Gå til innhold

100% lydløs Server (lar det seg gjøre?)

inv

Anbefalte innlegg

- Basert på windows server

- Lave systemkrav (kun filserver og remote desktop)

- Så billig som overhode mulig

- 100% lydløs. Dvs ingen vifter og stille/dempet disk!!

- Lang oppetid! Dvs, maskina må kunne putre og gå i månedsvis

Spørsmålet er om dette i det heletatt lar seg gjøre, og om boksen kommer til å brenne opp etter å ha stått på i noen dager. Har satt opp følgende liste, komponenter fra komplett.

Intel Celeron D 331 2.66GHz Socket LGA775, 256KB, BOXED m/vifte (vifte byttes)

Pris: kr 495,-

MSI PM8M3-V, VIA P4M800,Socket-775,m-ATX SATA, LAN, DDR400, Sound, VGA, AGP8X

Pris: kr 449,-

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

Pris: kr 399,-

Samsung SpinPoint P120 250GB IDE ATA/133 8MB 7200RPM

Pris: kr 650,-

Nexus Damptek Støyreduserende Blokker, 2 Blokker for 5.25", 2 Blokker for 3.5"

Pris: kr 129,-

Scythe Ninja PLUS CPU Kjøler, 120mm Vifte (vifte fjernes)

Pris: kr 398,-

Forton/Source Strømforsyning Zen 300W, Vifteløs, Active PFC, 2xSATA, 20/24pin

Pris: kr 1.195,-

APLUS Case Qubic, Sort Midi tower (Uten Strømforsyning)

Pris: kr 395,-

Prisen blir tilsammen 4110,- hos komplett, uten frakt. Ninja kjøleren skal visstnok klare å kjøre passivt, og klarer den det ikke så kan det være aktuelt å klokke ned cpuen. Noen synspunkter på om dette kommer til å gå eller ei? Komplett handleliste er tilgjengelig her.

Endret av inv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

Som nevnt ovenfor så må det bli en løsning med støydempet harddisk, derfor støydemperne. Har forstått det slikt at spinpoint diskene er nokså stille også.

Det jeg vel egentlig spør om er hva tror dere om varmeutviklingen ? Vil systemet kunne kjøre stabilt / ikke ta fyr?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Nå vet jeg ikke hvordan det er med celeron prosessoren og effektforbruk, men jeg kan bekrefte at ninjaen kjøker en x2 3800 passivt (og med passivt mener jeg at jeg ikke har noe som linger på vifter på hele pcen.....)

Har undervoltet cpuen til 1,1 volt, grovt regnet TDP på 40-45W. Kjører begge kjernene på folding døgnet rundt og ligger på en temp på 57 grader.

Merk at hvis du putter dette inn i en kasse uten vifte koker du nok komponentene ganske fort, så jeg skrudde sammen en 'åpen løsning' hvor jeg har 3 vegger og hverken tak eller gulv. Hovedkortet er også snudd med portene ned for å optimalisere lufstrømmen mest mulig rundt komponenetene.

Endret av Ingebrigt
Lenke til kommentar

Du får ingen kjøleeffekt med det oppsettet. All varmen samler seg opp inni kabinettet siden du ikke har noen vifter til å få den ut av kabinettet. Glem vifteløs strømforskyner, eller sett inn en kabinettvifte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...