Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

kobling av ip-telefon modem mellom modem og router

Anbefalte innlegg

Jeg har nå koblet ip-telefon modemet inn i en av portene på routeren, og alt fungerer

men på modemet er det inngang for wan og en utgang for lan, jeg lurer derfor på om jeg kan koble

Adslmodem -> iptelefonmodem -> router -> pc

Grunnen til at jeg ikke bare prøver er at omkoblingen vil ta noe tid:P

i såfall, hvis dette fungerer, vil da iptelefonboksen ha førsteprioritering av nettlinja? litt redd for å kvele telefonlinja ved full nedlasting

M

Endret av mariunae
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kobler slik, vil bare ip-telefonen fungere.

Du får en adresse fra modemet, og hvis telefonen får denne blir det ikke noen adresse tilgjengelig til routeren.

Grunnen til en router er akkurat dette, den sørger for at alle komponenter bak routeren deler samme internett-adresse.

Lenke til kommentar

Dersom du kobler Modem->Ruter->ip-telefonadapter->pc, så burde alle komponentene fungere. Men som det ble sagt tidligere så har mange ip-telefonadaptere en Quality-of-Service funksjon som begrenser trafikken til og fra utstyret koblet til lan-porten dersom den mottar en telefon (ihvertfall så stemmer dette for Telenors utstyr, men sikkert for andre leverandører også). Så dersom du har en god linje og ikke opplever problemer med lydkvaliteten på ip-telefonen din, så kan du like gjerne koble både pc og ip-telefonadapter rett på ruteren.

Lenke til kommentar

Hvilke adapter, router, ISP og telefonleverandør samt linjehastighet har du?

Endel iptelefon adaptere har støtte for PPPoE - men som tidligere nevnt har endel dårlig routing ytelse (men hvis du har en av de mindre ADSL linjene er jo ikke det noe stort problem).

Har den ikke støtte for PPPoE hadde det vel hjulpet lite om du fikk routeren til å logge på da adapteret allikevel ike ville skjønen hva som skjedde på linja.

Hvis du bare bruke kablet kan en billig løsning være å kjøpe Zyxel switch i ES serien. Hvis du går går for noen nyinnkjøp kan det jo være en ide å sjekke priser på router med QOS da dette trolig er en bedre innvestering enn et nytt adapter.

Endret av ekm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...