DoNotWant Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Så en 16. åring skal ikke få være med å bestemme hvem som skal styre landet? 6333227[/snapback] Nei. Jeg har vært 16+ i mer enn et år nå, og jeg har ikke sett noe til denne likestillingen med myndige du nevnte i første post. Jeg skulle gjerne stemt, men jeg ser at det er mange på min alder som ikke bør stemme. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 18. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2006 (endret) Så en 16. åring skal ikke få være med å bestemme hvem som skal styre landet? 6333227[/snapback] Nei, det er det foreldrene hans/hennes som skal gjøre. Han/hun kan bestemme så mye han/hun vil når han/hun fyller 18. 6333288[/snapback] En ting jeg aldri har skjønt... Hvorfor foreldre alltid skal hvite hva som er best for ungen, om ungen skal få lov til å gjøre det, eller det, eller det... Dette gjelder da de rundt 15/16 år... Akkurat som at en på 17. ikke veit hva som er best for han... samme med en 16. åring å... En ting jeg aldri har skjønt... Hvorfor foreldre alltid skal hvite hva som er best for ungen, om ungen skal få lov til å gjøre det, eller det, eller det...Dette gjelder da de rundt 15/16 år... Akkurat som at en på 17. ikke veit hva som er best for han... samme med en 16. åring å... Og det er mange på 18+ som ikke burde ha stemmerett heller... Men hva tror du skjer om stemmeretten blir hevet fra 18. til noenogtjuge? Endret 18. juni 2006 av tu30r6 Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Så en 16. åring skal ikke få være med å bestemme hvem som skal styre landet? 6333227[/snapback] Nei, det er det foreldrene hans/hennes som skal gjøre. Han/hun kan bestemme så mye han/hun vil når han/hun fyller 18. 6333288[/snapback] Og han/hun skal ikke få lov til å stemme fordi...? Lenke til kommentar
reverto Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 ... fordi ett sted må grensen gå? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 ... fordi ett sted må grensen gå? 6333335[/snapback] Nettopp. 18 år markerer overgangen fra barn til voksen. Barn har ikke stemmerett, så enkelt er det. Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Ren idioti. Skulle likt å se hele klassen min stemme. "Ehh.. jeg støtter høyre fordi de står for så mye godt.. eller var det venstre?" 6333148[/snapback] De vil være slik om noen år også uansett. Men, et sted må grensa gå, og 18 er kanskje passe. Engasjerte 16-åringer som jeg kjenner til er veldig dårlige på å tenke konsekvens. Rent engasjement holder ikke hvis man ikke kan se flere sider av saker. Kan for eksempel nevne sultestreiken hvor jeg kjenner en som satt lenket fast for noen dager siden. Hun skjønner ikke hvorfor man ikke bare kan la flyktninger sulte seg til opphold, men hun er jo for all del engasjert. Hadde vært fint om det fantes en bedre måte å måle "stemmekompetanse" på enn alder, men jeg antar at det er ok sånn som det er nå. 6333210[/snapback] Uten tvil ja, men som du selv sa, et sted må grensa gå. Bedre å utsette det enn å starte for tidlig Lenke til kommentar
V-by Skrevet 18. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2006 ... fordi ett sted må grensen gå? 6333335[/snapback] Nettopp. 18 år markerer overgangen fra barn til voksen. Barn har ikke stemmerett, så enkelt er det. 6333360[/snapback] Jøss... og folk som sier en trer inn i de voksnes rekker da en blir konfirmert Lenke til kommentar
reverto Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Vel. Synes du fjortenåringer burde ha stemmerett, da? Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Jøss... og folk som sier en trer inn i de voksnes rekker da en blir konfirmert 6333387[/snapback] Før ja. Men ikke nå til dags. Selv om man er gammel nok til å ta ansvar for sine egne handlinger (ved f.eks. at man kan komme i fengsel), betyr det ikke at man har innsikt og kunnskap nok til å stemme. Men siden mange 18-åringer heller ikke er kompetente nok til å stemme syns jeg heller vi burde tillate det under kontrollerte forhold hvor en lærer kan veilede elevene til å ta det rette valget. Enten det eller at man må bestå en teoriprøve for å stemme! Lenke til kommentar
V-by Skrevet 18. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2006 Jøss... og folk som sier en trer inn i de voksnes rekker da en blir konfirmert 6333387[/snapback] Før ja. Men ikke nå til dags. Selv om man er gammel nok til å ta ansvar for sine egne handlinger (ved f.eks. at man kan komme i fengsel), betyr det ikke at man har innsikt og kunnskap nok til å stemme. Men siden mange 18-åringer heller ikke er kompetente nok til å stemme syns jeg heller vi burde tillate det under kontrollerte forhold hvor en lærer kan veilede elevene til å ta det rette valget. Enten det eller at man må bestå en teoriprøve for å stemme! 6333462[/snapback] Åja... slik at en lærer kan overbevise eleven ti å stemme det han/hun står for? Og å sette folk i bås, ved at de ikke veit nok om politikk, og div partier slik at de ikke får lov til å stemme? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Hvorfor skal man ha stemmerett når man ikke er myndig? 18 år er en fin grense for førerkort, alkohol, tobakk, stemming m.m. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Åja... slik at en lærer kan overbevise eleven ti å stemme det han/hun står for? 6333478[/snapback] Nei. Men ha oppgaver om f.eks. å finne ut hva de forskjellige partiene står for (gjerne gjennom gruppearbeid så man kan komme litt dypere i det). I dag er det nemmelig veldig mange (også folk som er over 18.) som ikke gidder å se på debatt programmer før valgene sånn at de faktisk kan få informasjon om hva de forskjellige partiene vil. Og å sette folk i bås, ved at de ikke veit nok om politikk, og div partier slik at de ikke får lov til å stemme? 6333478[/snapback] Vis folk ikke vet hva de forskjellige partiene står for syns jeg heller man ikke bør få lov til å stemme. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Synest ikkje den bør senkast til 16, det dei vil oppnå med dette er at det blir meir reklame frå partiene retta mot ungdom. Meir rusbrus, billigare alkohol og alt det der. Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Er 16 selv, og jeg har svært liten oversikt over de forskjellige partiprogrammene. Om 16-åringer får stemmerett, vil nok veldig mange stemme utelukkende basert på alkoholpolitikk osv. Derfor synes jeg 18-årsgrense er bedre. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 18. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2006 Åja... slik at en lærer kan overbevise eleven ti å stemme det han/hun står for? 6333478[/snapback] Nei. Men ha oppgaver om f.eks. å finne ut hva de forskjellige partiene står for (gjerne gjennom gruppearbeid så man kan komme litt dypere i det). I dag er det nemmelig veldig mange (også folk som er over 18.) som ikke gidder å se på debatt programmer før valgene sånn at de faktisk kan få informasjon om hva de forskjellige partiene vil. Og å sette folk i bås, ved at de ikke veit nok om politikk, og div partier slik at de ikke får lov til å stemme? 6333478[/snapback] Vis folk ikke vet hva de forskjellige partiene står for syns jeg heller man ikke bør få lov til å stemme. 6333517[/snapback] første delen er jeg enig i, men ikke andre... La oss si en person bare veit hva tre partier står for... skal ikke personen få lov til å stemme? selv om det ene er perfekt for han.. Kanskje personen bare kjenner til to... Da er jo noe av poenget borte... syntes nå jeg... Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 første delen er jeg enig i, men ikke andre...La oss si en person bare veit hva tre partier står for... skal ikke personen få lov til å stemme? selv om det ene er perfekt for han.. Kanskje personen bare kjenner til to... Da er jo noe av poenget borte... syntes nå jeg... 6333551[/snapback] Enig i at teoriprøve er et litt for drastisk skritt å ta. Men noe må vi i hvert fall gjøre så folk faktisk vet en god del om hva de forskjellige partiene mener. Alle som skal stemme bør i hvert fall vite hovedkampsakene til de 3 største partiene. (FRP, Høyre, Ap) og vite noe om politikken til de siste 5. store partiene. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Blir sikkert skutt for å si det, men, aller helst ville jeg likt å sett aldersgrensen blitt økt. Samme gjelder aldersgrensen for alkohol og tobakk. Jeg skjønner motargumentene, og jeg skjønner argumentene for å senke aldersgrensen ned til seksten. Men selv føler jeg ikke at sekstenåringer - og attenåringer for den saks skyld - har nok greie på politikk til å ta veloverveide valg. Ikke tror jeg interessen øker bare fordi de får stemmerett heller. Men det er meg da. Skyt meg hvis du er uenig. 6332865[/snapback] Hvis man ikke skjønner det når man er 18, skjønner man det aldri. Enkelte blir aldri voksne. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Da jeg var 14-15 trodde jeg at jeg viste alt. Nå, som jeg er snart 19, tror jeg også at jeg vet alt, men jeg ser tilbake på tiden som 14-15 åring med et smil. 16åringer bør ikke få stemmerett. Er enig med de som syns at 18 år burde bli en slags universal grense, også for sprit. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 ... fordi ett sted må grensen gå? 6333335[/snapback] Nettopp. 18 år markerer overgangen fra barn til voksen. Barn har ikke stemmerett, så enkelt er det. 6333360[/snapback] Jøss... og folk som sier en trer inn i de voksnes rekker da en blir konfirmert 6333387[/snapback] Konfirmasjon burde flyttes til 18 det også. Et sted bør grensen gå, 18 er en passende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå