inv Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 (endret) - Basert på windows server - Lave systemkrav (kun filserver og remote desktop) - Så billig som overhode mulig - 100% lydløs. Dvs ingen vifter og stille/dempet disk!! - Lang oppetid! Dvs, maskina må kunne putre og gå i månedsvis Spørsmålet er om dette i det heletatt lar seg gjøre, og om boksen kommer til å brenne opp etter å ha stått på i noen dager. Har satt opp følgende liste, komponenter fra komplett. Intel Celeron D 331 2.66GHz Socket LGA775, 256KB, BOXED m/vifte (vifte byttes) Pris: kr 495,- MSI PM8M3-V, VIA P4M800,Socket-775,m-ATX SATA, LAN, DDR400, Sound, VGA, AGP8X Pris: kr 449,- Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5 Pris: kr 399,- Samsung SpinPoint P120 250GB IDE ATA/133 8MB 7200RPM Pris: kr 650,- Nexus Damptek Støyreduserende Blokker, 2 Blokker for 5.25", 2 Blokker for 3.5" Pris: kr 129,- Scythe Ninja PLUS CPU Kjøler, 120mm Vifte (vifte fjernes) Pris: kr 398,- Forton/Source Strømforsyning Zen 300W, Vifteløs, Active PFC, 2xSATA, 20/24pin Pris: kr 1.195,- APLUS Case Qubic, Sort Midi tower (Uten Strømforsyning) Pris: kr 395,- Prisen blir tilsammen 4110,- hos komplett, uten frakt. Ninja kjøleren skal visstnok klare å kjøre passivt, og klarer den det ikke så kan det være aktuelt å klokke ned cpuen. Noen synspunkter på om dette kommer til å gå eller ei? Komplett handleliste er tilgjengelig her. Endret 18. juni 2006 av inv Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 (endret) 100% lydløst går dessverre ikke med harddisk. Da må det ramdisk eller CF-kort (ol.) til, da blir det ikke mye server. Husk at når du kjører den lydløst så vil det bli mindre kjøling og dermed vil levetiden på komponentene gå ned. Endret 18. juni 2006 av TheDarkListener Lenke til kommentar
jennnereer Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 SPCR Er din venn. folkene her kan det med lyddemping. Lenke til kommentar
inv Skrevet 18. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2006 Takk for svar. Som nevnt ovenfor så må det bli en løsning med støydempet harddisk, derfor støydemperne. Har forstått det slikt at spinpoint diskene er nokså stille også. Det jeg vel egentlig spør om er hva tror dere om varmeutviklingen ? Vil systemet kunne kjøre stabilt / ikke ta fyr? Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Nå vet jeg ikke hvordan det er med celeron prosessoren og effektforbruk, men jeg kan bekrefte at ninjaen kjøker en x2 3800 passivt (og med passivt mener jeg at jeg ikke har noe som linger på vifter på hele pcen.....) Har undervoltet cpuen til 1,1 volt, grovt regnet TDP på 40-45W. Kjører begge kjernene på folding døgnet rundt og ligger på en temp på 57 grader. Merk at hvis du putter dette inn i en kasse uten vifte koker du nok komponentene ganske fort, så jeg skrudde sammen en 'åpen løsning' hvor jeg har 3 vegger og hverken tak eller gulv. Hovedkortet er også snudd med portene ned for å optimalisere lufstrømmen mest mulig rundt komponenetene. Endret 18. juli 2006 av Ingebrigt Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Du får ingen kjøleeffekt med det oppsettet. All varmen samler seg opp inni kabinettet siden du ikke har noen vifter til å få den ut av kabinettet. Glem vifteløs strømforskyner, eller sett inn en kabinettvifte. Lenke til kommentar
Uncas Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Min spinpoint lager vibrasjoner i kabinettet (3 harddisker utenom som ikke skaper vibrasjoner, dvs det er helt stille i pc'en uten spinpointen i). Mulig det er bare min da men Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå