Gå til innhold

Casio EX-Z850 Vs. EX-Z1000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eide en Z750 før som jeg solgte til mine foreldre, kanon kamera... du får ikke bruk for 10 Mp egentlig ikke 8 heller :D

Gå for Z850 du, men uansett hva du velger får du ett supert kamera :thumbup:

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar
Ok takk for svar :)

Heller mot Z850 ja...eneste var hvorfor solgte du ditt? ;)

6336234[/snapback]

Solgte mitt fordi jeg ville kjøpe meg ett superzoomkamera, kjøpte da canon powershot s3 IS men var ikke fornøys så jeg returnerte det.

Har nå bestilt Nikon D50 speilrefleks som nå er på veg.

Du får gå for en Z850 ja, med den oppløsningen er ikke fremkalling av bilder på over halvmeteren noe problem så hva skal man da med 10 Mp?

Husk for vanlige 10 x 15 fremkallinger er også oppløsninger på godt under 1 Mp nok.

Lenke til kommentar

Ok, skal selv ha ett D50 med tider men er greit å ha ett kompakt kamera ved siden av syns jeg.

Ang oppløsning er jeg ikke bekymret for anntall mpix på noen av kameraene. Var mer de andre forskjellene jeg var ute etter. Anntar at Z1000 er ett nyere kamera og da kanskje med noen andre forbedringer enn Z850?

Lenke til kommentar
Ok, skal selv ha ett D50 med tider men er greit å ha ett kompakt kamera ved siden av syns jeg.

Du tenker akkurat som meg, skal selv kjøpe meg ett kompaktkamera i tillegg men skal vel da satse på en vanntett modell. Olympus mju 720 er ett meget fint supplement til ett speilrefleks, vanntett til 3 m og tåler fall.

Jeg ville valgt bort Z1000 nettopp pga. 10 megapixler.

Man velger som oftest ikke bort ett kamera pga høy oppløsning, den kan man stille i menyene. Bortsett fra oppløsningen tror jeg at 850 og 1000 er veldig like.

Lenke til kommentar
Man velger som oftest ikke bort ett kamera pga høy oppløsning, den kan man stille i menyene. Bortsett fra oppløsningen tror jeg at 850 og 1000 er veldig like.

6341203[/snapback]

Man gjør ofte rett i å velge bort kamera pga. oppløsning. La meg forklare en ganske grunnleggende ting når det gjelder digitale kamera.

Man har en bildesensor i en gitt fysisk størrelse, stort sett er de 1/2,5 tommer eller 1/1,8 tommer (hvorav sistnevnte er størst). Har man 10 megapixler på en slik bildesensor, vil det si at hver sensor bare er halvparten så stor som om man har fem megapixler på samme sensor. Det fører til at hver sensor bare blir halvparten så stor, og bare halvparten så lyssterkt. Teoretisk sett vil altså en bildesensor med 10 megapixler måtte lysnes elektronisk dobbelt så mye som en sensor på fem, og dermed få dobbelt så mye støy i bildene.

Å sette ned oppløsningen i kameraet hjelper kun mot en ting, den faktiske bildestørrelsen. Hver pixel på sensoren blir ikke større da dette er fysisk betinget, og heller ikke mer lyssterk. Man kan få mindre støy av det, men ikke fordi man setter ned oppløsningen, men fordi det er færre pixler som kan lage støy. Støynivået vil uansett være mye større fra et 10 megapixel kamera enn et fem megapixel kamera selv om man bare bruker fem av megapixlene til kameraet som kan klare ti, forutsatt at kameraene er identiske ellers.

Og hvorfor i all verden kjøpe et kamera til 10 megapixler når man bare skal bruke fem av de? Jaja, hvem har behov for 10 megapixler uansett når de drukner i optikk og bildesensorens begrensninger uansett?

Casio er vel de som rir megapixelhysteriet hardest, og lurer kundene sine mest med disse tallene. Canon har f.eks bestemt seg for å stoppe på seks megapixler med sine kompaktmodeller, og det gjør de rett i. Resultatet blir rene bilder med mer enn god nok oppløsning.

Lenke til kommentar

Og hvorfor i all verden kjøpe et kamera til 10 megapixler når man bare skal bruke fem av de? Jaja, hvem har behov for 10 megapixler uansett når de drukner i optikk og bildesensorens begrensninger uansett?

Hvorfor kan ikke butikker som Elkjøp ansette slike som deg istedet for de inkompetente megapixelnarkomane selgerne? :hmm:

Lenke til kommentar

6341203[/snapback]

Man gjør ofte rett i å velge bort kamera pga. oppløsning. La meg forklare en ganske grunnleggende ting når det gjelder digitale kamera.

Man har en bildesensor i en gitt fysisk størrelse, stort sett er de 1/2,5 tommer eller 1/1,8 tommer (hvorav sistnevnte er størst). Har man 10 megapixler på en slik bildesensor, vil det si at hver sensor bare er halvparten så stor som om man har fem megapixler på samme sensor. Det fører til at hver sensor bare blir halvparten så stor, og bare halvparten så lyssterkt. Teoretisk sett vil altså en bildesensor med 10 megapixler måtte lysnes elektronisk dobbelt så mye som en sensor på fem, og dermed få dobbelt så mye støy i bildene.

Å sette ned oppløsningen i kameraet hjelper kun mot en ting, den faktiske bildestørrelsen. Hver pixel på sensoren blir ikke større da dette er fysisk betinget, og heller ikke mer lyssterk. Man kan få mindre støy av det, men ikke fordi man setter ned oppløsningen, men fordi det er færre pixler som kan lage støy. Støynivået vil uansett være mye større fra et 10 megapixel kamera enn et fem megapixel kamera selv om man bare bruker fem av megapixlene til kameraet som kan klare ti, forutsatt at kameraene er identiske ellers.

Casio er vel de som rir megapixelhysteriet hardest, og lurer kundene sine mest med disse tallene. Canon har f.eks bestemt seg for å stoppe på seks megapixler med sine kompaktmodeller, og det gjør de rett i. Resultatet blir rene bilder med mer enn god nok oppløsning.

6341435[/snapback]

Tja, jeg mener jo at du kanskje undervurderer dette litt. Et gammeltdags filmkamera hadde vel en oppløsning tilsvarende 12mp? Noen som kan matte?

Jeg ville gått for et z1000 kamera, ikke nødvendigvis fordi jeg mener at det er det beste kameraet, men fordi det har ekstra megapixler. De fleste kameraene som er på markedet idag har en veldig avansert støy reduksjons prosessor som hjelper deg mye. Det finnes også programmer som NoiseNinja.

Kom nettop hjem fra ferie med min 4mp Pentax kamera og må faktisk si at det hadde vært greit med dobbelt så mange MP fordi mange av bildene vil jeg faktisk beskjære VELDIG mye. Husk at når du står med kameraet og skal ta et bilde så tar du gjerne 2-3 for å velge det beste, kanskje du tom kan beskjære det for å få det perfekte utsnittet.

Men uansett så får du et kjempekamera.

Lenke til kommentar
Du tenker akkurat som meg, skal selv kjøpe meg ett kompaktkamera i tillegg men skal vel da satse på en vanntett modell. Olympus mju 720 er ett meget fint supplement til ett speilrefleks, vanntett til 3 m og tåler fall.

Hmm var nok ikke så dum ide det. Er litt skeptisk til Olypus eneste hehe

Er det jeg har nå ser du, og autofokusen er helt på bærtur. Leste i en test at det var litt treg autofokus på dette også, og for å si det slik...ting blir ikke bedre med tia :)

Lenke til kommentar

Hmm var nok ikke så dum ide det. Er litt skeptisk til Olypus eneste hehe

Er det jeg har nå ser du, og autofokusen er helt på bærtur. Leste i en test at det var litt treg autofokus på dette også, og for å si det slik...ting blir ikke bedre med tia :)

6342994[/snapback]

Den beste måten er å bestille på elkjop.no, eller din lokale elkjøpforhandler, følg denne linken:

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...20MJU720SWSILVE

Ved å bestille her kan du returnere det hos din lokale elkjøpforhandler hvis du ikke er fornøyd. På den måten kan du teste det i 30 dager og spare tid og porto hvis du velger å levere det tilbake :)

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar
Tja, jeg mener jo at du kanskje undervurderer dette litt. Et gammeltdags filmkamera hadde vel en oppløsning tilsvarende 12mp? Noen som kan matte?
Det er en helt annen teknologi, og det var ikke" oppløsning" på disse. Dette varierer også fra film til film, og fra ISO verdi til ISO verdi. Uansett er film "fullformat" og mye større fysisk i størrelse. Uansett kan ikke megapixler og kornstruktur i en film sammenlignes.
Kom nettop hjem fra ferie med min 4mp Pentax kamera og må faktisk si at det hadde vært greit med dobbelt så mange MP fordi mange av bildene vil jeg faktisk beskjære VELDIG mye. Husk at når du står med kameraet og skal ta et bilde så tar du gjerne 2-3 for å velge det beste, kanskje du tom kan beskjære det for å få det perfekte utsnittet.
Problemet er bare at optikk og bildesensor ikke klarer å holde følge på så små kamera, så du hadde ikke tjent mye. Kanskje det til og med på ditt 4 megapixelkamera er optikk og bildesensor som hindrer deg fra å beskjære i større grad enn megapixlene. Og nei, 10 megapixler på et kompaktkamera er IKKE et kjøpsargument samme hvor mye du vrir og vender på det. Tro meg, jeg jobber med dette hele dagen, hver dag. Hvis du tror du tjener noe på 10 megapixler fremfor f.eks 6-7, så er jeg redd du blir skuffet. Når man må bruke noise-reduction så smører man i tillegg pixlene utover, så man effektivt mister oppløsning uansett. 5 megapixler er faktisk ansett som ideelt i hht oppløsning vs. støynivå.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...