Gå til innhold

Treningsopplegg for større muskler =)

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 13år (snart 14) som vil ha større muskler. Hovedsaklig i armene, men også ellers på kroppen. Lurer på hva jeg må gjøre får å få til dette ganske fort.

Hvor mye burde jeg trene hver dag?

Hvilke øvelser burde jeg gjøre?

Har manualsett med maks 20kg ;)

ZayCon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Startet vel å løfte vekter da jeg var like gammel som deg, ingen problem. Begynn med litt lette vekter; dette avhenger av hvor sterk du er fra før, men 5-6-7 kg er vel greit.

Ta f.eks 10 løft x 3 hver 3 dag, slik at musklene får litt hvile.

Etterhvert som du blir sterkere, noe som går veldig fort i begynnelsen kan du øke litt og litt med antall vekt.

Lenke til kommentar

Du kan trene push- og situps hver dag, magemusklene er såpass sterke at de klarer litt slit. Hvis du løfter tunge vekter hver eneste dag vil bare musklene dine bli nedslitt, i begynnelsen gjorde jeg som deg; og tok mange vektløft hver dag. Dette kan føre til blant annet ryggproblemer.

Lenke til kommentar

10x15 var da litt voldsomt mye. Jeg ville heller økt på vektene litt så du greier 12x4 eller noe liknende. Du må også huske på å spise riktig, så om du er lur (du er ganske ung), så maser du på morra di til å lage mer kjøtt, kylling, og andre proteinkilder.

Ta deg også en eller to dagers pause mellom hver gang du løfter. Armhevinger/situps eller jogging trenger man nok bare 1 eller 2 fridager fra i uka, med mindre du virkelig tar deg helt ut i disse øvelsene.

Lenke til kommentar

Siden du er såpass ung, så vil jeg anbefale deg å bruke kroppen din som vekt. Situps, Pushups, pullups, chins. osv. Hvis målet ditt er større muskler og ikke å bli sterkere, så kjør gjerne med 12x4 (kan testes litt frem og tilbake, men er ett enkelt tall)

10x15 er for mye hvis målet ditt er å få større muskler. kjør heller med 10-12x4-5.(uansett om du skal trene med manualer eller med kroppen din som vekt) Det du eventuelt vil få, er utholdene muskler. Når de sier at du skal trene litt hver dag, så betyr ikke det å trene den samme muskelen litt hver dag, dvs : du kan trene hver dag, bare ikke samme muskelgruppe. Hvis du trener muskelen til maks punktet, så er 3 dagers restitusjon å anbefale, hvis du ikke ønsker å trene deg "ned"

http://www.iform.no/pub/art.php?id=578

Der har du ett treningsprogram for å trene magen. Som du ser, så er det litt vel mye å trene med 10x15.

Her er ett annet program for bryst :

http://www.iform.no/pub/art.php?id=576

Her kjøres det ikke så veldig mange sett. Heller ikke så voldsomt med repetisjoner.

Jeg vil fremdeles anbefale deg å vente med å starte med hantler/stang. og heller bruke kroppen som vekt. Fordi du da vil ha mindre fare for å dra på deg skader.

De typer skader som jeg tenker på er ikke det at du "vokser senere" blir liten osv. Akkurat det har jeg ikke noe tro på. (les ref : http://www.treningsforum.no/article/articl...forten%E5ringer ) Det jeg derimot er bekymret for, er at folk i såpass ung alder gjerne vil ta mye mer enn det de faktisk greier. At de ikke greier å øke fort nok og derfor "presser" på med tyngre vekter og skader seg. (evt slurver med oppvarming før trening) Men, det er jo forskjell på folk. ;)

Personlig hadde jeg ikke løftet med vekter før jeg var 16, bare tatt situps pushups pullups osv. (joda, jeg har testet maks styrken min i benk en gang eller to før jeg ble 16, men jeg regner ikke det som trening) Hvis du trener riktig. Så skal du greie å få muskeløkning med det også.

just my 5 cents

Edit : Hva legger du foresten i ganske fort ? 4-6mnd. ? Du må regne med å trene målbevist og lenge for å oppnå muskeløkning. Riktig mat er også å anbefale. (jeg tenker ikke på kosttilskudd, men at du får i deg nok av de forskjellige nærings-stoffene og gjerne spis vitaminer + tran/fiskeolje)

Endret av lock-aze
Lenke til kommentar

ikke for å "ta tråden"

men har et par spm, kan sikkert hjelpe trådstarter også :)

vis man trener en dag bryst/mage, neste dag bare armer (biceps/triceps)

og bytter på det annenhver dag, mens hver 3dag tar man benkpress, for å se om man har fått noe effekt

vil det fungere bra? er jo mange som sier at man skal trene annenhverdag, men siden man trener forskjellige muskel typer burde vel det gå bra?

Lenke til kommentar
ikke for å "ta tråden"

men har et par spm, kan sikkert hjelpe trådstarter også :)

vis man trener en dag bryst/mage, neste dag bare armer (biceps/triceps)

og bytter på det annenhver dag, mens hver 3dag tar man benkpress, for å se om man har fått noe effekt

vil det fungere bra?  er jo mange som sier at man skal trene annenhverdag, men siden man trener forskjellige muskel typer burde vel det gå bra?

6333918[/snapback]

Først og fremst, hva med rygg, skuldre, nakke og hele underkroppen?

Du blir ikke sterkere i musklene sånn over natten. Å ta benkpress 2 ganger i uken for å sjekke om man har blitt sterkere er fånyttes. Tren hver muskelgrupp høyst 2 ganger i uken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...