Gå til innhold

Venstre vil gi 16-åringer stemmerett

Anbefalte innlegg

Dog, selv om FrP er "mitt parti" mener jeg at myndighetsalder er et greit skille. Hva er forresten vitsen med å ha en myndighetsalder hvis den ikke har noen betydning?

6343895[/snapback]

Den har nå betydning selv om 16 åringer får stemmerett.

6343910[/snapback]

Som grensen for å få ta førerkort? :p

Jeg må ærlig talt si jeg ikke ser hensikten med at 16-åringer skal ha stemmerett. De får uttrykt sin mening gjennom skolevalgene, hvis det er dét folk er opptatt av.

Så, jeg mener fremdeles at 18 år er en fin grense for å ta førerkort, kjøpe alkohol, tobakk, og ha stemmerett. Jeg mener også at det kunne vært en grense for giftemål, fengselsstraff (er det allerede?), m.m. Den seksuelle lavalderen kan imo være som i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som grensen for å få ta førerkort?  :p

Som i at man fortsatt må ha foreldre sin godkjenning til å inngå avtaler, eksempelvis av juridisk art. Man står fortsatt ikke fri til å ta alle valg for sitt liv.:)

Jeg må ærlig talt si jeg ikke ser hensikten med at 16-åringer skal ha stemmerett. De får uttrykt sin mening gjennom skolevalgene, hvis det er dét folk er opptatt av.

6343939[/snapback]

Men de får ikke ha direkte innflytelse på hvem som styrer landet. Noe jeg ærlig talt ikke ser hensikten med å nekte dem.

Lenke til kommentar

En kan jo argumentere for at om 16-åringer hadde fått stemmerett ved denne alderen ville de blitt mer opptatt av politikk, som resultat at de faktisk påvirker dem. Men jeg kan ikke i skrivende øyeblikk tenke på noen forskning eller statistikk som taler for et slikt argument, men det er kanskje ikke så mange stater med så lav alder for stemmerett å dra statestikker fra.

Lenke til kommentar
Men de får ikke ha direkte innflytelse på hvem som styrer landet. Noe jeg ærlig talt ikke ser hensikten med å nekte dem.

6343984[/snapback]

Hva med 14-åringer?

6344038[/snapback]

Gjerne sett den helt ned til 14 år for min del. Så fort skolen har undervist om grunnleggende politikk og hvordan systemet fungerer så gi ungdommen mulighet til å si sin mening.  De fleste, om ikke alle, argumentene her inne mot senking av aldersgrensen kan således også benyttes om endel 30 åringer.

;)

En kan jo argumentere for at om 16-åringer hadde fått stemmerett ved denne alderen ville de blitt mer opptatt av politikk, som resultat at de faktisk påvirker dem. Men jeg kan ikke i skrivende øyeblikk tenke på noen forskning eller statistikk som taler for et slikt argument, men det er kanskje ikke så mange stater med så lav alder for stemmerett å dra statestikker fra

Politisk motivasjon er hverken argument for eller imot da motivasjon ikke er et kriterium for å ha stemmerett :)

Lenke til kommentar
Gjerne sett den helt ned til 14 år for min del. Så fort skolen har undervist om grunnleggende politikk og hvordan systemet fungerer så gi ungdommen mulighet til å si sin mening.  De fleste, om ikke alle, argumentene her inne mot senking av aldersgrensen kan således også benyttes om endel 30 åringer.

;)

Hum, ok. :p

Jaja, vi får vel bare være uenige. Det er jo kjedelig om alle skal være enige hele tiden. :D

Lenke til kommentar
*snip*

Kompetanse og kunnskap om politikk og samfunn har aldri vært et kriterium for å kunne stemme, så jeg ser overhodet ikke det som et argument for å støtte en 18 års aldersgrense.

*snip*

6343497[/snapback]

Heh. Burde kansje vært det :p

Lenke til kommentar

Det finnes mange kloke og modne 16-åringer, noen av de i denne tråden sikkert, men den typiske 16-åring har ingenting med bestemmelser å gjøre. Når man kommer til 18 er det vel 50/50 eller flertallet begynt å helle mot litt mer ansvarsbevisst. Derfor mener jeg at man ikke skal senke grensen, men la den stå. Om den skal endres så hev den heller til 20 eller 21. Men personlig mener jeg 18 er passelig for det meste, som mange andre her.

Langt i fra alle over 21 også vet ikke hva eller hvorfor de stemmer. Men flesteparten gjør det, så la grensen stå hvor den er.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar
Så en 16. åring skal ikke få være med å bestemme hvem som skal styre landet?

6333227[/snapback]

Det syns ikke jeg. Det er et fåtall 16-åringer som engasjerer seg i politikk. Veldig mange ungdommer driter langt i politikk. Jeg tror mange ungdommer ville stemt usaklig, f.eks. på partier som er populistiske og henter ungdommers stemmer ved å tilby dem gratis øl og foreslå lavere alkohol-priser... Det hele ender vel med at Frp tar over landet...

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Mange kommuner har meldt sin interesse for å være med på en prøveordning med stemmerett for 16-åringer. Er unger i denne alderen for uopplyste og lite utviklet til å stemme, eller er dette en seier for demokratiet iom. at også ungdommen blir hørt?

Lenke til kommentar

Påtar meg å fyre den her opp igjen jeg da siden det var noen som tydligvis ville føre diskusjon på det.

Nei, absolutt ikke. Personlig begynte jeg ikke å interesse meg for politikk og spesielt samfunnsteori før 2 måneder før 18 årsdagen min. Jeg vet naturligvis ikke hvordan dette er for andre, men etter hva jeg ser rundt meg er det et veldig fåtall som bryr seg om politikk. Jeg kjenner muligens 1-2 som er engasjert i politikk, resten setter seg selv i samfunnskritiker-modus og enten lar være å ha en politisk mening eller stemmer på ett eller høyre-orientert parti for å redusere skaden.

EDIT: Øverste thingy..

Endret av EloX
Lenke til kommentar

Et sted må man nesten sette grensen. En 10 åring kan gjevnt over mindre enn en på 12. En på 12 kan gjevnt over mindre enn en på 14 etc. Sånn går det nok til rundt midten av 20 tallet skulle en tro.. (Farlig å sette en alder på når man er "voksen" nok til å skjønne konsekvensene av hva man gjør. Stort sett spiller det ingen rolle hva du stemmer, politikerne i Norge durer fram i samme spor uansett..)

Lenke til kommentar
Endelig er det noen som har tatt til vettet!

Når du blir 16, blir du nesten likestilt med en myndig person, bortsett fra kjøp av div saker, og noen andre ting.

Men en 16 åring bor i norge, og bør få velge hvilket slags parti som skal styre landet!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=120033

Vettet? Sprengkåte 16åringer med frontal cortex i utvikling. Kaller du det for vett?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...