Gå til innhold

Polarisasjonsfilter til Olympus C-765 UZ

Anbefalte innlegg

Først og fremst er jeg litt usikker på om denne tråden ble opprettet i riktig kategori.

Jeg har per i dag et Olympus C-765 UZ kompaktkamera som jeg er veldig fornøyd med. Jeg kunne tenke meg å gå over til speilrefleks etter hvert, men jeg ønsker å beholde mitt nåværende kamera en stund til. Jeg ønsker å utvide kameraet mitt, ved å kjøpe litt tilbehør til det. Per i dag har jeg en telekonverter fra Olympus til kameraet, men kunne tenke meg en makrokonverter samt en vidvinkelkonverter. I tillegg ønsker jeg meg et polarisasjonsfilter, noe som offisielt sett ikke finnes fra Olympus.

Jeg kom over denne forumtråden som tar opp samme spørsmålet. Jeg benytter fra før CLA-4 adapteren til min telekonverter. Betyr det at jeg kan velge et hvilket som helst polarisasjonsfilter med diameter på 55mm? Hva anbefales i såfall?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, takk for svar.

Jeg ser det finnes mange billige filtre på eBay. Det er tydeligvis penger å spare, ta denne pakken som et eksempel. Kanskje det kan være lurt å slå til med det samme, så har jeg to gode filtre jeg kan benytte dersom jeg går over til speilrefleks innen nær fremtid? Eller vil ikke forskjellen mellom vanlig og "Pro" utgjøre noen særlig forskjell på et kompaktkamera i utgangspunktet?

Endret av azone
Lenke til kommentar

Det er ikke mange prosentene forskjell mellom HMC og Super HMC synest jeg, men fra Standard til HMC er det et betydelig forskjell. I fotobutikkene kan du ta "filtertesten". Det er et glass med fire forskjellige filtre i hver kvadrant. Så ser du på noe med mye kontrast og legger de forskjellige filtrene over.

Det som en tenker på mest når en kjøper filter er diameteren og om en har vidvinkel må en ha "slim" (hoya kaller dette for pro-1 og ultraslim) altså tynn utgave for å unngå vinjettering/lysavfall i hjørnene.

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Ok, takker for nyttig svar sNx, da lærte jeg noe nytt i dag også.

Jeg vurderer å kjøpe:

1x Polarisasjonsfilter (55mm)

1x Nøytral Gråfilter (55mm)

1x Skylight Filter (55mm)

..men på det nøytrale gråfilteret har jeg tre alternativer:

Hoya HMC NDX2, NDX4 og NDX8. Alle tre er priset likt. Slik jeg tolker det kan et nøytralt gråfilter brukes til å redusere menden lys, der jeg regner med NDX8 slipper inn minst lys, mens NDX2 slipper inn mer. Er det mulig å "justere" lysnivået på NDX8, eller trenger jeg alle tre?

Lenke til kommentar

Både uv (som blokkerer uv-stråling) og skylight er filtre som er utviklet for å unngå fenomener som kun er synlige på analoge, filmbaserte kameraer. UV er unødvendig, for digitale kameraer har innebygd UV-filter foran sensoren. Skylight eliminerer tendensen til blåstikk i en del situasjoner, og er i hvertfall helt unødvendig innen digitalt foto. Digitale bilder må jo enten tas med rett wb, eller så velger du fargetemparatur i rawkonverteringen.

På dyre objektive kan det være et poeng i å bruke et UV for å beskytte frontlinsen, men da bør det være av svært god kvalitet. Hvis ikke kan det i verste fall få negative konsekvenser for bildekvaliteten. Et stort problem er at flare oppstår lettere, spesiellt med billige filtre. Selv har jeg bare UV på de gamle mf-objektivene mine.

Polafilter er dog et must, og et nøytralt gråfilter (eller et grad-filter) har et praktisk bruksområde. Egentlig er det kun polafilter du trenger. Kjøp det dyreste du har råd til, men du trenger ikke overdrive. Skal du kjøpe Eos 350D-kit, så passer det direkte på kit-objektivet med sin 55mm fatning. Det kan også brukes på objektiver med mindre fatning (52mm er vanlig på Canons fastoptikk), med step-ring.

Lenke til kommentar

Jeg vil benytte anledningen til å takke for mange gode og lærerike svar.

Da blir jeg nok til å bestille følgende fra statene:

Hoya Super HMC Pro-1 Sirkulært Polarisasjonsfilter (55mm)

Hoya HMC ND2, ND4 og ND8 Nøytral Gråfilter (55mm)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...