Gå til innhold

AMD's K8L info-tråd.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Jeg er spent på om noen av dagens AM2-hovedkort vil kunne bruke K8L-cpuer. Det hadde isåfall vært veldig bra. For eksempel kjøpt en 3800+ til 1200 kr i dag og byttet den ut med dobbelkjerne elelr quadkjerne neste år, siden flere spill vil støtte slikt da.

6337828[/snapback]

Quad-kjerne blir sikkert svindyr når den kommer. (Det er ikke sikkert den kommer samtidig med K8L. Kan godt hende den kommer i slutten av 2007 og da kun i Opteron- og FX-serien.) I starten av 2007 tror jeg det kommer bare dobbeltkjerneutgaver av K8L med litt L3-cache. Kanskje 4-8MiB på desktopversjonene.

 

k8l_cache.gif

Jeg ser denne presentasjonen har vært tolket på flere måter. Min måte er at jeg tror de mener 2MiB L3 per kjerne. (plussen indikerer at den er utbyggbar på senere revisjoner)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[img']http://www.pureoverclock.com/images/review/k8l_cache.gif[/img']

Jeg ser denne presentasjonen har vært tolket på flere måter. Min måte er at jeg tror de mener 2MiB L3 per kjerne. (plussen indikerer at den er utbyggbar på senere revisjoner)

6341806[/snapback]

For meg ser det ut som at det blir 2 MB eller mer L3-cache fordelt på alle kjernene.

 

Edit: Ikke quote bilde. :whistle:

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
For meg ser det ut som at det blir 2 MB eller mer L3-cache fordelt på alle kjernene.

6342352[/snapback]

 

Enig. Ut i fra bildet ser det ut til, for meg, å bety >2MB L3 cache. Står jo at den er klar for ekspansajon i rett tid for kundene.

 

Skal det "bare" være 64kB L1-cache? Er det ikke 2x64kB?

Ser det er to streker fra L1 til Cache Control, mens kun en strek fra L2 og L3, så kan tyde på 2x64kB. :innocent:

Endret av mr_lf
Lenke til kommentar
For meg ser det ut som at det blir 2 MB eller mer L3-cache fordelt på alle kjernene.

6342352[/snapback]

 

Enig. Ut i fra bildet ser det ut til, for meg, å bety >2MB L3 cache. Står jo at den er klar for ekspansajon i rett tid for kundene.

6342645[/snapback]

L3-cache er vel utenfor kjernen? Skal tro om det vil være mulig å sette på mer??
Lenke til kommentar
AMD har signert en avtale med Innovative Silicon der målet er å øke mengden prosessor-cache uten å endre på de fysiske spesifikasjonene.

 

Ifølge en talsmann hos AMD er man svært positiv selskapets Z-RAM-teknologi og vil høyst sannsynligvis implementere dette eller noe lignende i kommende prosessorarkitektur dersom skaleringskravet oppfylles.

 

Selskapet kommer til å teste teknologien på 90 nm- og 65 nm-produkter som produseres med SOI.

 

Erkerivalen Intel leverer i dag desktop-prosessorer med 4 MB cache. AMD topper foreløpig ut på 2 MB, men har allikevel et ytelsesmessig fortrinn i mange tilfeller.

Kilde:

http://www.hardware.no/nyheter/prosessor/m...e_for_amd/22819

Lenke til kommentar
Skal det "bare" være 64kB L1-cache? Er det ikke 2x64kB?

6342635[/snapback]

Despite an erroneous rumor to the contrary at Daily Tech, the L1D and L1I caches remain at 64KB each, according to a senior architect at AMD. The floor plan of the K8L also tends to confirm that the L1 caches have not decreased in size.
Altså 64 kB L1 data-cache og 64 kB L1 instruksjon-cache.
Lenke til kommentar
For meg ser det ut som at det blir 2 MB eller mer L3-cache fordelt på alle kjernene.

6342352[/snapback]

 

Enig. Ut i fra bildet ser det ut til, for meg, å bety >2MB L3 cache. Står jo at den er klar for ekspansajon i rett tid for kundene.

 

Skal det "bare" være 64kB L1-cache? Er det ikke 2x64kB?

Ser det er to streker fra L1 til Cache Control, mens kun en strek fra L2 og L3, så kan tyde på 2x64kB. :innocent:

6342645[/snapback]

 

Utfra det som er skrevet i første posten i denne tråden så tilsier de to strekene 2x128bit minnebåndbredde til L1, mens L2 og L3 får 1x128bit tenker jeg.

 

Ser ut til at AMD fortsetter med eklusiv cache.

 

Utfra hva jeg kan forstå vil K8L få en L3 cache på 2mb+ totalt på alle kjernene, tilsvarende den delte L2 cachen til Conroe.

 

Ettersom AMDs arkitektur ikke er så veldig cache sulten, så kan det jo faktisk hende at de ikke produserer K8L quad core med mer enn 2mb L3 cache til å begynne med.

Lenke til kommentar

Hmm.. Det er fullt mulig det er meg som er litt overoptimistisk angående størrelsen på L3 cachen ;)

 

Hvis man ser på arealet som L3-cachen utgjør på brikken så er det ganske mye og siden det er Z-ram så skal også tettheten være svært høy. Hvis alt det arealet bare blir til 2MB L3 så ser det ut som Z-ram ikke er så tettpakket som lovet. Eller så er det kanskje L2 + L3 i samme arealet.

 

Bilde av en enkelt kjerne uten L2 og L3:

http://www.chip-architect.com/news/K8L_floorplan.jpg

 

Bilde av en hel quad-kjerne med alle cache:

http://www.realworldtech.com/includes/imag...L-preview-1.png

 

Mine skriblerier der jeg har tegnet en hel quad-kjerne CPU og tegnet inn de forskjellige cachene med rødt. Kråketegnene er L3, L2, L1D og L1I. Mens hver kjerne har fått en blå ramme rundt seg:

 

post-3851-1150842718_thumb.png

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-hCbNt6w4Pq

:!:

 

 

Alltid hatt tro på AMD, dem kan ikke sitte å se på Intel ta dem igjen. De fleste sikler på Conroe nå, så AMD er bare nødt til å få ut fingern. Den dagen jeg må kjøpe en Intel CPU så slutter jeg med pc, hehe ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-hCbNt6w4Pq
Den dagen jeg må  kjøpe en Intel CPU så slutter jeg med pc, hehe ;)

6354101[/snapback]

Hvorfor det egentlig?

6354125[/snapback]

 

Nei, si det du. Jeg har ikke noe direkte imot Intel, men jeg vil fortsatt ikke ha noe med dem å gjøre. Ikke engang prøv å få meg til å forklare hvorfor, heheh :p

 

Hatt Amd siden K6-2. Fortsatte med en Atlon XP 1800+, så 2400+. Har nå en A64 3800+. Og det stopper ikke der serru :hmm:

Lenke til kommentar
Den dagen jeg må  kjøpe en Intel CPU så slutter jeg med pc, hehe ;)

6354101[/snapback]

Hvorfor det egentlig?

6354125[/snapback]

 

Nei, si det du. Jeg har ikke noe direkte imot Intel, men jeg vil fortsatt ikke ha noe med dem å gjøre. Ikke engang prøv å få meg til å forklare hvorfor, heheh :p

 

Hatt Amd siden K6-2. Fortsatte med en Atlon XP 1800+, så 2400+. Har nå en A64 3800+. Og det stopper ikke der serru :hmm:

6354236[/snapback]

 

Å holde med ett selskap uansett hvordan produkter de gir ut er det du som taper masse penger på.

Lenke til kommentar

Det bildet der Simen ser ut til å vise K8L uten z-ram L3 cache, men 2mb vanlig L3 cache.

 

Mener å ha lest at det er lite sannsynlig at AMD kan bruke z-ram, ihvertfall til å begynne med, på K8L. (Det er relativt ny teknologi)

 

Det blir jo forsåvidt støttet av at de ikke nevner Z-ram med et ord på slide'n om cache arkitekturen...

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-hCbNt6w4Pq
Den dagen jeg må  kjøpe en Intel CPU så slutter jeg med pc, hehe ;)

6354101[/snapback]

Hvorfor det egentlig?

6354125[/snapback]

 

Nei, si det du. Jeg har ikke noe direkte imot Intel, men jeg vil fortsatt ikke ha noe med dem å gjøre. Ikke engang prøv å få meg til å forklare hvorfor, heheh :p

 

Hatt Amd siden K6-2. Fortsatte med en Atlon XP 1800+, så 2400+. Har nå en A64 3800+. Og det stopper ikke der serru :hmm:

6354236[/snapback]

 

Å holde med ett selskap uansett hvordan produkter de gir ut er det du som taper masse penger på.

6354278[/snapback]

 

Det er mulig, men jeg skal ikke bygge meg ny PC før utti 2007 et sted. Og da får vi se åssen K8L yter. AMD kommer ikke til å ligge på latsiden nå som Conroe er på vei.

Lenke til kommentar
Den dagen jeg må  kjøpe en Intel CPU så slutter jeg med pc, hehe ;)

6354101[/snapback]

Hvorfor det egentlig?

6354125[/snapback]

Nei, si det du. Jeg har ikke noe direkte imot Intel, men jeg vil fortsatt ikke ha noe med dem å gjøre. Ikke engang prøv å få meg til å forklare hvorfor, heheh :p

6354236[/snapback]

Det høres ut som en aldri så liten selvmotsigelse du ikke har lyst til å klare opp i ;)

 

Det bildet der Simen ser ut til å vise K8L uten z-ram L3 cache, men 2mb vanlig L3 cache.

 

Mener å ha lest at det er lite sannsynlig at AMD kan bruke z-ram, ihvertfall til å begynne med, på K8L. (Det er relativt ny teknologi)

6354289[/snapback]

Har du en link jeg kan lese mer om det?

 

Så vidt jeg vet er de eneste kravene for å bruke Z-ram at man har lisens på bruk av teknologien og SOI-wavere. Ellers tror jeg det er relativt rett frem og enkelt å ta det i bruk. (Designe en celle, kopiere denne ørten ganger, og bruke et interconnect-mønster som ligner veldig på det som allerede finnes på L2-cachen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...