-Logos- Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 (endret) Jeg har nå koblet ip-telefon modemet inn i en av portene på routeren, og alt fungerer men på modemet er det inngang for wan og en utgang for lan, jeg lurer derfor på om jeg kan koble Adslmodem -> iptelefonmodem -> router -> pc Grunnen til at jeg ikke bare prøver er at omkoblingen vil ta noe tid:P i såfall, hvis dette fungerer, vil da iptelefonboksen ha førsteprioritering av nettlinja? litt redd for å kvele telefonlinja ved full nedlasting M Endret 18. juni 2006 av mariunae Lenke til kommentar
Makky Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Hvis du kobler slik, vil bare ip-telefonen fungere. Du får en adresse fra modemet, og hvis telefonen får denne blir det ikke noen adresse tilgjengelig til routeren. Grunnen til en router er akkurat dette, den sørger for at alle komponenter bak routeren deler samme internett-adresse. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Ein annan ting er at mangen iptelefoner ikkje klarer å trykkje gjennom meir en 2-3mb/s med trafikk Lenke til kommentar
applet Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Dersom du kobler Modem->Ruter->ip-telefonadapter->pc, så burde alle komponentene fungere. Men som det ble sagt tidligere så har mange ip-telefonadaptere en Quality-of-Service funksjon som begrenser trafikken til og fra utstyret koblet til lan-porten dersom den mottar en telefon (ihvertfall så stemmer dette for Telenors utstyr, men sikkert for andre leverandører også). Så dersom du har en god linje og ikke opplever problemer med lydkvaliteten på ip-telefonen din, så kan du like gjerne koble både pc og ip-telefonadapter rett på ruteren. Lenke til kommentar
-Logos- Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 ved å koble Adslmodem -> iptelefonmodem -> router -> pc klarte ikke routeren å koble opp via PPPoE... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Nei, det høres vel logisk ut. Router må kobles direkte til utgang fra modem. Telenor sin IP boks må dessuten ha DHCD, så den må kobles til en router, ikke til et modem. Endret 19. juni 2006 av hårek Lenke til kommentar
Makky Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 ved å koble Adslmodem -> iptelefonmodem -> router -> pc klarte ikke routeren å koble opp via PPPoE... 6337433[/snapback] Det var nesten det jeg skrev posten min over Lenke til kommentar
ekm Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 (endret) Hvilke adapter, router, ISP og telefonleverandør samt linjehastighet har du? Endel iptelefon adaptere har støtte for PPPoE - men som tidligere nevnt har endel dårlig routing ytelse (men hvis du har en av de mindre ADSL linjene er jo ikke det noe stort problem). Har den ikke støtte for PPPoE hadde det vel hjulpet lite om du fikk routeren til å logge på da adapteret allikevel ike ville skjønen hva som skjedde på linja. Hvis du bare bruke kablet kan en billig løsning være å kjøpe Zyxel switch i ES serien. Hvis du går går for noen nyinnkjøp kan det jo være en ide å sjekke priser på router med QOS da dette trolig er en bedre innvestering enn et nytt adapter. Endret 20. juni 2006 av ekm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå