Gå til innhold

AMD's K8L info-tråd.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jo og så kommer den sannsynligvis med delt L3 cache.

 

Men hvordan blir det minnekontrollerene i denne CPUen, jeg ser den skal støtte FBdimm, men hvor mange minnekanaler og slikt blir det?

6331374[/snapback]

Jepp, delt L3 cache. En spennende ting med L3-cachen er at det skal ta i bruk en ny type minnecelle-teknologi: Zram. Dette skal være omtrent like rakst som tradisjonell Sram som brukes til L2, men være like tett pakket som Dram (som SDram, DDR, DDR2, GDDR3 osv er basert på). Dvs. at vi trolig kan forvente ganske mye L3 cache. Personlig tipper jeg på utgaver med 8-16MiB i Opteron dobbeltkjerne, samt FX og senere en dobling når Opteron kvadruppelkjerne blir lansert.

 

Jeg har lest 4 kanaler FBDimm (Opteron) og 2 kanaler DDR2/DDR3 (Både Opteron og resten). Jeg er litt spent på å finne ut om det er lett å oppgradere fra DDR2 til DDR3.

Lenke til kommentar
Jo og så kommer den sannsynligvis med delt L3 cache.

 

Men hvordan blir det minnekontrollerene i denne CPUen, jeg ser den skal støtte FBdimm, men hvor mange minnekanaler og slikt blir det?

6331374[/snapback]

Jepp, delt L3 cache. En spennende ting med L3-cachen er at det skal ta i bruk en ny type minnecelle-teknologi: Zram. Dette skal være omtrent like rakst som tradisjonell Sram som brukes til L2, men være like tett pakket som Dram (som SDram, DDR, DDR2, GDDR3 osv er basert på). Dvs. at vi trolig kan forvente ganske mye L3 cache. Personlig tipper jeg på utgaver med 8-16MiB i Opteron dobbeltkjerne, samt FX og senere en dobling når Opteron kvadruppelkjerne blir lansert.

 

Jeg har lest 4 kanaler FBDimm (Opteron) og 2 kanaler DDR2/DDR3 (Både Opteron og resten). Jeg er litt spent på å finne ut om det er lett å oppgradere fra DDR2 til DDR3.

6331590[/snapback]

 

Jøss her var det mye spennende. Er ikke DDR2 og DDR3 teknologien såpass lik at det ikke krever så mye mekking på arkitekturen for å skifte over.

Kanskje vi får se CPUer som støtter begge deler? :hmm:

Endret av aspstein
Lenke til kommentar

Er det radikale endringer i arkitekturen som overgangen fra Pentium til Core, eller er det 65nm, L3-cache og flere kjerner som er forskjellen på K8 og K8L?

 

AMD har jo tynet K8-arkitekturen ganske bra allerede, så for å få mer single-thread-ytelse ut av dem må det vel større arkitekturendringer til. Hvis ikke kommer den nok til å få bank av Conroe på single-thread.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Er det radikale endringer i arkitekturen som overgangen fra Pentium til Core, eller er det 65nm, L3-cache og flere kjerner som er forskjellen på K8 og K8L?

6333590[/snapback]

Om endringene er like drastiske mellom K8 og K8L som mellom Pentium M og Core 2 Duo kan nok diskuteres, men at det er ganske store endringer er det liten tvil om.

 

Forskjellene går langt ut over det å legge til flere kjerner og L3 cache.

 

Blandt de viktigste mener jeg er ny minnekontroller (DDR3 og FBDimm) samt dobbelt så mange FP-enheter og Out of Order Load Execution. Noe som vil øke ytelsen per tråd en god del. Det står også mye annet spennende på linkene i første innlegg.

Lenke til kommentar
Mener jeg har lest att DDR3 brikker har like mange pinner som DDR2 :S

6333656[/snapback]

 

Ja de skal være pinkompatible ja. Sis kommer vel med brikkesett som støtter DDR3 og DDR2 i 2007 Q3. Se artikkel her

 

Det kan jo bli riktig så gøy hvis DDR3 tar av.

Endret av aspstein
Lenke til kommentar

K8L er vel egentlig K9, men de ombestemte seg med navntet.

 

Jeg vil tro at min neste stasjonære pc blir en K8L, om jeg ikke kjøper en billig stasjonær til overklokking i mellomtiden. Men det blir nok helst en bærbar.

 

Wikipedia har listet opp ganske mangei interessange nyheter med K8L.

Lenke til kommentar
Er det radikale endringer i arkitekturen som overgangen fra Pentium til Core, eller er det 65nm, L3-cache og flere kjerner som er forskjellen på K8 og K8L?

6333590[/snapback]

Blandt de viktigste mener jeg er ny minnekontroller (DDR3 og FBDimm) samt dobbelt så mange FP-enheter og Out of Order Load Execution. Noe som vil øke ytelsen per tråd en god del.

6333816[/snapback]

Da begynner vi å snakke ytelse her ja... :)
Lenke til kommentar

Jeg er spent på om noen av dagens AM2-hovedkort vil kunne bruke K8L-cpuer. Det hadde isåfall vært veldig bra. For eksempel kjøpt en 3800+ til 1200 kr i dag og byttet den ut med dobbelkjerne elelr quadkjerne neste år, siden flere spill vil støtte slikt da.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...