Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

hmmm: '...finner ikke harddisk...' under installas

Anbefalte innlegg

Har samme problem som krbalto:

'...finner ikke harddisk...' under installasjon.

holder på å skru sammen en helt ny pc.

har nå fått på plass alle komponentene, men har et problem nå når jeg skal installere xp :

.. greier ikke å finne harddisk, harddisken kan være skadet, trenger enhetsdrivere, er ikke installert, etc....

får en slik feilmelding, ikke helt ordrett men kanske nøyaktig ihvertfall...

vet ihvertfall at harddisken ikke er skadet, har prøvd med 3 harddisker og alle fungerer på den andre pc'en.

hva må jeg gjøre?

noe i bios?

Hovedkortet er MSI 865PE Neo2-v

Mvh

Hvordan plasserer man jumperen?

Ser at en nevner drivere?

Men hvordan får man installert drivere? og hvor får man tak i det?

Mvh

mslb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner bios'en hardisken? Ikke skyld på xp før du du vet at bios har funnet den...

I det du start opp maskinen så kommer det opp en liste over hva slags disker som blir funnet, rett etter memeory test.. :p

*tips* bruker Pause/Break knappen på tastaturet for å få stoppe booten, slik at du kan lese hva som står der..

en annen ting, sata eller ide?

Lenke til kommentar
Finner bios'en hardisken? Ikke skyld på xp før du du vet at bios har funnet den...

I det du start opp maskinen så kommer det opp en liste over hva slags disker som blir funnet, rett etter memeory test.. :p

*tips* bruker Pause/Break knappen på tastaturet for å få stoppe booten, slik at du kan lese hva som står der..

en annen ting, sata eller ide?

6330524[/snapback]

Må sjekke det, men tror ikke bios heller finner harddisken. skylder ikke på xp, tror kanske sikkert sjøl at xp ikke er synderen. men er ihvertfall når jeg skal installere xp at jeg også får den feilmeldingen

og det er sata-hd jeg har

mvh

Endret av mslb
Lenke til kommentar

Sjekk kabling, sjekk at den har strøm, (bare kjenn på hdd'en så merker du om den sviver eller ikke)....

ps, sata disker bruker ikke jumpers.... til å sette primary, secondary etc..

ps2, du trenger ikke drivere (enda), først må bios finne disken din.

Lenke til kommentar
Sjekk kabling, sjekk at den har strøm, (bare kjenn på hdd'en så merker du om den sviver eller ikke)....

ps, sata disker bruker ikke jumpers.... til å sette primary, secondary etc..

ps2, du trenger ikke drivere (enda), først må bios finne disken din.

6330586[/snapback]

kablinga er grei, den har strøm.

Hvordan får jeg bios til å finne den?

Lenke til kommentar

Og du er sikkert på at bios ikke finner disken? Et eller annet sted i oppstartet skal det stå informasjon fra sata kontroller kortet som sier om du har en disk koblet til eller ikke....

Finn det skjermbildet, og dump det her... :p

Lenke til kommentar
Og du er sikkert på at bios ikke finner disken? Et eller annet sted i oppstartet skal det stå informasjon fra sata kontroller kortet som sier om du har en disk koblet til eller ikke....

Finn det skjermbildet, og dump det her... :p

6330942[/snapback]

Ok.

Må ta det senere i kveld, er på jobb nå.. :)

hvordan "dumper" jeg? :)

Mvh

Lenke til kommentar
Hvor ny er den harddisken?

Det kan være at den harddisken du bruker er en sata 300 harddisk, mens hovedkortet ditt støtter sata 150. På mange harddisker skal det være mulig å sette hardisken til sata 300 eller 150 ved hjelp av jumperen.

6331033[/snapback]

Har denne harddisken:

Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2 8MB 7200RPM

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307912

Prøvde med en seagate sata 250gb hd også, den funket heller ikke..

Prøvde også med en gammel 4gb ide harddisk, heller ikke den ble funnet!

Hmmm..... hva er feilen da? heller ikke ide-harddisken ble funnet!

Får samme feilmeldingen med ide-hd'en også

Mvh

Endret av mslb
Lenke til kommentar

Litt usikkert nå, men hvis jeg ikke tar feil, så skal det ikke være no jumpere på sata diskere, og men de skal være automatisk bakover kompitable, dvs du kan bruker sata300, på kontroller som kun støtter sata150...

er faktisk ganske sikkert på at det er slik :)

ps, skulle forsatt like om du kan bekrefte helt sikkert om bios finner disken eller ikke.... ganske vesentlig... men når du ikke klarer det med ide heller (og du vet self at den ide disken funker, btw, da må du huske å sette jumpere og slik på ide)....

Endret av p0ker
Lenke til kommentar
Litt usikkert nå, men hvis jeg ikke tar feil, så skal det ikke være no jumpere på sata diskere, og men de skal være automatisk bakover kompitable, dvs du kan bruker sata300, på kontroller som kun støtter sata150...

er faktisk ganske sikkert på at det er slik :)

ps, skulle forsatt like om du kan bekrefte helt sikkert om bios finner disken eller ikke.... ganske vesentlig... men når du ikke klarer det med ide heller (og du vet self at den ide disken funker, btw, da må du huske å sette jumpere og slik på ide)....

6331136[/snapback]

På min nye Sata 300 harddisk er det en jumper som brukes til å velge enten sata 300 eller sata 150.

Det hadde vært greit å få bekreftet om harddiskene vises i bios eller ikke, men

det er som sagt rart at det ikke fungerer med en ide harddisk.

Lenke til kommentar

Du har fått CD rom til å fungere, så hvorfor ikke diskene?

Starte med å kontrollere at Satadisken din er stilt for 1.5Gb/s og ikke 300Gb/s., og at du kobler den til Sata 1 port.

Ide portene.

Bruke Ide1 til harddiskene og IDE2 til CD/DVD.

På IDE diskene du kontrollere at jumpers er stilt for master og slave.

Bruk 40pin-80wire. Koble dem riktig. Kabler og ide connectrors er merket for ikke å gjøre feil.

Etter det, du skal i Bios og justere, for at det skal fungere.

Du skal starte fra Integrated Peripherals----On chip Ide Configurastion og se innstillingene der. Du vil forstå hva det gjelder.

Etter det, skal du i Advanced Bios Features--Bootdevice Select og velge bootdisk.

Er usikker om valgene du har under On chip Configuratin, men det vil vise seg vel.

Lenke til kommentar

Etter det, du skal i Bios og justere, for at det skal fungere.

Du skal starte fra Integrated Peripherals----On chip Ide Configurastion og se innstillingene der. Du vil forstå hva det gjelder.

Etter det, skal du i Advanced Bios Features--Bootdevice Select og velge bootdisk.

Er usikker om valgene du har under On chip Configuratin, men det vil vise seg vel.

6341176[/snapback]

ÅÅÅÅÅ! :w00t::w00t:

Du er ett GENI !!

Hvorfor er det ingen som har fortalt meg det før?? :)

Gikk inn i bios og -> Integrated Peripherals----On chip Ide Configurastion

og vips så var harddisken der! ... altså ikke mer som skulle til

Har i nesten 3døgn strevd noe voldsomt med det her, spurt etter hjelp både her på forumet og via mail til komplett...

men ...

ett valg i bios -> Integrated Peripherals----On chip Ide Configurastion og der var den..

Og lurer også nå veldig på hvorfor jeg selv ikke har sett det der før? bladd frem og tilbake både i bios og..... :)

takk skal du ha.. :)

Lenke til kommentar
:cry:

akkurat når jeg trodde jeg hadde fått det til så var det kanskje ikke så enkelt alikevel..

nå har jeg ikke snøring lenger selv heller hva jeg skal gjøre...

6348775[/snapback]

Og hva er det som du ikke får det til nå da?

Du løste problemet sist, så jeg tror at du kan løse det nå agså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...