Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 leter etter et lydkort med phonoutgang, (rød og hvit). lydkortet skal brukes til avspilling til stereoanlegg, og må derfor ha bra lyd uten mye støy. Det trenger ikke og ha sourround, dts og slike ting, men bare rein pur tokanals lyd . Her sett sånn smått rundt i prisguiden og har funnet noen kort som jeg vurderer: Onkyo WAVIO SE-90PCI M-Audio Audiophile 2496 maks prisgrense er 1000,- (Onkyo kortet er langt billigere bestilt fra utlandet, hvis jeg bestiller fra geekstuff4u.com så er prisen på ca 900,- inkludert frakt) M-audio kortet er muligens litt overkill for mitt bruk?, Hvis du lurer på hvorfor jeg ikke bare kan bruke 3,5mm adapter til phono, så har det en enkel grunn: Det er lettere og få tak i kabler med god kvalitet når det er phono-phono og ikke 3,5mm-phono kabler. Også personlig så synes jeg også at phono gir bedre lydkvalitet enn det 3,5mm gir (det finnes selvfølgelig unntak) Hilsen Pac-man Lenke til kommentar
Zommaz Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Jeg tror Onkyo-kortet er akkurat det du trenger. M-audio har splittet produksjonskostnadene over MIDI inn/ut, audio inn/ut, medfølgende programmer som du ikke trenger også videre. Så det vil kanskje være underkill når det gjelder ren utgangskvalitet. Onkyo har satset alt på DAC-delen, så den burde låte bedre. Folka borte på head-fi.org har diskutert det, og de er ganske kresne. http://www5.head-fi.org/forums/showthread....onkyo+soundcard Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 skulle akurat til å foreslå overgang fra mini-jack til phono, men så at du ikke ville det, så da er nok det ute av lys. Frankie Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Da blir det nok et Onkyo kort på meg når jeg kjøper meg en ny pc i løpet av året Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Det Onkyo-kortet så egentlig grisefett ut, men litt dumt at det koster så mye. Jeg har alltid vært på utkikk ette gode og billige stereokort, men havnet til slutt på et billig surroundkort med relativt god DAC. Det er dumt at de billigste surroundkortene er så mye billigere enn de billigste stereokortene når det faktisk er dyrere å lage et surroundkort. Stereokort er vel en nisjevare som prises relativt høyt pga. lav etterspørsel (og pga god kvalitet selvfølgelig, men det hadde nok vært mulig å lage gode stereokort til 4-500 kr). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Det Onkyo-kortet så egentlig grisefett ut, men litt dumt at det koster så mye.Jeg har alltid vært på utkikk ette gode og billige stereokort, men havnet til slutt på et billig surroundkort med relativt god DAC. Det er dumt at de billigste surroundkortene er så mye billigere enn de billigste stereokortene når det faktisk er dyrere å lage et surroundkort. Stereokort er vel en nisjevare som prises relativt høyt pga. lav etterspørsel (og pga god kvalitet selvfølgelig, men det hadde nok vært mulig å lage gode stereokort til 4-500 kr). 6333777[/snapback] Egentlig så er prisen på det Onkyo kortet ganske ok spør du meg, et X-fi xtrememusic koster jo ca. det samme som det kortet her. Hvis man er heldig så kan det også hende at geekstuff4u.com sende kortet som gave, da blir det enda billigere... Hvis du spør meg så er ikke 800-900 kroner for et lydkort med slike spesifikasjoner for mye, det som er synd er at norske webshopper overpriser disse kortene noe helt sykt. De norske webshoppene som jeg har sett at har dette kortet skal alle ha rundt 1400,- uten frakt, det er for dyrt... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Egentlig så er prisen på det Onkyo kortet ganske ok spør du meg, et X-fi xtrememusic koster jo ca. det samme som det kortet her. Hvis man er heldig så kan det også hende at geekstuff4u.com sende kortet som gave, da blir det enda billigere... Hvis du spør meg så er ikke 800-900 kroner for et lydkort med slike spesifikasjoner for mye, det som er synd er at norske webshopper overpriser disse kortene noe helt sykt. De norske webshoppene som jeg har sett at har dette kortet skal alle ha rundt 1400,- uten frakt, det er for dyrt... 6336365[/snapback] Når jeg har PC som koster 3000 kr ny, synes jeg både 900 kr og 1400 kr er relativt dyr, men i forhold til en skikkelig CD-spiller er det en fin pris. Lenke til kommentar
Seven1979 Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Hvorfor ikke bare kjøpe et lydkort med digital utgang, og bruke DAC i en god forsterker?? Tror nok at en forsterker har mye bedre omforming av signalene enn det et lydkort har. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Hvorfor ikke bare kjøpe et lydkort med digital utgang, og bruke DAC i en god forsterker?? Tror nok at en forsterker har mye bedre omforming av signalene enn det et lydkort har. 6336934[/snapback] Det er som oftest surround-recivere som har digital inngang og innebygget DAC. DAC'en i slike er også av svær variert kvalitet.pac-man har nok en god stereo-forsterker (sikkert dyr også ) som har er veldig fornøyd med, men som ikke har digital inn (som så mange gode stereo-forsterkere). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Hvorfor ikke bare kjøpe et lydkort med digital utgang, og bruke DAC i en god forsterker?? Tror nok at en forsterker har mye bedre omforming av signalene enn det et lydkort har. 6336934[/snapback] Det er som oftest surround-recivere som har digital inngang og innebygget DAC. DAC'en i slike er også av svær variert kvalitet.pac-man har nok en god stereo-forsterker (sikkert dyr også ) som har er veldig fornøyd med, men som ikke har digital inn (som så mange gode stereo-forsterkere). 6337108[/snapback] Du har rett i to ting angående forsterkeren min, jeg er fornøyd og den har ikke digital inn... forsterkeren min er heller ikke en dedikert stereoforsterker, det er egentlig en eldre 5.1 sourround forsterker. Og siden den er så gammel har den heller ikke digital inn... Om den var dyr tør jeg ikke og svare på, jeg fikk den gratis av pappa når han skifta ut sourround anlegget. Alt jeg vet er at den var en budsjettspiller i sin tid, Men den spiller usedvanelig reint og derfor vil jeg ha inngangssignalet så godt som mulig. forsterkeren er en onkyo tx-sv434, og jeg har infinity reference 31i høytalere. altså ikke noe ass-kicking oppsett. Men den har en klar varm lyd, noe jeg liker . Fant en test på forsterkeren her test av sx-sv434 (måtte te cached versjon, ellers ville den ikke vise siden) Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Litt offtopic: Jeg må "bare" le litt av dere når dere snakker om "dyre" lydkort. Hvis man tar i betraktning ad sound Blaster AWE32 (man kunne oppgradere lydkorte med minne moduler, jeg hadde 2MB på mitt). Og dette kortet kostet meg bortimot 3-4000kroner da de først kom ut på begynnelsen av 90-tallet. Og idag så har man høyere lønninger og billigere lydkort enn den gang. Anyway tilbake igjen...Jeg tror ikke at det Onkyo kortet er så dårlig valg egentlig, er jo snakk om at du skal drive lydstudio så det dekker nok dine behov mer enn nok vil jeg tro. frankie Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Litt offtopic: Jeg må "bare" le litt av dere når dere snakker om "dyre" lydkort. Hvis man tar i betraktning ad sound Blaster AWE32 (man kunne oppgradere lydkorte med minne moduler, jeg hadde 2MB på mitt). Og dette kortet kostet meg bortimot 3-4000kroner da de først kom ut på begynnelsen av 90-tallet. Og idag så har man høyere lønninger og billigere lydkort enn den gang. Anyway tilbake igjen...Jeg tror ikke at det Onkyo kortet er så dårlig valg egentlig, er jo snakk om at du skal drive lydstudio så det dekker nok dine behov mer enn nok vil jeg tro. frankie 6370354[/snapback] har et sånt awe32 liggende på loftet, tar det nok ned en dag hvis jeg gidder Da blir det nok onkyokortet, nå som amd varsler priskutt ser det ut til at jeg klarer og presse lydkortet inn med en gang. Istedenfor og vente til jeg oppgraderer igjen . Lenke til kommentar
Octavian Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 slenger meg på her =) Er noe i klassen 400-500 som duger til denne jobben? Lenke til kommentar
Josten Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Shg har et par hifi-lydkort fra audiotrak til ca 1000kr, og med phonoutganger. Nå er ikke shg-sidene så lette å lenke til, men de ligger under lydkortkategorien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå