Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Korstog mot diesel (soting og elendighet)


Anbefalte innlegg

Jeg var ute og lufta Volvoen i går. En feit gubbe i sin ganske nye E-klasse Mercedes måtte kjøre forbi meg. Han la igjen en gedigen sotsky, slik at jeg trodde jeg hadde danskeferja ved siden av meg.

 

Det fikk meg til å lure på hva dette oppskrytte dreiemoment egentlig er godt for. Det er jo effekten som øker farten og som får en opp bakker (endring i energi delt på tid). De er jo også så kortbente disse dieselmotorene, så man nesten gire seg i hjel.

 

Økonomi er vanligvis kronargumentet til disse wannabe lastebilsjåførene, men ofte må man kjøre 80 000 km i året for at det skal lønne seg, høyere salgspris inkludert.

 

Et annet moment er at sotpartiklene fra en ny dieselmotor er så små at at de blir ikke liggende i lungene, men går rett ut i blodomløpet. Flere dieselmotorer har gitt flere krefttilfeller.

 

Konklusjon: Diesel hører hjemme på lastebiler og lokomotiver. På personbiler er bensin det eneste rette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heilt enig. Dessuten, forkjemparane seier at dieselmotorar har tatt gigantsteg det siste tiåret når det kjem til støy, utslepp og krefter. Er det noko som vertfall ikkje stemmer, så er det støy. Spør du meg så bråkar alle dieselbilar så mykje at ein nærast må skru av motoren om ein vil snakka med nokon utanfor bilen. Bråk, bråk og atter bråk!

Lenke til kommentar
Økonomi er vanligvis kronargumentet til disse wannabe lastebilsjåførene, men ofte må man kjøre 80 000 km i året for at det skal lønne seg, høyere salgspris inkludert.

 

6330372[/snapback]

 

Med dagen diesel priser koster det ca 5 kr pr\mil å kjøre en golf V tdi(90HK). En Bensinutgave med 102hk koster ca 8 kr pr.\mil. Kjører du 80.000km i året betyr det ca 24.000kr mindre i drivstoff utgifter på en Tdi. Tdi 90hk er ca 3000 kr dyrere enn bensinutgaven, så da sitter du igjen med 21.000kr mer med prisforskjellen tatt med. Etter 9000km tar du igjen prisforskjellen.

 

Dieselbiler holder seg også bedre i pris, motoren går lengre før de må overhales, mindre som kan gå feil på en diesel motor, f.eks så er det ikke noe tenningsystem på diesel(selvantenne). Vedlikeholds kostnadene er tilnærmet like.

Lenke til kommentar

Til opplysning så er det dreiemomentkurven til motoren som bestemmer akselerasjonen til bilen når vi kun ser på det motortekniske.

 

Effekten er dreiemoment * turtall og sier noe om arbeidet som blir utført, men ikke motorens evne til å komme OPP i turtall.. som en dreiemomentkurve forteller oss.

 

Dieselmotorer har relativt høyt dreiemoment ja, noe som gir god akselerasjon så lenge man ligger innenfor et gitt turtallsområde. Siden dreiemomentkurven synker som en stein etter et gitt turtall så må man gire ofte skal man raskt opp i fart, noe som ødelegget f.eks 0-100 egenskaper.

Lenke til kommentar

Er rimelig uenig i alt det spøkelse sier. At diesel råker uansett er jeg i hvertfall ikke enig i. De bråker mer enn de nyere bensinmotorene ja, men i forhold til en del eldre bensin motorer bråker de ikke mye. Er også mye forskjell på motorene, og VW sine TDI motorer er jeg enig i at bråker endel, men langt fra alle.

 

Mulig man må gire mer under akselerasjon fra stillestående, men når man er oppe i fart er det ikke mye man må gire. Og dreiemomentet hjelper sinnsykt godt under forbikjøringer og lignende skal jeg si deg!! I tillegg sparer du fort inn det ekstra diesel motoren koster i innkjøp. Blir diesel min neste bil ja, det er noe som er helt sikkert!

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

Audi har nettopp vunnet årets 24-timersløp på Le Mans med sin R10 med dieselmotor i prototypeklassen (LMP), så at det ikke er power i dieselmotorer er jo en interresant påstand. Ikke var det røykskyer som fra et kullfyrt lokomotiv etter dem helller...faktisk ikke antydning til røyksky engang... :hmm:

Lenke til kommentar

Det eneste jeg synes er negativt med diesel er at lukter stygt og at jeg vet at desto mer diesel røyk jeg puster destp større sjanse er det for at jeg skal får kreft. Dette er pga. NOx partiklene, som er 3-4 ganger høyere verdi av i en diesel kontra bensin.

Lenke til kommentar

Jeg synes dieselbiler er en fryd å kjøre, spesielt de av nyere type. Ikke bare er de gjerrige, men de er kraftige, drar godt og er stillegående. 2.4-liter Common-rail-Dieselen til gamlingen min (Volvo S60 D5) er mer stillegående enn min 2.3-liter Volvo 940 turbo og bruker knapt halvparten av drivstoffet på langkjøring.

 

Han kommer til Oslo og tilbake på én tank (75liter), jeg må fylle _iallefall_ én gang (75 liter)...

Lenke til kommentar

a(akselerasjon) =F/m eller vi kan skrive a~F. Og F=M/R, eller F~M og til slutt a~M.

 

Samtidig er hestekreftene P=A/t = Fs/t = Fv eller F = P/v, og a~P/v

 

Så jeg vil påstå at når man kommer opp i fart, er det antall hestekrefter som bestemmer hvor fort man kan akselerere, og at man ikke mister fart i oppoverbakken. Men for å komme opp i fart fra stående, trenger man dreiemoment.

Lenke til kommentar

Hvis "alle" går over til diesel, så vil det bli dyrere å produsere diesel enn bensin. Dette fordi både bensin og diesel kommer fra den samme råoljen. Råoljen "crackes" (deles opp i produkter) i oljeraffeneriet. En viss andel av råoljen kan det lages diesel av, en annen andel av råoljen blir det bensin av. Hittil har det vært sånn at det har vært behov for mere bensin enn diesel, så det har oppstått restlager av diesel. Dermed har dieselen blitt et billig "restprodukt" i oljeraffineringen.

 

Men etter som dieselbilandelen øker, så er ikke lenger diesel et overskuddsprodukt, noe man har sett på dieselprisen de siste årene, den har har blitt merkbart dyrere det siste tiåret, og prisøkningen har vært større på diesel enn på bensin.

 

Om noen få år vil etterspørselen etter diesel bli så stor at bensin blir "restproduktet" som selges på billigsalg. Heldige er de som har bensinbil da, for de kan fylle billig drivstoff. Og bruktprisene på dieselbiler vil rase utfor stupet.

 

Og apropos det at dagens dieselbiler er like "kjørbare" som bensinbiler: Da sammenligner man vanlige sugebensinmotorer (uten turbolading) med turbodieselmotorer. Hallo? Hvordan blir sammenligningen hvis man sammenligner en turbodieselmotor med en turbobensinmotor? Da vil man oppleve dieselmotoren som uvanlig slapp og intetsigende. Og støyende.

 

Men egentlig, hvorfor skriver jeg dette? Jeg vil jo gjerne ha billigere bensin om noen år. Sånn sett burde jeg holdt kjeft slik at flest mulig av dere andre gikk over til diesel. Vel, av og til gjør man dumme ting som man angrer på etterpå. Sånn er det med den saken.

 

Kilde: http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=27322

Lenke til kommentar

Sitter med en Citroen C5 sx 1.8 bensin /117 hk 2005 mod. Med denne ligger jeg opp mot 0.8/mil. Den er ufattelig lett å kvele ved igangsetting, selv om den har ok dreiemoment når man holder den oppunder 2000 rpm. I likhet med andre bensinbiler med katalysator lukter det råttent egg av den når motoren blir varm.

 

En bekjent har maken bil, bare med 1.6 HDI motor på 110 HK. Han ligger i snitt under 0.5/mil, og jeg opplever denne som råsterk i alle situasjoner i forhold til min egen bil. Det kjennes faktisk ut som det står en betydelig større motor i dieselbilen, selv om det er omvendt. Støy og vibrasjonsmessig er det ikke mulig å skille de to bilene. Eksosen er umulig å få øye på. Og lukten bak dieselbilen er mindre sjenerende enn på min, kun en litt "tørr" lukt. De fleste moderne dieselbiler har vel pr. i dag katalysator med partikkelfilter.

 

Når det er sagt, jeg har merket meg at noen år gamle dieselmotorer bråker noe mer, spesielt høres mekanisk støy godt foran bilene. Men dagens modeller virker å ha bedret seg svært mye i så henseende.

 

Det økonomiske aspektet er veldig enkelt å regne seg fram til ut fra det jeg har skrevet over. For min del utgjør forskjellen i forbruk samt prisforskjellen mellom bensin og diesel at jeg ville spart mellom 7-8000 kr/år på å velge dieselbilen. Når leverandøren kjører kampanjer flere ganger i året hvor man selger dieselalternativet til samme pris som bil med bensinmotor er jo dette ren netto. Bare synd jeg handlet bil før jeg ble klar over disse kampanjene...

:roll:

Lenke til kommentar
De fleste moderne dieselbiler har vel pr. i dag katalysator med partikkelfilter.

Er du sikker på det? Katalysator til dieselbiler tror jeg ikke finnes. Og det er iallefall ikke standard. Partikkelfilter er det noen dieselbiler som har, men det har ikke blitt et EU-krav enda. Den nyeste forskningen på svevestøv viser at dieseleksos inneholder mikrosotpartikler som ikke fanges opp av noen partikkelfiltre, men som antagelig er farligere enn alt annet svevestøv i våre omgivelser.

 

Og hvis bensinbilen din lukter råtne egg når den er varm er det en feil på den, da må du få den sjekket på et verksted. For lukten av råtne egg tyder på at katalysator/motoren ikke virker som den skal, f.eks på grunn av for fet blanding. Kanskje det er denne motorfeilen som gjør at du kveler motoren hele tiden og har såpass høyt drivstoffforbruk også.

Lenke til kommentar
Er du sikker på det? Katalysator til dieselbiler tror jeg ikke finnes.

 

Vw kom med katalysator i 1989, på 1,9 TDK motorene.

 

Dieselprisen skal ganske kraftig opp før det ikke lønner seg, dieselbiler bruker gjerne 20-30% mindre drivstoff. En annen ting er jo at man ikke trenger å fyre på diesel, kan bruke Biodiesel og som de gjorde på Topgear, en blanding av brukt frityrolje og rødsprit hvis jeg ikke husker feil. Desverre er ingen av disse alternativene tilgjenglig for de fleste av oss.

 

Btw, er enig i at en dieselturbo må sammenlignes med en bensinturbo, og\eller kompressor. Bare se på Vw sin 1,4 170hk med turbo og kompressor, bruker vel 0,72 på mila. En diesel med samme effektuttak bruker ikke særlig mye mindre.

Lenke til kommentar
Er du sikker på det? Katalysator til dieselbiler tror jeg ikke finnes.
Vw kom med kat på katalysator
Smør på flesk? :D
En annen ting er jo at man ikke trenger å fyre på diesel, kan bruke Biodiesel og som de gjorde på Topgear, en blanding av brukt frityrolje og rødsprit hvis jeg ikke husker feil.
Jeg tenker vi sier 20% white spirit (ikke rødsprit).

 

Bensinmotorer kan med minimale endringer gå på naturgass (f.eks LPG), etanol (f.eks E85) eller hydrogen (Mazda kjører sin Wankelmotor Renesis på hydrogen i Japan). Så bensinmotoren kan også bli et miljøalternativ i framtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...