Gå til innhold

Harddisk-problem på iPod video?

Anbefalte innlegg

iPoden min har oppført seg litt rart i det siste. Den sliter i blant med å spille av sanger, det vil si at når den bruker lang tid på og loade, og i blant bare hopper til neste spor. Den velger også å hakke i blant.

Hvorfor skjer dette? Når jeg har koblet den til PC'en har den nevnt noe om harddisk-problemet.

Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8745264

Prøv å resett den (hold "menu" og "play" inne samtidig i 10 sec eller noe"). Hvis ikke det funker ville jeg tatt en aldri så liten reklamasjon.. Hvis du da ikke har forårsaket skade på den selv da..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Jess, her ville jeg hvertfall kjørt en reklamasjon.. Kvittering er forresten ikke nødvendig hvis du har kjøpt den på Apple.no. Ålreit service også: Tok en reklamasjon der engang, og fikk ny FØR jeg fikk utstyr for å sende den gamle tilbake. :D

Lenke til kommentar

Alle iPods har vel et serienummer, så jeg tipper det vil gå greit å registrere det her.

Min iPod er i alle fall kjøpt hos Best Buy i USA, og det funket fint for meg å få den reparert direkte gjennom Apple.

Har forresten samme problem som deg, men garantien min har gått ut. I tilleg krasjer iTunes og Explorer hvis jeg kobler til iPoden :/

Lenke til kommentar
Jess, her ville jeg hvertfall kjørt en reklamasjon.. Kvittering er forresten ikke nødvendig hvis du har kjøpt den på Apple.no. Ålreit service også: Tok en reklamasjon der engang, og fikk ny FØR jeg fikk utstyr for å sende den gamle tilbake.  :D

6337018[/snapback]

iPod'en min, en 4. Generasjon Click Wheel u/fargeskjerm, har klikket nå nettopp. Det vil si at den ikke klarer å starte opp og det triste iPod symbolet kommer opp på skjermen. Jeg misstenker at det er harddisken som er ødelagt, da denne lager rare lyder og prøver gjenntatte ganger å starte opp, uten hell.

Den er 1 1/2 år gammel og kjøpt på Mac-butikken, så garantien er gått ut. Men var allikevel nede og hørte med fyren i butikken. Da sa han at de ikke kunne gjøre noe med den, siden garantien hadde gått ut, og nevnte noe med Norsk Kjøpslov.

Så vil det være nok å bruke support siden til apple og beskrive hva som har skjedd? Vil dette da være en reklamasjon på varen som fører til at jeg eventuelt får en ny i posten eller at de tar den inn til service uten at jeg må betale i store summer?

Lenke til kommentar

Garanti er ikke det samme som reklamasjonsrett! Garanti er et tilleggsløfte om å fikse og ordne som selger kan gi i tillegg til rettighetene som loven gir deg.

Du har 5 års reklamasjonsrett på defekt iPod. Dette i følge Forbrukerkjøpsloven og to dommer.

Apple har 1 år garanti. Går den i stykker i garantitiden er de veldig sørvismainda på å fikse:-) Har det gått over 12 måneder, gjør Apple alt de kan for å omgå loven som gir deg rett til omlevering (=reparasjon/ny vare) dersom den har gått i stykker av seg selv. Har den støt- eller vannskader er det din egen feil og du må dekke alt sjøl...

Dersom den har slutta å virke, og varen ikke har tegn på misbruk (kortslutning, støt, vann o.l.) har Høyesterett fastsatt at en skal regne årsaken til at den ikke virker til å skyldes svakhet i selve varen. Hvis Apple hevder at DU må bevise at det er en produksjonfeil i en elektronisk komponent, er det Apple som har funnet på sine egne urimelige regler. Så snart noen går til sak mot dem gjennom Forbrukerrådet vil de bli tvunget til å gi 5 års reell reklamasjonsrett slik loven krever.

Jeg har gitt min egen klagesak sin egen hjemmeside:

www.groven.no/harald/Reklamasjon_på_iPod

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...