Gå til innhold

Har ikke kamera? Hva med dette?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De er litt morsomme.. men når jeg har blåst av flere tusen på digital speilrefleks tror jeg at jeg foretrekker det fremfor en analog pinhole av papp. ;) Hmm.. men kanskje jeg kunne prøvd å bygge et med lillesøster.

6330387[/snapback]

Pinhole er en seriøs fotografiform som praktiseres av folk med langt, langt, laaaaaangt mer kostbart utstyr i fotobag'en enn noen av oss på akam har, så dette skal vi ikke le av. I april var det forresten verdens internasjonale pinhole-dag, og mange entusiaster samlet seg blant annet i Bergen.

Lenke til kommentar
De er litt morsomme.. men når jeg har blåst av flere tusen på digital speilrefleks tror jeg at jeg foretrekker det fremfor en analog pinhole av papp. ;) Hmm.. men kanskje jeg kunne prøvd å bygge et med lillesøster.

6330387[/snapback]

Pinhole er en seriøs fotografiform som praktiseres av folk med langt, langt, laaaaaangt mer kostbart utstyr i fotobag'en enn noen av oss på akam har, så dette skal vi ikke le av. I april var det forresten verdens internasjonale pinhole-dag, og mange entusiaster samlet seg blant annet i Bergen.

6330571[/snapback]

Ja, jeg vet det. Jeg er absolutt ingen seriøs eller dyktig fotograf, jeg bare fotograferer på hobbybasis. Pinhole er litt morsomt egentlig, og lager man et pinhole kamera etter instrukser skjønner man nok litt mer av hvordan ens eget kamera fungerer også. Hvertfall gjelder det amatører som meg. ;)

Lenke til kommentar

Lukkertid er vanskelig å beregne, men det er mulig det følger med en formel med de malingspannene. Det dreier seg ofte om lukkertider på opp til flere minutter. Ellers bruker de forskjellige typer film. Kikker du på linken til de boksene, så står det at de bruker storformat bladfilm. Det i papp, som ser ut som et slr, bruker vanlig 35mm film. Hvordan de får til det, har jeg ikke sjekket enda.

Lenke til kommentar

6330571[/snapback]

Stemmer det. Var det ikke et program om akkurat dette fra bergen på NRK?

Lenke til kommentar

På photo.net står det at pinhole-foto tåler lite forstørrelser. Sannsynligvis derfor de bruker storformat, da slipper man å forstørre så grusomt. Men ja, det er dyrt og upraktisk, men fy faen for en bildekvalitet om du sammenligner med 35mm. Er egentlig lite vits i å sammenligne, er så forskjellig.

Lenke til kommentar

Det var et innslag på NRK om det forleden, i forbindelse med at det ble et lokalt arrangement i Bergen. Det var bl.a. Antonio Stasi som arrangerte dette, så det er bare til å stikke innom butikken hans i Lille Øvregaten for å finne ut mer. Mulig han har noe til salgs, evt. at han har noe film liggende. Jeg så et amerikansk pinhole-kamera hos ham for 120-film, pent laget til med treboks og messingdetaljer. Det var ikke til salgs, men det er jo mulig han kan skaffe flere.

Selv tror jeg kanskje jeg hadde satset på minste bladformat, 4x5". Det er litt dyrere, men så kan man enkelt lage kopier på badet, uten noe annet utstyr enn en glassplate, tre plastbøtter og fotopapir.

Lenke til kommentar

Jeg rotet litt med dette da jeg fikk tilbake 7Den fra reparasjon i Mai. Jeg endte opp med å bruke lokket fra en yoghurtboks tusjet sort (siden det var for transparent fra før) som jeg tok et meget beskjedent hull på på midten med en vanlig nål. Denne innretningen klippet jeg slik at den passet over bajonettfatningen på 7D-en og teipet den godt fast med el-tape.

Resultatet.

I praksis er det vel slik at mindre hull gir skarpere bilde og lenger lukkertid, slik at et litt mer presist system (eller - som nevnt - større opptaksformat) hadde hatt mye for seg. Jeg glemte å se etter om billedstabilisatoren hadde noen virkning.. :p

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar
Jeg har lagd mitt eget kamera, det ble ikke noe bra, og det ble VELDIG overeksponerte bilder, for jeg måtte bruke lukkeren selv :p

6345650[/snapback]

Det er viktig å kunne prinsippene. Det er aldri kameras egen skyld at det overeksponerer, hvis du ikke har brukt det på auto. Et slikt kamera har ingen auto, så her må man frem med armbåndsur til å beregne eksponeringen. Ferdiglagte kameraer leveres ofte med en skala for eksponering. Sollys = 10m, for eksempel. Noen leveres også med henvisning til EV-verdi. Da kan foreta en perfekt eksponering, hvis man har EV-meter. Det bør forøvrig alle seriøse fotografer ha, og man lærer mye om eksponering ved å bruke en løs lysmåler (også når man bruker det i kombinasjon med dSLR).

Edit: Artig at du har laget pinhole av KM'en din, rotekaizer. Det dumme med digitalmediet og slik teknikk, er at lukkertidene ofte blir fryktelig lange. Så ikke ut som om du har brukt så lang lukkertid. Hvor lang? Stort hull?

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...