Gå til innhold

Da er Nikon D50 bestilt, men hva med Sony?

Anbefalte innlegg

Ja, jeg er en utolmodig person så jeg valgte å bestille D50 og ikke vente på Sony sin speilrefleks Alpha 100. Lurer på om dette er rett eller ikke men tror jeg får svaret i det øyeblikket jeg løfter D50 opp fra esken.

Man kan jo spekulere i om Alpha 100 er ett bedre kamera eller ikke, isolert sett vil jeg tro det er det med sine 10 Mp, optisk bildestabilisator i huset, antistøvfunksjoner, automatisk autofokus osv.

Etter det jeg har lest går ikke Sony akkurat stille i dørene når de entrer speilrefleksmarkedet og når man vet hva deres kompaktkameraer presterer forventer vi en god del fra den kanten, ihvertfall jeg.

Hvis Sony ikke treffer 100% med dette kamera er det kanskje verdt å satse på likevel? For la oss innse det, alpha er ikke kun ett kamera men ett helt konsept fra Sony og vil man samle tilbehør og objektiv i denne serien vil man nok ikke angre i det øyeblikket Alpha 100 får sin etterkommer eller at man lanserer ett kamera i entusiastklassen.

Uansett, nå skal jeg kose meg med min D50 når den kommer om noen dager :thumbup:

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UANSETT hvilket speilrefleks du kjøper nå om dagen får du noe bra!

Alle har gode kamerahus, rask autofokus, god ergonomi ( kanskje med unntak Canon Eos 350D for enkelte), og alt det andre, du får rett og slett hva du betaler for.

Så viss du kjøper D50 nå, og liker det, ser jeg ingen grunn til at du skal kjøpe deg Sony kamera bare fordi det er bedre. Nikon er en kjempe kamera produsent med mange gode objektiver og utrolig bra utstyr.

Tviler sterkt på at du vil angre!

Lenke til kommentar

Er litt i samme situasjon selv. Var klar til å bestille 350D, men ble anbefalt å vente på Alpha av fyren på Elitefoto. Er i første omgang bildestabilisatoren som interesserer meg, men støyen på høy ISO fra foreløpige tester har ikke vært bra.

Tror folket at Alphaen er verdt 1500 ekstra kontra 350D?

Lenke til kommentar
Det jeg og tenker på. Alltid like hardt å vente i forhold til å eventuelt angre...

6334123[/snapback]

Det er ikke så lang tid å vente. Hvis du har et kompaktkamera til å dokumenter sommerens store bravader med, så synes jeg det får holde. En annen grunn til å vente er nemlig at kanskje kommer de andre til å imøtekomme Sonys fremstøt på slr-markedet, med egne kampanjetilbud. Dette er bare ukvalifisert gjetting, men det er mulig du kan spare en slant, hvis du velger 350D i steden.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Uansett om man velger Canon EOS 350D, Nikon D50 eller Sony Alfa 100 så får man sikkert ett bra kamera. Men liker at det er billedstabilisator og funksjon for å fjerne støy på Sony`en.

Gleder meg uansett til min D50 kommer i posten.

PS.

Elkøp gir deg 30 dagers full returrett, det vil si at de som kjøper ett kamera der kan bytte den inn innen 30 dager uten å oppgi grunn.

Lenke til kommentar
En annen grunn til å vente er nemlig at kanskje kommer de andre til å imøtekomme Sonys fremstøt på slr-markedet, med egne kampanjetilbud.

Tror ikke bare de kommer med tilbud men vil nok komme en varig prisreduksjon for at våre nåværende favoritter fra Canon og Nikon skal posisjonere seg rett i forhold til Sony`n, spesielt EOS 350D må en tusenlapp ned i pris mens D50 må nok en rundt 500 kr.

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar
En annen grunn til å vente er nemlig at kanskje kommer de andre til å imøtekomme Sonys fremstøt på slr-markedet, med egne kampanjetilbud.

Tror ikke bare de kommer med tilbud men vil nok komme en varig prisreduksjon for at våre nåværende favoritter fra Canon og Nikon skal posisjonere seg rett i forhold til Sony`n, spesielt EOS 350D må en tusenlapp ned i pris mens D50 må nok en rundt 500 kr.

6336186[/snapback]

Tror ikke dette er helt urealistisk, nei. Både 350D og D50 er minst midtveis i syklusen sin, har solgt så godt at investeringene trolig er tjent inn og vel så det, og det er nok konkurranseforholda som avgjør prisen. At D50 ikke er nedsatt mer nå, kan f.eks være et tegn på at Nikon er fornøyd med salget, og 350D er jo markedsledende. De mer fromme blant oss kan godt ta med Sony i aftenbønnen heretter, håper de både skaper bevegelse i markedet og fremmer raskere innovasjon! Hadde jeg vært i markedet for et første hus nå, hadde jeg fulgt nøye med på Sony. Men jeg har en mistanke om at for mange litt mer krevende brukere, kan det være en fordel å la dem plukke av barnesjukdommene først, jeg har sett noen brukerkommentarer som tyder på at det er noen slike. At Sony både har et glimrende utgangspunkt i KM, og evner til å få til noe meget bra, bør det ikke være tvil om.

Lenke til kommentar

Jeg kan bare si meg helt enig med capricorny i det han skriver. Jeg for min del finner frem rosenkransen og bytter ut Ave Maria med Go Sony. Man skal være litt rar for å ønske at Sony misslykkes med dette, for det er absolutt noe markedet trenger. Mer brukervennlig inovasjon er nødvendig, og Sony har altid vært flink på brukervennlighet.

Uansett kan vi være enige om at det er lurt å vente, enten man lukter på Sonys alternativer, eller er ute etter priskutt på den 350D'en man ønsker å kjøpe.

Lenke til kommentar
PS.

Elkøp gir deg 30 dagers full returrett, det vil si at de som kjøper ett kamera der kan bytte den inn innen 30 dager uten å oppgi grunn.

6336179[/snapback]

Åjadda. Denne 30-dagers-servicen er laget NETTOPP for at stusselige kjipinger skal kunne spekulere i den. Du bidrar også til å presse prisene nedover ... :no:

Lenke til kommentar
Åjadda. Denne 30-dagers-servicen er laget NETTOPP for at stusselige kjipinger skal kunne spekulere i den. Du bidrar også til å presse prisene nedover ...  :no:

6337394[/snapback]

Den er laget for de som vil teste produktene sine grundig før de bestemmer seg og hvis man kjøper en EOS 350D tror jeg 30 dager skal være nok tid. De aller fleste som faktisk kjøper en canon eller nikon på elkjøp tror jeg faktisk beholder kameraet likevel, er det ikke det elkjøp vil? :hmm:

For de som er veeeeeldig usikker om de skal vente eller ikke og faktisk kan gå til elkjøp og få hjelp og service vil nok bestemme seg før de har hatt 30 dager med kameraet. Mener ikke det er å missbruke dette tilbudet som du hinter om.

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar
For de som er veeeeeldig usikker om de skal vente eller ikke og faktisk kan gå til og få hjelp og service vil nok bestemme seg før de har hatt 30 dager med kameraet. Mener ikke det er å missbruke dette tilbudet som du hinter om.

6338294[/snapback]

Hvis du er rimelig sikker på at du kommer til å levere produktet tilbake, mener jeg det er dårlig gjort. OT dog, la oss gi oss der.

Lenke til kommentar
Hvis du er rimelig sikker på at du kommer til å levere produktet tilbake, mener jeg det er dårlig gjort. OT dog, la oss gi oss der.

Får vel være opp til hver enkelt kjøpers samvittighet men det var ikke det jeg mente....

Ok, da stopper vi der :)

Lenke til kommentar
Man skal være litt rar for å ønske at Sony misslykkes med dette, for det er absolutt noe markedet trenger.

6337354[/snapback]

Absolutt.

Men Sony får en tøff jobb for å komme inn på markedet og vinne forbrukerens gunst.

De som er i markedet etter førstegangskamera, med stor sannsynlighet kommer til å rådføre seg med noen som allerde har litt kunnskap og erfaring. Og sjansen for at de har N eller C og kommer til å anbefale et av de to merkene de kjenner er vel stor.

En annen ting er at når en kjøper en kamerakropp så har en 'låst' seg til det systemet mht til objektiv og ekstrautstyr (inntil man evt velger å selge seg ut).

Tilgangen av optikk/extrautstyr på bruktmarkedet bør være noe å tenke på. Her stiller Sony svakere enn C og N.

Lenke til kommentar

Lurer på hva Samsung (Aronsen) kommer til å gjøre for å få solgt noen slr'er? Kanskje det kommer et solid tilbud fra dem i løpet av sommeren også. Veiledende utsalgspris for deres billigste kit er 6k. Det må da kunne selges mye billigere enn det, hvis man ønsker å komme skikkelig inn på markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...