Gå til innhold

Installere Fedora NY: Ubuntu! - Problemer - side 2

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal installere Linux på en harddisk der Windows allerede ligger. Ønsker å ha begge OS-ene på pcen, fordi jeg kommer til å spille med Windows.

Jeg har laget en partisjon på 20 gb til Fedora, på samme disk som windows. Under installasjonen er jeg ikke sikker på hvor jeg legger ting. Er ikke normalt for meg å se /root /hub osv. Jeg vil bare legge ALLE Linux filer på partisjon G:.

Hvordan gjør jeg det? Har også lest på wiki. at det anbefales med 3 partisjoner... Men valgte å lage kun én til Fedora.

For å repetere spørsmålet mitt: Hva skal jeg velge for å legge alle Linuxfiler til G:?

Håper på svar, det ble en ganske rotete post...

Mvh Kizz :)

Endret av kazzkizz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikkje sett opp ein partisjon i windows. La istadenfor plassen stå ubrukt. Bruk så partisjonsprogrammet i installeren til fedora til å sette opp pertisjonane (på den ledige plasse) Då er du (nesten) sikra mot å gjøre tabber som å slette feil partisjon.

Du bør ha minst 2 partisjoner til GNU/Linux. / og swap. Vist du har >512mb med ram så holder det vanligvis lenge med 256mb swap. Sett av resten av plassen til /, med ext3, XFS eller ReiserFS som filsystem. (smak og behag. ext3 er det mest tradisjonelle)

Eit ana lite tips: RTFM. Det er ingenting å skamme seg over å lese dokumentasjonen. Det aller meste er veldig godt dokumentert i GNU/Linux.

http://fedora.redhat.com/docs/fedora-insta...rtitioning.html

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar

Jeg har allerede laget en partisjon med PartitionMagic (ntfs). Har hørt at Fedora gjør om alt til raw, eller noe sånt. Men jeg har laget en partisjon, kan ikke linux bare "velge" denne og lage 2-3 partisjoner på den partisjonen? Prøvde å forklare hva jeg tenker under...

G: -> /rot, /boot og swap

Ikkje sett opp ein partisjon i windows. La istadenfor plassen stå ubrukt

Hvordan gjør jeg det når jeg har laget partisjonen?

Det er under Disk Druid jeg blir usikker. Link til det samme skjermbildet:

http://fedora.redhat.com/docs/fedora-insta...disk-druid-edit

Endret av kazzkizz
Lenke til kommentar
PartitionMagic (ntfs).
Ikkje sett opp ein partisjon i windows. La istadenfor plassen stå ubrukt

Hvordan gjør jeg det når jeg har laget partisjonen?

Partition Magic->Delete partition. Kan sikkert gjøre det i installering av Fedora også, men jeg husker ikke hvordan.

Lenke til kommentar
Partition Magic->Delete partition. Kan sikkert gjøre det i installering av Fedora også, men jeg husker ikke hvordan.

Flott :) 10 min til Fedora er lastet ned, lastet ned 64 bits versjonen forrige gang.

Hva gjør jeg vist windows ikke blir et alternativ under oppstart? Noen triks? :p

Lenke til kommentar

ganske sikkert vil Grub (Som er bootloaderen til Fedora) Finne Windows installasjonen din. Det vil også partisjoneringsprogrammet til Fedora gjøre. Så hvis du har en Windows installasjon på disken fra før så kan jeg med 99,9% garanti si at den ikke vil bli rørt av Fedora.

Lenke til kommentar

Den fann 2 partisjoner som vart ntfs og på størrelsen kjente jeg igjen at det var to jeg bruker i windows. De var ikke valgt til noe.

Jeg fann den tomme 20 gb "partisjonen" og delte inn til / og swap. Men da jeg skulle lage til /boot, så virket det som om det ikke kunne lages flere partisjoner.

Prøvde div. ting, men fikk ikke laget noe som helst.

Jeg gikk videre i installasjonen, og da fikk jeg opp samme feilmelding som sist gang: "En feil oppstod ved avmontering av CDen. Sjekk at du ikke aksesserer /mnt/source fra skallet på tty2 og trykk deretter 'OK' for å forsøke på nytt.

Jeg kunne trykka 'OK' til neste versjon av Fedora kom...

Noen som vet hva som er problemet? Jeg bruker DVD, har to eksemplarer med samme feilmelding.

Lenke til kommentar

Grunnen til at du ikkje klarte å lage ein partisjon til /boot er antakelig at du har brukt all plassen på swap og /.

/boot er egentlig ikkje nødvendig vist du har eit nogså nytt hk. Grunnen til at /boot ofte er ein egen partisjon er at eldre bioser ofte ikkje klarer å gjennkjenne store disker. (t.d. >127gb)

Edit: vist ikkje fedora legger til windows som eit valg i grub, så er det enkelt å legge til sjølv i /boot/grub/menu.lst

title Windows Xp pro # sjølvforklarande

rootnoverify (hd0,0) # partisjonen der win er innstalert (første partisjon på første disk i dette eksempelet)

chainloader +1 # forteller grub at den skal la bootloaderen til win ta over

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar

Ok, men jeg hadde ikke /boot sist gang jeg prøvde å installere. Restarta pcen, og etterpå kom ikke den sekvensen der jeg må velge harddisker osv opp, men hoppet rett på installasjon. Der skjedde det ingen verdens ting, og jeg restarta pcen igjen og startet windows...

Er det noe jeg har gjort feil tro?

EDIT: Jeg fikk fikset alt så det skulle være ok å installere, men jeg startet installasjonen, gikk i dusjen, og da jeg kom igjen var det ikke skjedd noe som helst. :(

Pcen har ikke låst seg, for musen fungerer og capslock/numlock blinker fint...

Håper på svar

Endret av kazzkizz
Lenke til kommentar

Hvordan er vet jeg om jeg bruker manuell eller automatisk partisjonering?

Fedora skal formatere en plass på harddisken min som er ubrukt, men det kommer ikke fram at den formaterer da...

Men under installasjon så bare står pcen og gjør ingenting. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
ganske sikkert vil Grub (Som er bootloaderen til Fedora) Finne Windows installasjonen din. Det vil også partisjoneringsprogrammet til Fedora gjøre. Så hvis du har en Windows installasjon på disken fra før så kan jeg med 99,9% garanti si at den ikke vil bli rørt av Fedora.

6330554[/snapback]

Liten kommentar: Dersom /boot-partisjonen ligger for langt utpå disken (like langt som det XP uten servicepack greier å lese disker - felles årsak), så klarer ikke grub starte pc'n og den henger.

Lenke til kommentar

screenshot-0006.png

6338830[/snapback]

Har aldri sett det før :S

Kan noen gi meg en link til den nyeste fedora versjonen??

Er det forskjell på å bruke dvd og cd under installering?

Har lastet ned to versjoner fra fedora-project.com.

Men ingen av de viser det skjermbildet som kommer over, og de klarer heller ikke å installere :/

Endret av kazzkizz
Lenke til kommentar

screenshot-0006.png

6338830[/snapback]

Har aldri sett det før :S

Kan noen gi meg en link til den nyeste fedora versjonen??

Er det forskjell på å bruke dvd og cd under installering?

Har lastet ned to versjoner fra fedora-project.com.

Men ingen av de viser det skjermbildet som kommer over, og de klarer heller ikke å installere :/

6339177[/snapback]

Prøv denne

ftp://ftp.uninett.no/linux/Fedora/core/5/i386/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...