Ronny M Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Nå er jeg mektig lei av å sitte i øredøvende bråk hele dagen og har blitt mer og mer opptatt av å få pc'n så lydløs som mulig. Jeg har lagt merke til at jeg ikke er aleine om det, så jeg tenkte jeg kunne komme med noen tips til de som er interessert. Jeg har foreløpig gjort tre ting som dempet støyen en del for meg uten at det kostet skjorta. 1. Jeg har pc'n inni skapet på skrivebordet mitt med en dør som kan lukkes. Jeg dro på biltema og kjøpte lyddempingsmatter av skumgummi-typen, 2 cm tykke. Koster en hundrelapp for ei plate på 200x50cm med lim på den ene siden. Jeg kuttet til platene så de passet alle veggene på innsiden av skapet og døra. Blei kvitt mye støy på den måten. 2. Så ordnet jeg hastighetsregulering på viftene. Kabinettvifter som står å spinner på full guffe hele tiden er unødvendig. Nesten alle blir nå automatisk styrt av hovedkortet. Det er utrolig hvor lydløs ei vifte blir når den går bare på halv fart. Blir det for varmt så justerer hastigheten seg litt opp etter behov. 3. Til slutt satt jeg igjen nesten bare med en liten vibrasjons brumming som forplantet seg i skrivebordet og var mektig irriterende. Da fant jeg fram fire spikes som jeg har brukt under et par gulvhøyttalere og satt pc'n på disse. Vips, så var brummingen borte. Nå kan jeg egentlig si meg fornøyd med det, men jeg skal prøve å få den enda mer lydløs. Neste trinn blir tynne asfaltmatter som skal festes på innsiden av kabinettet. Men hvis du aldri syns du får pc'n til å gå stille nok så er det jo bare å kjøpe noen skjøtekabler å sette hele bråkeboksen i et annet rom! :smile: Flere tips mot støy mottas med takk. Lenke til kommentar
LiTe Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 blir det kanskje ikke litt varmt i skapet da? eller sitter du med en gammel iskald pc?? Lenke til kommentar
Espen F Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 lydløs pc? herreguda mann.. kan jo ikke ha det.. er jo sjølve godlyden det, å høre viftene stå og suuuse litt. for da vet man 2 ting.. 1. pcn står på 2. viftene virker.. ergo har pcen det mest sannsynlig bra.. så viftelyd = godlyd Lenke til kommentar
letmein Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Er d ikke bare å lage ei lydfelle..? Lenke til kommentar
RaZoR_ Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 hva med vannkjøling ? siden du absolutt skal ha en lydløs pc mener jeg. og hvis du da bygger og PSUet til noe vannkjølt også, så trenger du bare en STOR radiator, som kjøler godt nok uten vifter, og så er pcen din lydløs?! Magnus Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 12. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2002 Det blir ganske lydtett, ikke lufttett! Bak på skapet er det en stor åpning så varmluften blåses ut. Tempen ligger på 38 grader ved normal bruk og stiger selvfølgelig litt ved spilling. Gammel og iskald? Ta en titt på signaturen en gang til så får du svar. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 12. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2002 Joda, vannkjøling er jo det beste men det koster en del mer. Men du blir ikke kvitt vibrasjoner og harddisk støy selv om du har vannkjøling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå