Gå til innhold

Venstre vil gi 16-åringer stemmerett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir sikkert skutt for å si det, men, aller helst ville jeg likt å sett aldersgrensen blitt økt. Samme gjelder aldersgrensen for alkohol og tobakk. Jeg skjønner motargumentene, og jeg skjønner argumentene for å senke aldersgrensen ned til seksten. Men selv føler jeg ikke at sekstenåringer - og attenåringer for den saks skyld - har nok greie på politikk til å ta veloverveide valg. Ikke tror jeg interessen øker bare fordi de får stemmerett heller.

Men det er meg da. Skyt meg hvis du er uenig. ;)

Lenke til kommentar
Blir sikkert skutt for å si det, men, aller helst ville jeg likt å sett aldersgrensen blitt økt. Samme gjelder aldersgrensen for alkohol og tobakk. Jeg skjønner motargumentene, og jeg skjønner argumentene for å senke aldersgrensen ned til seksten. Men selv føler jeg ikke at sekstenåringer - og attenåringer for den saks skyld - har nok greie på politikk til å ta veloverveide valg. Ikke tror jeg interessen øker bare fordi de får stemmerett heller.

Men det er meg da. Skyt meg hvis du er uenig.  ;)

6332865[/snapback]

Jeg tror det omvendte av det du syntes...

Mange 18. åringer driter eller har ike peiling på politikk, og skulle ikke ha hatt stemmerett...

Slik vil det også være med 16. åringer, men da de VIL ha sjangsen til å stemme, å være med på å bestemme for hva slags regjering vi skal ha.

Jeg er egentlig for å senke alle aldersgrenser i norge...

Lenke til kommentar

Men det er meg da. Skyt meg hvis du er uenig.  ;)

6332865[/snapback]

Jeg er egentlig for å senke alle aldersgrenser i norge...

6332934[/snapback]

Tilogmed aldersgrensen for bil?

Lenke til kommentar

6332945[/snapback]

Jepp, for alt!

Du har lettsykkel, går fort den.

Biler går fort de å, men er også tryggere å kjøre...

Og syntes det skulle vert lik aldersgrense for alt, hvis du skjønner...

Samme aldersgrense for bil, alle typer MC, alkohol osv...

Lenke til kommentar

6332945[/snapback]

Jepp, for alt!

Du har lettsykkel, går fort den.

Biler går fort de å, men er også tryggere å kjøre...

Og syntes det skulle vert lik aldersgrense for alt, hvis du skjønner...

Samme aldersgrense for bil, alle typer MC, alkohol osv...

6332973[/snapback]

Det kunne kanskje fungert for ditt tilfelle, mange 16-åringer er vel så voksne som de fleste 18-åringer, men det er mange fler som ikke er det. Aldersgrensen er til for å luke ut flertallet av potensielle uegnede sjåfører.

Når det kommer til det med å senke aldersgrensen for å kunne stemme, så må jeg si meg enig med reverto. Klart, man kan argumentere på at dette er et forsøk på å få flere til å engasjere seg tidligere i politikk, men jeg tviler på at dette vil fungere til sin hensikt.

Jeg synes ikke argumentene om at man i en alder av 16 kan sitte i offentlige råd og utvalg holder her, dette er for folk som faktisk interesserer og engasjerer seg, noe jeg tørr påstå fåtallet av dagens 16-åringer gjør. De kan ta ansvar for sine egne handlinger, men de har ikke nok grunnlag (kall det erfaring om du vil) til å kunne stemme utifra overveide og rasjonelle meninger.

Jeg tror at de fleste 16-åringer som eventuelt ville ha stemt, ikke egentlig ville ha visst hva partiet de stemte på stod for. Tipper det heller ville blitt at de stemte det mamma eller pappa stemmer (èn ekstra stemme til far), eller det de har hørt at de burde stemme på.

EDIT: Må bare nok engang presisere at dette ikke gjelder alle, men flertallet.

Endret av jh_
Lenke til kommentar
Det er ikke bare farta som er en faktor her. En bil kan forårsake betydelig mer skade enn en lettmotorsykkel i umodne hender.

6333060[/snapback]

Det kan en traktor å, og sisst jeg sjekka var det 16 på den å.

Lenke til kommentar

Min egen erfaring er at man får veldig god innføring i hva de forskjellige partiene står for på skolen (VGS).

Vi fikk besøk av representanter fra forskjellige partier, der vi kunne stille spørsmål og kjøre debatt. Vi hadde også "prøvestemming" etterpå.

Men igjen, de fleste ungdommer er ikke flinke nok til å sette seg inn så veldig mye. Var mange jeg kjenner som stemte FRP på "prøvestemmingen", fordi de hørte ord som "billig snus", "billig sprit", "lavere avgifter" .. Men ingen hørte bakdelene med det hele..

(Ps. var mange som tenkte å stemme FRP, men fant ikke lappen, fordi de skjønte ikke at det sto "Fremskritspartiet" Haha)

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

Man kan ikke sammenlikne biler og traktorer. Det er langt flere som bruker biler enn traktorer, og de som bruker traktor er i de fleste tilfeller 16 år gamle bønder som har fått god opplæring av familien sin m.m. Dessuten når biler en overlegent høyere fart enn traktorer, og med farten øker ødeleggelsesomfanget.

Endret av cun
Lenke til kommentar

Mange 16-åringer tror jeg har god nok peiling på politikk. De får jo undervisning om valgsystemet og hva de forskjellige partiene står for i skolen.

Selv om mange (kanskje de fleste) ganske enkelt gir blaffen i politikk og ikke bryr seg så mye og derfor ikke har godt nok kunnskapsnivå til å stemme tror jeg ikke de blir så veldig mye mer egnet til det når de fyller 18 eller for den saks skyld 20.

Det beste tror jeg hadde vært om man hadde gjennomført valg for alle som går i VG1 (eller 10. klasse ettersom det er mer 10. klasse pensum og alle må gå i grunnskolen). Så kunne man lagt opp til masse undervisning om valg og hva de forskjellige partiene sto for. Og siden elevene faktisk kunne stemme på ordentlig tror jeg de hadde fulgt bedre med og interessert seg mer for politikk enn de gjør i dag.

Lenke til kommentar
Ren idioti. Skulle likt å se hele klassen min stemme. "Ehh.. jeg støtter høyre fordi de står for så mye godt.. eller var det venstre?"

6333148[/snapback]

De vil være slik om noen år også uansett.

Men, et sted må grensa gå, og 18 er kanskje passe. Engasjerte 16-åringer som jeg kjenner til er veldig dårlige på å tenke konsekvens. Rent engasjement holder ikke hvis man ikke kan se flere sider av saker. Kan for eksempel nevne sultestreiken hvor jeg kjenner en som satt lenket fast for noen dager siden. Hun skjønner ikke hvorfor man ikke bare kan la flyktninger sulte seg til opphold, men hun er jo for all del engasjert.

Hadde vært fint om det fantes en bedre måte å måle "stemmekompetanse" på enn alder, men jeg antar at det er ok sånn som det er nå.

Lenke til kommentar

Definitivt ja - her snakker jeg som en 17-åring, jeg hadde ALDRI i livet giddet å møtt opp i et valglokale på min fritid fordi jeg er mer eller mindre uinteressert i politikk. Ved å gi 16-åringer stemmerett tror jeg bare de som er politisk engasjerte gidder å bruke fritida si på å dra og stemme. Og de som faktisk er så engasjerte at de gidder å gjøre det tror jeg har mer peiling enn MANGE over 18 som stemmer, så ikke si dette er noe dårlig forslag som bare gjør at de som ikke har peiling stemmer etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...