icer Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Skal lage til slik at det lyser i dørken der du har føttene i bilen og jeg vil kunne styre styrken på lyset ved hjelp av en dimmer. Kan jeg da kjøpe kald katoder eller vil ikke dette kunne fungere pga det evige spenningsspørsmålet? Hva burde jeg kjøpe da, noe som lyser bra og ikke sentrert og som kan reguleres av en dimmer? Og isåfall hva og hvilken dimmer? Bør ikke bli dyrt... Fargen på lyset skal vere blått\lilla som matcher bilens farge utvendig Lenke til kommentar
vi er lost Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Det går ikke an å dimme sunbeam sine kaldkatoder, ihvertfall ikke på 12V siden men tviler på at du klarer det på utgangen av inverteren heller. Bare det spenningenfaller når JEG starter bilen gjør at de slår seg av et sekund. Bare et bilde for å demonstrere, her har jeg en katode under setet. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Du kan ikke dimme katoder, nettopp av den grunn at enten er de på eller av. Når du skrur på lyset, anntanner du gassen inni. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Dermed må løsningen evt bli en rekke leds støpt inn i en plexiplate. Disse er enkle skru av og på/dimme, og det finnes masser i blått. Lenke til kommentar
GrH Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 det går fint ann og dimme katoder .... men du må ha enn viss spenning for og få startert de ...... men du må han en inverter med jording på ene polen ...( ikke subeams sine .... du kan modde de så de blir det .. funker iallefall fett til meg ... -Djgunnah Lenke til kommentar
haakie Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Det går vel an og ha katoder på 12 volt? bilpcer må da ha 12 volt. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Alle katoder går opprinnelig på 750-1000 volt. Det er derfor man har en inverter, for å guffe opp spenningen Lenke til kommentar
icer Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 Beklager for at jeg har vert fraværende, har jobbet så mye at jeg ikke har vert hjemme... Så jeg kan ikke dimme katodene på noen måte altså... Noen som har noen tips hva jeg kan bruke istedenfor? LED'ene blir vel veldig sentrert lys av vel? Må kunne dimmes for å ikke irritere meg når jeg kjører og ikke lyse opp nabolaget når det er skikkelig mørkt... Lenke til kommentar
GrH Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Går da bra og dimme de ... les post #5 Lenke til kommentar
Mikkel194 Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 De kan dimmes til en viss grad ved å variere spenningen til dem, men dette er ingen god ide. Lyset i dem blir ofte ujevnt, bare i endene eller bare i ene enden. Jeg kan ikke tenke meg at det er bra for kaldkatodene å drive dem på denne måten, mange typer gassutladningsrør får kortere levetid om man driver dem med for lite strøm. Pulsbreddemodulering vil kanskje fungere, men jeg kan ikke tenke meg at det er bra for kaldkatodene. Inverterene er designede for å kjøres fra 12V, å kjøre dem fra andre spenninger kan skape problemer. Lenke til kommentar
icer Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 Ja, går nå for å ikke bruke katoder, så hva annet kan brukes? Lenke til kommentar
GrH Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 kanskje Neon lys ? vet ikke om de kan dimmes da ... Lenke til kommentar
icer Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 Neonlys går også via inverter tror jeg, er ihvertfall en boks som kobler tilførsel til alle utgangene. Kjøpte et sett som vi hadde på russebilen, der var det en tilførselledning som gikk inn i en boks og utav den kunne man ta ut spenning til 4lys, husker ikke om dette bare var en koblingsboks eller om det faktisk var en inverter... Noen som vet? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 På skolen kan vi dimme lysstoffrørene uten noen problemer. Er ikke det en form for katoder (varmkatode kanskje)? Lenke til kommentar
GrH Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Lys-rør går fint og dimme ja ... det er ikke akuratt katoder da men det er jo også en gass men lysrør har ikke inverter ....... og vet ikke om han vill ha store lys-rør i siden på bilen hans ?? og dessuten de går jo på 220v .. Neon vet jeg ikke om kan dimme ... men har jo sett biler med neon lys som endrer lys styrken opp og ned opp og ned osv ... ja de har inverter ja ... men neon lys funker på en anna måte ...( det er ikke inverteren som hindrer at de kan dimmes ...!!elr spørs litt sammenheng da) som jeg sa i post #5 så jeg deimmer katoder uten at de feks lyser bare i ene enden osv ... men det er fordi jeg har en inverter med joring på den ene polen ( jordings potensiale elns ... husker ikke i farta...) -djgunnah Lenke til kommentar
MirMic Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Se på denne sida her har mye lys artikler til Bil. Dioder.no Lenke til kommentar
icer Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Hmmm... Er ikke sikker på hva lurt jeg skal finne på... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå