pumaen Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) Det er én grunn til at jeg ikke henger rundt i den her lugubre delen av forumet... ...sa kongen av OT-baren. Rødt og SV vil tjene fett på en slik ordning, mens AP vil tape. Tror også FrP vil gå en del fram, men ikke så mye som folk frykter. Folk i denne alderen er nødvendigvis mest opptatt av billig sprit og bensin. Først og fremst tror jeg vi vil få mindre forutsigbare valgresultater fordi 16-18-åringer er kresne og neppe vil utvise stor lojalitet til politiske partier. Dernest er jeg redd valgkampen blir enda mer skitten, uredelig og av enda dårligere kvalitet enn i dag. Men det er lov å håpe at jeg tar feil. Jeg er for denne prøveordningen, men som sagt er jeg aller mest tilhenger av en politisk test. Og da kan minimumsalderen gjerne være 15 år. Endret 1. februar 2009 av pumaen Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 vel det er de rundt 18 som er dårligst til og stemme Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Heller for å øke universialgrensen til 20/21. Tror ikke vi er tjent med at 16-åringer skal stemme. Birger Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Vis 16-åringer kunne stemme, ville 90% stemt for sprit, tobakk og lavere aldersgrenser på pub, drikking og bil-sertifikat. De siste 10 prosentene ville ha stemt på SV. ~Torstein, 16. Lenke til kommentar
binko Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) Hva er din største beskymring? i livet ditt? At min beste venn vurderer selvmord og har ytret jeg ikke skal prøve å stoppe henne. Du da? Men jeg skjønner hvor du vil, og for å svare i dine baner; at jeg ikke presterer bra nok i løpet av videregående og ikke kommer inn der jeg vil i neste omgang. ... sa kongen av OT-baren. Du leste sannsynligvis hele, og i motsetning til din har min en begrunnelse. Luguber var jo selvfølgelig bare et virkemiddel (tror det er et adjektiv... Ja.. er nok det) for å legge vekt på hva poenget mitt var. Hvis det er paradoksaliteten i at jeg ikke selv er saklig i mitt eget innlegg (som omhandler andres saklighet) har du helt rett. Skal prøve å bruke et grått og kjedelig språk fra nå av. Men nå sporer vi av. Det skal forsåvidt nevnes at jeg absolutt ikke mener 16-åringer bør ha stemmerett, kun prøver å belyse fra litt andre sider enn rett forfra. Endret 1. februar 2009 av Binko Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Politikkforumet er ikke lugubert; det er et av de mest fargerike og aktive forumene her. Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Aldersgrensen for stemmerett bør økes til 21 år. Lenke til kommentar
binko Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Politikkforumet er ikke lugubert; det er et av de mest fargerike og aktive forumene her. Leste du i det hele tatt innlegget mitt? Audi_a8; hvorfor det? Er det riktig at 18-åringer (og 19 og 20), myndige av lov, ikke skal ha noe å si i saker som angår dem, for eksempel økonomi? Flott om man gir et par grunner eller argumenter som gjør det mulig å kommentere. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Tja, er litt både og på dette forslaget. Hadde vært inntresangt å se hva resultatet hadde blitt, men etter å ha sett et par skoledebattet og hvordan de har utartet seg så er jeg litt skeptisk Lenke til kommentar
frevild Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Aldersgrensen for stemmerett bør økes til 21 år. Enig. Dette har alltid vært min oppfatning. Stemmerett er ikke noe som bør deles ut helt ukritisk. Få 16-åringer har måttet skaffe seg inntekt, ta opp lån, betale skatt eller i det hele tatt måttet ta ansvar for seg selv. De fleste 16-åringer lever fremdeles under foreldrenes beskyttende vinger, de har rett og slett ikke rukket å være ordentlige samfunnsborgere ennå. Og deres kunnskaper om hvordan samfunnet er snekret ihop, er generelt for små til at de er i stand til å treffe informerte valg om hvordan landet skal styres. Det er jo bare å høre på en gjennomsnittlig skoledebatt, så ser man jo hvordan nivået er selv blant 17- og 18-åringer. Grensen må selvsagt trekkes skjønnsmessig, men jeg tror man i snitt må være 21 før man har erfart hvordan det er å måtte stå på egne ben på lik linje med alle andre voksne borgere. Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 kan gi noen argumenter hvorfor jeg mener at stemmeretten bør økes til 21 år. 1. Påvirkningene på skolene er altfor stor for en ungdom til å kunne tenke sjøl (i begge retninger) 2. De fleste 16 åringer bor hjemme fortsatt. 3. De bør ha noen års erfaring i arbeidslivet før de finner ut hvilket politisk synspunkt de "bør" ha. f.eks finner de vel ut at å betale skatt ikke var så gøy og lurer på hva det går til. 4. Stemte ikke selv før jeg var fyllt 25 år. (hva var politikk, noe å drikke?) 5. Man kan jo begynne å engasjere seg i politikken når som helst, men ser ingen grunn til at et fåtall med innsikt bør ha stemmerett så tidlig som 16 år. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 audi: Du argumenterer her mot å senke den, ikke for å forhøye den som du sier du skal gjøre. Det største argumentet jeg ser for å senke den til 16 er at om de kan stilles ansvarlige for rettsystemet og lovene så burde de også ha rett til å være med å ha innvirkning på lovene. Dette gjelder i enda større grad når de er 18. Da er de myndige og har alt ansvar for seg selv og sitt liv. At de de ikke skulle ha lov til å stemme blir rimelig dårlig. Om man skal gi noen ansvar må man gi de makt også, de to burde gå hånd i hånd. Selv har jeg vært politisk aktiv siden jeg var 16-17 og stemte når jeg var 18 Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Kanskje 6-åringer bør få stemmerett? Hun her skjønner i hvert fall mer enn politikerne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå