oysfaerg Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 F.eks i Sverige koster en "etanol-oppgradering" til SAAB rundt 8000 SEK, noe du kan spare inn i løpet av noen års kjøring. Det eneste de modifiserer er vel stort sett tenning og noen slanger som tåler alkoholen og varmen som oppstår kontra bensin. Etanol E85 tilsvarer ca 100 oktan i Norge, så du vil faktisk øke motoreffekten samt minske utslippet ved bruk av dette - Vinn vinn Sånn for å ha spurt; Jeg har en Volvo 940 turbo som _må_ gå på 98 oktan, men jeg ser at sørover er det svært få stasjoner som fører 98-oktan, men f.eks Shell V-Power er 97-oktan i Danmark. Jeg har også lest at i USA er 92-oktan tilsvarende vår 98-oktan. Kan noen avkrefte/bekrefte, evt. stå litt til rådighet da jeg skal kjøre sørover i sommer? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Hvis du bare passer på å ikke gi bunn gass, spesielt på lave eller høye turtall, men bruker motoren litt forsiktig, så kan du faktisk godt kjøre en 98-oktanmotor på 95-oktan hvis du vil, eller hvis annet ikke er tilgjengelig. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Det er vel gjerne fordi man fyller drivstoff skjeldnere, eller? Går utifra at dette er et svar på at Audi vant 24-timersløpet på Le Mans med dieselmotor. Tørre fakta er at raskeste rundetid for Audi R10 var 3:31.211 (som kom nummer 3 i mål) og for nest raskeste ikkeAudi (nest raskeste var også en Audi R10), 3:35.656 for en Pescarolo LMP (som kom nummer 5 i mål). Og neste år kommer Peugeot med dieselmotor i samme klassen. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) De fleste moderne dieselbiler har vel pr. i dag katalysator med partikkelfilter. Og hvis bensinbilen din lukter råtne egg når den er varm er det en feil på den, da må du få den sjekket på et verksted. For lukten av råtne egg tyder på at katalysator/motoren ikke virker som den skal, f.eks på grunn av for fet blanding. Kanskje det er denne motorfeilen som gjør at du kveler motoren hele tiden og har såpass høyt drivstoffforbruk også. 6336546[/snapback] Ufin lukt av katalysatorbiler er vel neppe noe som dukket opp først i denne tråden, men heller et vanlig fenomen jeg jevnlig har observert siden katalysatorens inntreden i Norge tidlig på 1990-tallet. Skrev heller ikke at jeg kveler motoren hele tiden, men at det er lett å gjøre det. Så du mener at et forbruk på knappe 0.8L/mil er høyt for en bil på over 1500 kg med bensinmotor ved blandet kjøring? I så fall er jeg interessert i oppskriften på å få forbruket ned, og det samme regner jeg med at en del bilprodusenter også er... Egenskapene på min bil er identiske med andre eksemplarer jeg har kjørt, både hos bekjente og forhandler. Og det betyr at bensinutgaven har vesentlig dårligere egenskaper i daglig bruk enn dieselutgaven. Det er ikke så veldig mye å hente på maks turtall på hverken bensin eller dieselmotorene, men det er jo mellomregisteret som er mest i bruk for hvermannsen. Og der vinner dieselmotoren klart. Har merket meg en ting til med de nye "mainstream" bensinmotorene også, først ved 1.8 literen som står i Mazda 6 og senere på flere modeller inklusiv min; toppefekten er omtrent fjernet helt, mens mellomregisteret er styrket. Det betyr at punch`et på toppen uteblir på mange bensinmotorer som man har råd til å kjøpe med "vanlig" inntekt. Endret 19. juni 2006 av Muffinman Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Og hvis bensinbilen din lukter råtne egg når den er varm er det en feil på den, da må du få den sjekket på et verksted. For lukten av råtne egg tyder på at katalysator/motoren ikke virker som den skal, f.eks på grunn av for fet blanding. Ufin lukt av katalysatorbiler er vel neppe noe som dukket opp først i denne tråden, men heller et vanlig fenomen jeg jevnlig har observert siden katalysatorens inntreden i Norge tidlig på 1990-tallet. Lukten av råtne egg (hydrogensulfidgass i eksosen) oppstår når katalysatoren ikke gjør jobben sin skikkelig, f.eks før katalysatoren er varm, eller fordi motoren går på feil blandingsforhold (f.eks fordi lamdaføleren ikke fungerer som den skal), eller fordi katalysatoren er i ferd med å ta kvelden. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Og apropos det at dagens dieselbiler er like "kjørbare" som bensinbiler: Da sammenligner man vanlige sugebensinmotorer (uten turbolading) med turbodieselmotorer. Hallo? Hvordan blir sammenligningen hvis man sammenligner en turbodieselmotor med en turbobensinmotor? Da vil man oppleve dieselmotoren som uvanlig slapp og intetsigende. Og støyende. 6336454[/snapback] Vil bare si at jeg sammenligner med bensin turbo siden det er det jeg kjører mest. Jeg har turbo bensin motor på 120 hk, mens mamma har turbo diesel på 115 hk, fra 0 - 100 f.eks er det ikke noen tvil om at min er endel raskere (men så veier den jo ca 200 kg mindre). Men hvis man sammeligner de når man ligger i 80 i 5. gear og skal akselerere til f.eks 120 er det ikke noen tvil om at turbo dieselen til mamma er kjapest, faktisk ganske mye raskere også. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Fordommer mot dieselmotorer er noe som hører 80 tallet til. Kortpustet? de fleste CDI/TCDI/D4D ect ect.. motorer kan du dra opp til 5000rpm om nødvendig, hadde jeg valget mellom en moderne turbodieselmotor eller bensinmotor med VTEC/VVTI ect så hadde jeg valgt en turbodieselmotor, ganske enkelt fordi det ikke lengre er noen skam å kjøre en dieselbil og at dagens dieselmotorer har et mye større arbeidsområde en de tidligere hadde. Lenke til kommentar
trra Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Smør på flesk? Sorry, en liten trykkleif der Bensinmotorer kan med minimale endringer gå på naturgass (f.eks LPG), etanol (f.eks E85) De fleste bensinmotorer kan kjører på 50\50 blanding av vanlig 92\95 bensin og E85 uten å forandre noe eller få noe problemer med det, eneste er at forbruket går litt opp pga etanolen sitt lavere energiinnhold. Desverre er det svært få E85 pumper i Norge, vet bare om 1. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå