Black Star Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Egentlgi ville jeg kjøpt EOS350D Freem@an, for da får du kamera du kan ha i sommer. 6333603[/snapback] Og D50 kan man ikke ha i sommer? Er det en merkelig funksjon på D50'n som gjør at den ikke virker sommerstid? Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Egentlgi ville jeg kjøpt EOS350D Freem@an, for da får du kamera du kan ha i sommer. 6333603[/snapback] Og D50 kan man ikke ha i sommer? Er det en merkelig funksjon på D50'n som gjør at den ikke virker sommerstid? 6340893[/snapback] Her har ikke D50 blitt nevnt, det er snakk om 350D kontra A100 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Ah, jeg trodde engekri svarte trådstarter... sak oppklart Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Sitter og argumenterer fram og tilbake om det blir handling nå eller vente. Er meget lysten på å komme igang og cybershot'en trenger en storebror. Er ikke en enkel tid å komme inn i DSLR markedet for en nybegynner nei... Vurderer å plukke opp fotoboken (Digital Fotografi i praksis, som jeg hadde tenkt å kjøpe samtidig) før jeg skaffer meg kamera, men frykter det vil virkelig sette fart på "må-ha-nå" følelsen. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) skriv dine krav ned som f.eks. - gode egenskaber ved høj iso - indbygget IS - spot måling - størrelse (efter at have prøvet dem i butik) - pris - Hastighed - vidvinkel (D50 + A100 har cropfaktor 1,5 mens 350 D har 1,6 hvilket gør det sværere at få vidvinkel, men er en fordel vedr. tele) - mindste iso -max iso og hvad du ellers kan komme på betyder noget for dig og dine billeder og så graduere dem under hvert enkelt punkt Det er vist den eneste måde at få et overblik - og forstærket købetrang Endret 19. juni 2006 av Kigulu Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Sitter og argumenterer fram og tilbake om det blir handling nå eller vente. Er meget lysten på å komme igang og cybershot'en trenger en storebror. Er ikke en enkel tid å komme inn i DSLR markedet for en nybegynner nei... Vurderer å plukke opp fotoboken (Digital Fotografi i praksis, som jeg hadde tenkt å kjøpe samtidig) før jeg skaffer meg kamera, men frykter det vil virkelig sette fart på "må-ha-nå" følelsen. 6341797[/snapback] Kjøp gjerne den boken først, for da er du forberedt på hva du får i hånden snart. Ellers synes jeg det ikke er vanskelig å begynne med slr i disse dager. Dagens nybegynnere har jo bare en liten håndfull kameraer å velge mellom. I min tid hadde vi en haug med forskjellige modeller og merker å velge mellom, i tillegg til et stort bruktmarked. Utvalget har nok blitt mye dårligere med tiden. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Dagens nybegynnere har jo bare en liten håndfull kameraer å velge mellom. I min tid hadde vi en haug med forskjellige modeller og merker å velge mellom, i tillegg til et stort bruktmarked. Utvalget har nok blitt mye dårligere med tiden. 6343891[/snapback] Dette er vel et resultat av at dSLR ikke har blitt "allemannseie" før nå. Innen et par år tipper jeg entry-modellene vil stabilisere seg rundt 3000-4000, da vil konsumet øke sterkt . Utvalget vil være større enn det er nå. Dog tror jeg ikke det blir uoversiktlig for å si det sånn. Tipper de store (Canon, Nikon, Sony?) om noen år vil ha flere entry modeller med crop og ff. I tillegg vil det være noen mindre leverandører som forsøker å kapre markedsandeler (Olympus, Pentax, Samsung, Panasonic, +). Jeg tipper vi minst vil ha dobbelt så mange modeller som idag. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Vi får håpe og be om at din visjon stemmer, for ingenting er bedre. Jeg skulle i alle fall ønske at de andre merkene var mer synlige i markedet. Det er for eksempel alt for sjelden man ser et Pentax, Fuji eller Sigma på gaten i Norge. Samsung har jeg enda ikke sett "live". Det har vært i salg siden april. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Dagens nybegynnere har jo bare en liten håndfull kameraer å velge mellom. I min tid hadde vi en haug med forskjellige modeller og merker å velge mellom, i tillegg til et stort bruktmarked. Utvalget har nok blitt mye dårligere med tiden. 6343891[/snapback] de store (Canon, Nikon, Sony?) om noen år vil ha flere entry modeller med crop og ff. 6344244[/snapback] På samme måte som man ikke fikk en Hasselblad til 2990,- på Lefdal er jeg temmelig sikker på man ikke kommer til å få kjøpt et 'entry' fullformat kamera. Til det er bla. brikkene for dyre og ikke minst kravene til optikken for stor. Crop formatet holder i lange baner både på kvalitet og oppløsning. Vide vinkler får man ogå. Men det er fortsatt mange som aldri kunne tenke seg SLR pga størrelsen (slik som før i gamle dager) Lenke til kommentar
kimare Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Vi får håpe og be om at din visjon stemmer, for ingenting er bedre. Jeg skulle i alle fall ønske at de andre merkene var mer synlige i markedet. Det er for eksempel alt for sjelden man ser et Pentax, Fuji eller Sigma på gaten i Norge. Samsung har jeg enda ikke sett "live". Det har vært i salg siden april. 6344350[/snapback] Jrg tror dog vi må regne med et noe smalere utvalg i Norge enn i resten av Europa, men det er vi jo vant med. Samsung tror jeg ikke er lansert i Norge enda: https://prisguiden.no/fritekst_sok.php?pricefind=samsung+gx I følge ddmr kommer dette i juni.... På samme måte som man ikke fikk en Hasselblad til 2990,- på Lefdal er jeg temmelig sikker på man ikke kommer til å få kjøpt et 'entry' fullformat kamera. Til det er bla. brikkene for dyre og ikke minst kravene til optikken for stor.Crop formatet holder i lange baner både på kvalitet og oppløsning. Vide vinkler får man ogå. Men det er fortsatt mange som aldri kunne tenke seg SLR pga størrelsen (slik som før i gamle dager) Husk at FF er rimelig nytt, hva kostet dSLR når det kom? Jeg er helt sikker på at når teknologien får satt seg og vi får flere leverandører enn Canon vil prisene også på FF sakte men sikker nærme seg 10000. Da vil veien være kort ned til de "bedre" entry modellene. Dette har vi sett med nærsagt all datarelatert utvikling, og det vil ikke være noen stor bombe om vi ser det innen dSLR også. Husk at et "billig" FF kan være ingangsporten for leverandørene til å selge bedre og dyrere optikk. Selvsagt vil de fleste foretrekke kompaktkameraer i framtiden også, men det er flere gamle SLR brukere som har sittet på gjerdet og ventet fordi prisene har vært for høye. Når de kommer under 5000 vil flere slå til. Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Vi får håpe og be om at din visjon stemmer, for ingenting er bedre. Jeg skulle i alle fall ønske at de andre merkene var mer synlige i markedet. Det er for eksempel alt for sjelden man ser et Pentax, Fuji eller Sigma på gaten i Norge. Samsung har jeg enda ikke sett "live". Det har vært i salg siden april. 6344350[/snapback] Mitt inntrykk er at både Pentax og Samsung har lite markedsorienterte salgsavdelinger i Norge. Samsung er litt mer prisbevisste, men ingen av merkene har fått bred innpass i detaljistleddet i markedet. Eller for å si det på en annen måte. Man må ofte lete en hel del for å finne et konkret Pentax- eller Samsung-produkt i det norske markedet. Hvilke produkter som selges i den enkelte butikk virker altså temmelig tilfeldig. Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 På samme måte som man ikke fikk en Hasselblad til 2990,- på Lefdal er jeg temmelig sikker på man ikke kommer til å få kjøpt et 'entry' fullformat kamera. Til det er bla. brikkene for dyre og ikke minst kravene til optikken for stor.Crop formatet holder i lange baner både på kvalitet og oppløsning. Vide vinkler får man ogå. 6344478[/snapback] Spennende det du sier om kravet til optikken. Det er ingen grunn til at optikk til fullformat-kameraer skulle være så fryktelig dyr, siden 35mm film som tilsvarer FF var eneste tilgjengelige format i SLR før digitalkameraenes inntog. Da fikk man god og rimelig optikk til 35mm = FF. Kan virke som inntoget av 1.5/1.6-crop sensorer i DSLR-markedet har vært en kjærkommen mulighet for produsentene til å skru opp prisen på objektiver for FF. Dette selvfølgelig til ulempe for dem som fortsatt velger å fotografere filmbasert med 35mm film eller FF-kamera. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 På samme måte som man ikke fikk en Hasselblad til 2990,- på Lefdal er jeg temmelig sikker på man ikke kommer til å få kjøpt et 'entry' fullformat kamera. Til det er bla. brikkene for dyre og ikke minst kravene til optikken for stor.Crop formatet holder i lange baner både på kvalitet og oppløsning. Vide vinkler får man ogå. 6344478[/snapback] Spennende det du sier om kravet til optikken. Det er ingen grunn til at optikk til fullformat-kameraer skulle være så fryktelig dyr, siden 35mm film som tilsvarer FF var eneste tilgjengelige format i SLR før digitalkameraenes inntog. Da fikk man god og rimelig optikk til 35mm = FF. Kan virke som inntoget av 1.5/1.6-crop sensorer i DSLR-markedet har vært en kjærkommen mulighet for produsentene til å skru opp prisen på objektiver for FF. Dette selvfølgelig til ulempe for dem som fortsatt velger å fotografere filmbasert med 35mm film eller FF-kamera. 6344673[/snapback] Tingen er at FF krever mer av optikken enn film Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 (endret) På samme måte som man ikke fikk en Hasselblad til 2990,- på Lefdal er jeg temmelig sikker på man ikke kommer til å få kjøpt et 'entry' fullformat kamera. Til det er bla. brikkene for dyre og ikke minst kravene til optikken for stor.Crop formatet holder i lange baner både på kvalitet og oppløsning. Vide vinkler får man ogå. 6344478[/snapback] Spennende det du sier om kravet til optikken. Det er ingen grunn til at optikk til fullformat-kameraer skulle være så fryktelig dyr, siden 35mm film som tilsvarer FF var eneste tilgjengelige format i SLR før digitalkameraenes inntog. Da fikk man god og rimelig optikk til 35mm = FF. Kan virke som inntoget av 1.5/1.6-crop sensorer i DSLR-markedet har vært en kjærkommen mulighet for produsentene til å skru opp prisen på objektiver for FF. Dette selvfølgelig til ulempe for dem som fortsatt velger å fotografere filmbasert med 35mm film eller FF-kamera. 6344673[/snapback] Tingen er at FF krever mer av optikken enn film 6344971[/snapback] Jepp. MYE mer. Så mye at det per i dag faktisk ikke finnes ett vidvinkel objektiv som kan sies å gi gode resultat med en 5D/1Ds. EF 35mm 1.4L er vel det som klarer seg godt (selvsagt avhenger det av øynene som ser, men likevel) Se eksempel. Kvalitetsobjektivet (på crop kamera) EF 17-40 4.0L Tatt på f/4.0 (stooor fil) 17mm. Se alt utenom senter. http://www.steves-digicams.com/2005_review...es/IMG_0653.JPG Imponert? Setter fortsatt pengene på at det aldri kommer til å komme fullformatkamera i entryklassen. Dvs kit til 5-6000 med simpel byggekvalitet beregnet for folk som vipper mellom kompakt og dSLR. Om en legger på 10.000 derimot.... Et kit til 15.000 er ikke urealistisk. Endret 20. juni 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Jepp. Enda en grunn til å hate disse kjøpe eller vente avgjørelsene... Håper det kommer noen skikkelige tester snart som gir en god pekepinne på om førstegangskjøpere bør hoppe på alpha-vogna eller gå for D50/350D. Når det endelig kommer tester og en del brukererfaringer av Alpha, så er det nok ikke lenge til det kommer avløsere til D-50, D-70s og 350D heller, og man blir kanskje sittende og vente på dem også. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Det er ikke bare på vidvinkel man sliter med FF. Fotografi testet i siste nummer 30D mot D200 mot 5D med diverse optikk. På 5D hadde sportskanonen 70-200 2.8L IS et helt sinnsykt lysavfall mot kantene - opp mot 5 blendertrinn (!) ved 70/2.8. Det er ganske hårreisende. Det skal bli spennende å se om Nikon faktisk har klart å løse problemet, slik det ble rapportert i en annen tråd her for en uke eller to siden... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 I følge ryktene så arbeider Nikon med en sensor som er krummet, og at da lyset kommer mer direkte inn i microlinsene i periferien. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Husk at FF er rimelig nytt, hva kostet dSLR når det kom? Jeg er helt sikker på at når teknologien får satt seg og vi får flere leverandører enn Canon vil prisene også på FF sakte men sikker nærme seg 10000. Da vil veien være kort ned til de "bedre" entry modellene. Dette har vi sett med nærsagt all datarelatert utvikling, og det vil ikke være noen stor bombe om vi ser det innen dSLR også. Husk at et "billig" FF kan være ingangsporten for leverandørene til å selge bedre og dyrere optikk. FF er slett ikke noe nytt. Kodak har laget DSLR med FF siden midten av 90-tallet. Siden 5D koster mindre enn 1/10 av Kodaks kameraer gjorde den gang og har 5 ganger høyere oppløsning må man vel også kunne si at teknologien har satt seg nå. FF brikker vil alltid være dyrere enn crop, men forskjellen i kroner vil selvsagt bli mindre ettersom prisen på brikker generelt går nedover. Når crop-hus en gang i fremtiden kanskje koster 3000kr vil et FF-hus koste 12.000kr. Og objektiver til FF vil selvsagt også alltid være større og dyrere. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Så sent som i fjor ble det solgt FF fra Kodak, og de kostet ca 33000 på slutten. Man kunne velge mellom en modell med Canon Eos, og en med Nikon AF-fatning. De mest fornøyde brukerene av FF er de som bruker hovedsaklig fastoptikk, hvis man skal tolke brukererfaringene man kan lese på utenlandske sider. Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Oceanborn: Jepp, du har et poeng. Jeg tar meg en tur innom fotobutikken til helgen så får vi se om det blir handel eller ikke(er tross alt på studentbudsjett). Tusen takk for alle svar og innspill. Herlig at alle diskusjoner på akam starter med et klart definert tema og sklir ut i gode diskusjoner mellom erfarne brukere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå