Gå til innhold

Venstre vil gi 16-åringer stemmerett

Anbefalte innlegg

Er litt ambivalent på dette, men mener vel egentlig at hvis du er gammel nok til å bli straffedømt som voksen er du gammel nok til å bli hørt som en voksen.

Sosialistene trenger emosjonelle "hormon" bomber til å fremme deres politikk...

P-A-T-E-T-I-S-K!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er litt ambivalent på dette, men mener vel egentlig at hvis du er gammel nok til å bli straffedømt som voksen er du gammel nok til å bli hørt som en voksen.

Sosialistene trenger emosjonelle "hormon" bomber til å fremme deres politikk...

P-A-T-E-T-I-S-K!

Hvafornoe? Den må du utdype.

Lenke til kommentar

På en måte er dette bra, for det finnes mange ungdommer som er meget interesserte og vil bidra i samfunnet, men på en annen side så vet ikke de like mye som de voksne, og at ungdommer skal stemme om skatter og avgifter osv (som de ikke betaler) blir jo litt rart, vel?

Er selv 16.

Lenke til kommentar
Nei takk! Da kommer Rödt/SV til å vinne pga av masse ungdommer som har "vill ha rettferdighet, og likt for alle" naiv holdningen.

Skal man nekte eldre å stemme fordi mange kommer til å stemme Pensjonistpartiet?

Jeg syns godt man kan prøve ut dette for å se hvordan dette går. Jeg tror jeg hørte noe om at Stavanger kommune vil prøve dette ved neste lokalvalg.

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Nei takk! Da kommer Rödt/SV til å vinne pga av masse ungdommer som har "vill ha rettferdighet, og likt for alle" naiv holdningen.

Skal man nekte eldre å stemme fordi mange kommer til å stemme Pensjonistpartiet?

Interessant logikk, Kanskje vi bør gi 6åringer stemmerett og?

Lenke til kommentar

Interessant logikk, Kanskje vi bør gi 6åringer stemmerett og?

Vel, nå syns jeg at 16 åringer deltar mye mer aktivt i samfunnet og har flere meninger enn 6 eller 12 åringer den saks skyld.

Lenke til kommentar

Nei, men det betyr ihvertfall at de har meniger og ønsker å bli hørt.

Nei,man skal ikke "gi" førerkort til alle som kan gå. Dessuten så gir man ikke akkurat vekk førerkort i Norge

Jeg syns det er verdt å prøve ut med stemmerett til 16åringer.

16 åringer jobber,noen 16 åringer betaler skatt, de er medlem av ungdomspartier, de kan sitte i råd og utvalg. Burde ikke de få lov å bestemme hva skatte pengene skal gå til?

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar

Nei, å gi 16-åringer stemmerett blir bare tull.

1. 16-åringer er ikke modne nok. Jeg er den eneste av 300 elever på mitt trinn som faktisk er medlem i et parti, dette på VGS. Vi gidder ikke og kommer til å stemme tull.

2. Vi har ikke nok ansvar til å få noe ut av det. Jeg har, sammen med de fleste andre 16-åringer ansvar som stopper ved å gjøre lekser og å ta ut av oppvaskmaskinen. Jeg er sikker på at 50% av stemmene kommer til å gå enten til FrP eller Rødt, så får vi bare håpe det er sistnevnte. 16-åringer tenker ikke "Ah, jeg må få full barnehagedekning til jeg får barn" de tenker "Faen, sprit e for dyrt." og stemmer etter det som gagner dem. 16-åringer har så utrolig lite å si i samfunnet at å gi oss stemmerett er tull.

3. Det vi trenger er et ungdomsorgan! Ungdommens bystyre i Stavanger er perfekt, men har next to nothing når det gjelder makt og noe de har å si, dette blir feil! Vi trenger ikke å kunne stemme, vi må bare ha et organ som kan tale vår sak, som ungdommens bystyre!

Lenke til kommentar

Det er én grunn til at jeg ikke henger rundt i den her lugubre delen av forumet, og det er fordi hver eneste diskusjon jeg leser ikke inneholder noe av det en diskusjon bør, hvor det viktigste kanskje er saklighet mer enn logisk tankegang og dokumentasjon. (...)

Som 16-åring, får jeg foreslå et system som krever litt arbeid fra tenåringens side? Dersom man faktisk må gjennomføre det og jobbe litt for å få stemme, vil sannsynligvis de som ikke har noen mening de vil fremme bli luket ut allerede der. For det er vel det dere er redde for? At de to årene mellom 18 og 16 utgjør en så stor forskjell i kropp og sinn at de som ikke har krysset den magiske grensen stemmer helt tilfeldig?

Hvis det ikke er det som er saken, er det da en prinsippiell sak? I så fall bør vel saken være klar, i og med at mye av det politikere diskuterer angår de under 18, og (fortsatt som 16-åring) det er utrolig frustrerende å sitte på sidelinjen og være objektet politikerne kaster rundt seg i mellom. Spesielt da jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt.

Men hva har en jeg å gjøre i en debatt om økonomi? Skattelette? Jeg betaler jo ikke slikt, og da jeg ikke er 18 og selvstendig enda, er det ikke noe behov for meg å sette meg inn i det. Blir det da riktig, ettersom ungdommer vil bli et mål for partiene (mer fritidsaktiviteter, gratis skolebøker, støtte til fritidsprosjekter..) og mye om økonomi kanskje vil gå litt lenger bak i systemet, og vi ender opp med partier som vil gi ungdommene det de vil ha, for skattebetalernes penger?

Vegg av tekst osv.

EDIT: Kanuca, både #1 og #2 er jeg absolutt uenig i, du generaliserer ut i fra dine opplevelser, noe som ikke (nødvendigvis) stemmer overalt. Hvordan kan du si at ingen 16-åringer er modne nok? Det er en ganske modig påstand å si at de fleste stemmene vil gå til FrP eller Rødt. Derfor, som jeg skriver i posten, vha. litt arbeid for retten til å stemme vil vi få frem de som vet noe og har interesse av å delta i politikk. Når det gjelder #3 er jeg enig. Organiser et ungdomsorgan som faktisk har noe å si!

Endret av Binko
Lenke til kommentar

Skal vi gi stemmerett til alle 16åringer fordi et fåtall av dem utviser nok modenhet til å kunne sammenlignes med en person med stemmerett?

Jeg synes det virker som de fleste modne 16åringer forstår at de vil kunne stemme om bare et par år uansett, og derfor ikke ser på dette som et problem. De forstår at flesteparten av deres jevnaldrede ikke er modne nok, og at dette ikke er et personlig anliggende.

Lenke til kommentar
EDIT: Kanuca, både #1 og #2 er jeg absolutt uenig i, du generaliserer ut i fra dine opplevelser, noe som ikke (nødvendigvis) stemmer overalt. Hvordan kan du si at ingen 16-åringer er modne nok?

Hva er din største beskymring? i livet ditt?

Lenke til kommentar

Et satans bra poeng! Men da er man kanskje også gammel nok til å drikke som en voksen?

På en måte er dette bra, for det finnes mange ungdommer som er meget interesserte og vil bidra i samfunnet, men på en annen side så vet ikke de like mye som de voksne, og at ungdommer skal stemme om skatter og avgifter osv (som de ikke betaler) blir jo litt rart, vel?

Er selv 16.

Ungdom betaler gjerne ikke skatt, men de betaler avgifter.

Rettferdighet og likhet er vel edlere grunner til å stemme enn billig sprit og fritak fra sidemålsundervisning?

Nok et satans bra poeng!

Bør vi gi førekort til alle som kan gå?

Bør vi gi førerkort til alle myndige?

Hva med en politisk test med spørsmål om hvordan stortinget fungerer, maktfordelingsprinsippet, grunnloven, skatter og avgifter og annen politisk almenkunnskap? Hvis du står på den, kan du stemme.

Endret av pumaen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...