Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brukket hjulmutter, hvor langt kan jeg kjøre?

eiva

Anbefalte innlegg

Skiftet dekk i dag, da den siste bolten skulle strammes knakk hodet rett av. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan fikse dette?

Og hvor langt kan jeg kjøre den? Bør det fikses på stedet, eller tåler den noe kjøring? Er rett og slett litt usikker på hvor akutt dette problemet er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar at det er muttre på din bil, siden du skrev det?

Eller er det bolt og hodet knakk av med resten av bolten inne i gjengene på bilen?

Det første du må se etter om er om du får til på noe slags vis å få ut den gamle bolten.

Jeg har hørt det slik at hvis bilen har 4 bolter per hjul så går det galt om man bare kjører med 3, men hvis man har 5 bolter og kjører med bare 4 så skal det visstnok gå bra....

Lenke til kommentar
Antar at det er muttre på din bil, siden du skrev det?

Eller er det bolt og hodet knakk av med resten av bolten inne i gjengene på bilen?

Det første du må se etter om er om du får til på noe slags vis å få ut den gamle bolten.

Jeg har hørt det slik at hvis bilen har 4 bolter per hjul så går det galt om man bare kjører med 3, men hvis man har 5 bolter og kjører med bare 4 så skal det visstnok gå bra....

6332155[/snapback]

Jeg kjørte med bare 3 bolter (har 4) en liten stund fordi gjengene i navet ble ødelagt. Ikke lov å kjøre med bare 3 hvis man egentlig skal ha 4, men de er ikke noe problem å kjøre med det. Kjørte i ca 2 måneder med bare 3. Dro de 3 som var igjen litt ekstra godt til. Og har man egentlig 5 bolter så går det bra å kjøre med 4 bolter. Og det er lov fordi man har fortsatt igjen 75% feste igjen.

Så bare kjør ned til en dekk forhandler så fikser dem dette for det :)

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar.

Det var forholdsvis enkelt å fikse. Den ødelagte bolten stakk noen millimeter uten for, slik at den kunne skrus ut med en rørleggertang. Den satt løsere enn jeg trodde. Problemet er å finne en ny bolt på en søndag kveld, ingen bensinstatsjoner her i området kunne hjelpe. Dermed blir det en tur innom Biltema etter jobb i morgen.

Lenke til kommentar
Jeg kjørte med bare 3 bolter (har 4) en liten stund fordi gjengene i navet ble ødelagt. Ikke lov å kjøre med bare 3 hvis man egentlig skal ha 4Og har man egentlig 5 bolter så går det bra å kjøre med 4 bolter. Og det er lov fordi man har fortsatt igjen 75% feste igjen.

6332338[/snapback]

Nå skal ikke jeg skryte på meg noe gedigne mattekunnskaper, men jeg liker å tro at jeg kan enkel prosentregning.. :p

Da kommer mitt spørsmål;

Når ble 3 av 4 mindre enn 75%..? :)

Lenke til kommentar
Jeg kjørte med bare 3 bolter (har 4) en liten stund fordi gjengene i navet ble ødelagt. Ikke lov å kjøre med bare 3 hvis man egentlig skal ha 4Og har man egentlig 5 bolter så går det bra å kjøre med 4 bolter. Og det er lov fordi man har fortsatt igjen 75% feste igjen.

6332338[/snapback]

Nå skal ikke jeg skryte på meg noe gedigne mattekunnskaper, men jeg liker å tro at jeg kan enkel prosentregning.. :p

Da kommer mitt spørsmål;

Når ble 3 av 4 mindre enn 75%..? :)

6335151[/snapback]

Hehe. Det blir jo 75% selv om man bare har 3 av 4, men jeg bare skrev det jeg fant på internett side uten å tenke noe mere over det :p Så du kan enkel prosentregning ja :thumbup: Kan det jeg også bare jeg gidder å tenke meg om :p

Hmm, åssen skal jeg forklare det så det blir riktig da :hmm:

Ikke skyt meg om jeg sier noe feil :p

Men når en har 5 bolter så vil ikke belastningen bli like stor på de 4 bolta som er igjen som det vil bli hvis man egentlig har 4 bolter men bare kjører med 3. Eller tenker jeg helt feil?

Det er i allefall ikke lov å kjøre med 3 av 4 bolter, men det er lov å kjøre med 4 av 5 bolter. Uansett om man kan prosentregning eller ei :p:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...