bjornkn Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Apropos pinhole-kamera så er begrensningene på størrelse litt mindre enn med digital! Se http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=5493587 om en flyhangar gjort om til pinhole-kamera Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2006 Apropos pinhole-kamera så er begrensningene på størrelse litt mindre enn med digital! Se http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=5493587 om en flyhangar gjort om til pinhole-kamera 6351257[/snapback] Artig, godeste bjornkn. Hvordan går det med dine planer om storformat? Det er gode kjøp å gjøre om dagen. En av gutta på fotodotten kjøpte en Gowlandflex TLR http://www.petergowland.com/camera/ som han fikk for rundt 4k, inkludert for ca 3k i film. Sjekk linken. Lekkert ? Lenke til kommentar
sNx Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Leste tidligere om en som lagde hull i døra si og fremkallet rett på veggene og i taket. Hvordan fikk han til detl? Da må utsikten fra huset bli oppned på veggene? Lenke til kommentar
joostein Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Jeg har laget et pinhole-kamera av en Nikon F2. Det er egentlig ganske enkelt og resultatene blir ofte mye bedre enn en skulle forvente. Måten jeg gjorde det på var nesten samme som rotekaizer, men i stede for å bruke lokket av en yoghurt-boks, laget jeg et hull i kamerahusdekselet. Jeg var på kurset hos Antono Stasi og ble der fortalt at et 0,3mm hull skal gi ganske skarpe bilder fra 135 film til 4x5 som vi også brukte. Det er også riktig som PMnormal sier, det finnes skalaer for å regne ut hvor lang lukkertid en trenger. Et hull på 0,3mm tilsvarer en blender på ca 256 Du får med andre ord en veldig god dybdeskarphet. Hvis det er interesse for det kan jeg skrive en guide om hvordan jeg lagde mitt kamerahusdeksel-pinhole, det er noen faktorer å ta hensyn til. Alle bildene som ble tatt i april på international pinhole day finner du her. Her kan du også søke på f.eks Bergen for å finne alle bilder som ble tatt på kurset til Antonio. Legger ved mitt bilde som ligger på pinholeday.org. Dette ble tatt med Nikon F2. Jeg hadde iso1600 film i kameraet, så det ble litt støy. Lukkertiden på dette bildet var mellom 4 og 7 sekunder. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Nei, mine storformatplaner ble nok lagt på is ganske kjapt, etter en liten prat med en fotograf-venn. Jeg la inn et bud på en Graflex DeLuxe eller hva den het, men fikk heldgivis ikke "tilslaget". Nå dekker jeg heller mine behov for eventuelle 100-200MPx-bilder ved å stitche en haug med digitale småbilder. Mine motiver står stort sett stille, så dette hemmer ikke i mitt tilfelle. Det er egentlig ingen teoretisk grense for hvor mange piksler man kan få på denne måten, men i praksis vil det jo bli tungt å jobbe med 1-2GPx-bilder, som jeg ser noen gjør. På den annen side er det jo ikek så veldig mange år siden det var veldig tungt å jobbe i PS med 20MB-bilder... Shift & tilt er ikke noe stort savn heller, for som du vet får jeg bra dybdeskarphet med mine Olympuser Og tiltingen fikser PS og LensCorrectorPro helt utmerket. Jeg tar forøvrig nesten bare 360x180 panoramabilder for tiden, og har hatt veldig god tilbakemelding på min første leveranse av pano-med-3D til en megler. De er jo ganske kjent med 360-graders visning og 3D-bilder, men ikke med begge kombinert Men dette ble nok litt OT.. Ang Gowlandflex så ser den jo flott ut, men der har du vel ikke tilt/shift? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2006 Tja, den har i alle fall belg. Vet egentlig ikke om den har noen tilt/shift-funksjon. Han som kjøpte det kameraet bruker det til gatefoto i Oslo. Markedets største walk-around? Forresten fint hvis de som har bygget sitt eget pinhole-kamera kommer med tips om hvordan man bygger slike. Enkleste måte må jo være å kjøpe et ekstra kamerahus-deksel (den typen man setter på fatningen og som er laget av sort plast). Selv vurderer jeg å bestille et slik i tre, som Antonio bruker selv. Det var ganske lekkert, og siden det bruker 120-film, så er det økonomisk å bruke. Greit å bli litt bedre kjent med formatet, før man begynner å bruke dyr bladfilm. Fordelen med sistnevnte format er at det er utrolig enkelt å lage forstørrelser på badet, uten å ha annet utstyr enn taklampe og noen plastbøtter. Lenke til kommentar
joostein Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Da har jeg laget en guide til hvordan jeg laget mitt pinholekamera. Den ble kanskje litt lang, men håper den er lettfattelig. Det jeg brukte *kamerahusdeksel *en knappenål *en liten kobberplate (ca 3x3cm) 2mm tykk *en hammer *lim *sort elektrikertape *litt finkornet sandpapir *litt papp (litt sort maling eller en sprittusj) Hullet Vi begynnte med å lage hullet på ca. 0,3mm. Til dette brukte vi kobberplaten, hammer, knappenål og sandpapir. Ved å trekke diagonalene på kobberplaten fant vi midten av kobberplaten. I dette punktet satte vi knappenålen og begynnte å hamre forsiktig. Obs nålen skal ikke gå gjennom kobberen, da knappenålen er tykkere enn 0,3mm og en vil ikke få et helt rundt hull. Vi banket forsiktig til vi så en liten "bul" på andre siden av kobberplaten, deretter pusset vi på denne bulen med sandpapiret. Hullet fikk vi altså ved å pusse på bulen med sandpapiret. Dette tar litt tid og en må gjerne veksle litt mellom banking og pussing. Størrelsen på hullet tok jeg på øyemål, når jeg la øyet helt inntil kunne jeg akkuratt se gjennom det. Litt om hullet: Hullets størrelse påvirker hvor skarpt bildet blir. Som jeg skrev i forrige post så går det bra med et hull på ca. 0,3mm fra 135 film til storformatfilm på 4x5" (dette prøvde vi også på kurset). Jeg har også et Nikon digitalkamera, dvs at jeg kan bruke pinholedekselet mitt til det også, men på det ble bildene ganske uskarpe, så skal du bruke det på digitalt må du nok ha et ennå mindre hull. En annen faktor som påvirker skarpheten er tykkelsen på kobberplaten, jo tynnere denne er rundt hullet jo skarpere bilder vil du få. Så det kan altså lønne seg å bruke sandpapiret litt for mye enn litt for lite dersom du vil ha skarpe bilder. Kobberen farget vi sort ved bruk av en syre, når vi la kobberen oppi denne reagerte den med å bli sort. Tror kanskje det er mulig å bruke eddik til dette. Kanskje noen på forumet vet hva en kan bruke. Det går sikkert ann å bruke en sort sprittusj eller sort maling også, bare pass på så du ikke maler igjen selve hullet! Kameradekselet Nå vet jeg ikke hvordan kameradekselet til andre produsenter enn Nikon ser ut, men regner med at det er omtrent det samme. Jeg brukte en drill til å lage et hull med diameter på ca 2cm i midten av kameradekselet, har du ikke en boremaskin er det fullt mulig å lage dette hullet på en annen måte. Det en må være litt obs på er at en ikke ødelegger noe av festemekanismen som fester kameratdekselet til kamerakroppen. En annen ting en må være litt obs på er at det er litt flater rundt hullet på innsiden av kameradekselet som en kan feste kobberplaten til! Etterpå brukte jeg sandpapir for å få kantene litt jevnere, men dette er vel mest estetisk. Sette sammen hullet og dekselet Når vi hadde kameradekselet og kobberplaten med hull klart skulle dette settes sammen. Her er det nok en faktor å tenke på; jo nærmere filmen hullet er jo mer vidvinkel vil du få. Jeg personlig synes det er finere med mer vidvinkel på slike bilder. For å få hullet nærmer filmen brukte jeg papp og lim. Jeg klippet ut to pappsirkler som passet akkuratt ned i midten av kameradekselet og dekket hullet jeg hadde laget i dette. Jeg limte dem fast og passet på at de satt godt og tett, slik at en ikke får noen lyslekasje. Deretter "forlenget" jeg hullet jeg hadde laget i kameradekselet gjennom de to pappsirklene. Ved å bruke pappsirklene fikk jeg flyttet hullet ca 1cm nærmere filmen. Jeg vil tippe at jeg får ca 40mm brennvidde (35mm film) slik jeg har det nå, ikke så mye vidvinkel med andre ord. Skal prøve å lage med mer vidvinkel neste gang. Har du planer om å bruke det på digitalt må du ta hensyn til crop-faktor. Du må også passe på at du ikke flytter hullet så langt inn i kamerahuset at det står i veien for speilet, da kan du risikere å ødelegge kameraet ditt! Etter jeg hadde fått limt på plass de hvite pappsirklene festet jeg jeg kobberplaten. Her er det litt viktig at nålehullet ligger så nært midten som mulig. Jeg tok dette på øyemål. Kobberplaten festet jeg med sort elektrikertape. Denne brukte jeg også til å dekke over de hvite pappsirklene slik at hele innsiden av kameradekselet ble sort. I og med at jeg også dekket det meste av kobberplaten med elektrikertape tror jeg ikke at syrebadet som gjør platen sort er så viktig. Fotografering Her er det viktig å bruke stativ siden lukkertidene gjerne kan bli opp mot 30sekunder, selv på en dag med sol. For å unngå rystelser i det du tar bildet kan du bruke fjernutløser eller selvutløser. Hvis du har både et digitalt og et analogt hus og kameradekselet ditt passer på begge disse kan du bruke det digitale kameraet til å finne hvor lang lukkertid du trenger (ved å sjekke eksponering på skjermen). En annen ting å tenke på er at hvis du opererer med lukkertider på rundt 30sek eller mer må du halvere eller doble denne tiden for å under-/overeksponere ett stopp. Så om du har en lukkertid på 25 eller 35sekunder, når korrekt eksponering skulle vært 30sek, så har det lite å si. Det var det. Dette dekselet klarer en å lage på under en time hvis en har alt en trenger og det er heller ikke vanskelig da det meste gjøres på øyemål med utstyr en gjerne har hjemme. Hvis det er noen spørsmål eller tips til utbedring er det bare å fyre løs! Et par bilder av mitt deksel: Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2006 Lettfattelig og grei byggeanvisning. Klarer man å få hullet lite nok, så kan man ha mye gøy med en dSLR og et kamerahusdeksel. Lenke til kommentar
hardmongo Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 dette har jeg prøvd før.. gjorde det bare for å teste, uten å ha lest noe først.. fant fram ei nål og stakk hull rett i kameradekselet sånn ca. på midten. brukte d70.. alt var gjort på 2-3 minutter og resultatet er vel deretter.. Lenke til kommentar
joostein Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Ja, se der, en får ofte veldig kule effekter om en ikke er så nøyaktig også. Ser kanskje litt mer retro og spooky ut da. Når jeg bruker mitt deksel på D70 får jeg tilnærmet like uklare bilder, men tror ikke jeg får så mye vignetering. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Her må jeg visst bare kaste inn håndkleet og innrømme at når det gjelder pinhole-fotografering er dSLR helt klart langt mere velegnet enn selv de mest avanserte ikke-dSLR'er Ellers er det jo ganske fascinerende med slik down-to-basics- fotografering, og at man kombinerer den urgamle camera obscura-teknologien med moderne digitale sensorer gir det hele en ekstra dimensjon. Jeg har et svakt barndomsminne om at vi var på en utstilling et sted med et mørkt rom man gikk inn i som rett og slett var et camera obscura som viste et levende bilde oppned på en vegg. Kan det ha vært på Teknisk museum? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå