funksjonen, eller float funksjonen for desimaler. Eksempel: int(’231’) a = ‘789’ int(a) f = ‘234’ float(f) Q Hvordan gjøre om et nummer til en string? A Tilsvarende som over, bare at du bruker funksjonen str istedenfor float eller int. str(23) a = 56 str(a) Endret 22. juli 2006 av Sondre1504 Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 Det blir mye ferie framover, så jeg tror ikke jeg kan bidra så mye før ut i august. Hvis noen har et område som kan huse en wiki, er det bra. Temaer... vi trenger mer om lister og dictionaries, om sortering (særlig parametre til list.sort() og sorted() ). Men temaet er digert, så det er nok å ta av. Jeg ønsker meg flere norske python-brukere. En norsk FAQ kan hjelpe. God sommer! Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Vi kan sette opp en Instiki-wiki Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Setter denne opp som sticky. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Man kan da vel ikke sette opp en Python wiki på et Ruby basert wiki! -C- Lenke til kommentar
dabear Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Lambda er en måte å skrive kortere funksjoner på, og har noen få likheter med php-funksjonen create_function, men lambdas er mye kraftigere. Hovedsakelig kan de sees på som inline-funksjoner, som kan gis til funksjoner som ellers krever callbacks. Om du har et gtkButton objek som du ønsker skal avslutte programmet ved klikk på knappen, kan du gjøre dette: quitbutton.connect('clicked',lambda w: gtk.main_quit()) istedet for def quiter(): gtk.main_quit() quitbutton.connect('clicked', quiter) Ikke verdens beste eksempel, men du skjønner tegninga. I Lambdaer bruker du heller ikke return. mylambda = lambda arg1,arg2,arg2: arg1+arg2+arg3 mylambda('hallo ', 'på ', 'deg') Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 OK. I det siste eksempelet fungerer det som for arg in mylambda, hvis du skjønner. Men det første eksempelet skjønner jeg ikke. Hva er w? Blir det på en måte som "w = gtk.main_quit()" eller? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 lambda krever vel minst ett argument, mener jeg? W-en er der bare for å oppfylle denne regelen, den har ingen reell nytte. Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Her er en side som viser litt lambda triks: http://p-nand-q.com/python/stupid_lambda_tricks.html Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Når kommer ei opprydding i denne tråden? Der alle Q-A-ene blir lagt til først? Det stresser ikke da. Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Hvordan kan jeg kalle et program med argumenter? Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Her kom det aldri noe svar, så da får jeg svare selv. Fant ut av det etter litt googling. Kort fint eksempel jeg fant: import sys print "script name is", sys.argv[0] if len(sys.argv) > 1: print "there are", len(sys.argv)-1, "arguments:" for arg in sys.argv[1:]: print arg else: print "there are no arguments!" sys.argv gjør jobben. Lenke til kommentar
GeneralCody Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Kunne dere kanskje vurdere å bli med å utvikle Norwegian Python Interest Group, www.norpig.org isteden? Den er listet på Python.org og vi trenger et landsdekkende Python Forum. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 lambda krever vel minst ett argument, mener jeg? W-en er der bare for å oppfylle denne regelen, den har ingen reell nytte. 6593079[/snapback] Blir vel mer som: def w(): #code Lenke til kommentar
dabear Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 jepp, bortsett i fra at du glemte en "pass" der Forøvrig gammel tråd. Lenke til kommentar
Besserwisser Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 "Norsk Python FAQ (en begynnelse)" Why? Og burde den ikke hete OSS, ikke FAQ? Hvis man seriøst vil lære å programmere kommer man ikke utenom å måtte lære nok engelsk til å lese oppslagsbøker, manualer og FAQs. Det måtte eneste være for å fange interessen til nybegynnere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå