-mads Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 (endret) Dette er kjøpt Kan stenges Endret 26. juni 2006 av -->MaDs<-- Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 DVD er ikke det foretrukne formatet å filme på. Det finnes mange tråder om hvorfor det er slik her på forumet. Ellers kan du jo søke på Panasonic GS-180 som koster ganske nøyaktig det samme som Sony kameraet du linker til. Her betaler du mer for bildekvaliteten, og mindre for opptakstypen (mini-DV er generelt billigere enn DVD for samme kvalitet). Har også vunnet flere tester, og det står mye bra om det her på forumet. Se denne linken: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=590215 GS-180 er kalt "suveren" i forhold til de andre. Og her ser man også at alle DVD kameraene kom under mini-DV kameraene i rankingen. Lenke til kommentar
-mads Skrevet 18. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2006 DVD er ikke det foretrukne formatet å filme på. Det finnes mange tråder om hvorfor det er slik her på forumet. Ellers kan du jo søke på Panasonic GS-180 som koster ganske nøyaktig det samme som Sony kameraet du linker til. Her betaler du mer for bildekvaliteten, og mindre for opptakstypen (mini-DV er generelt billigere enn DVD for samme kvalitet). Har også vunnet flere tester, og det står mye bra om det her på forumet. Se denne linken: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=590215 GS-180 er kalt "suveren" i forhold til de andre. Og her ser man også at alle DVD kameraene kom under mini-DV kameraene i rankingen. 6329905[/snapback] Mener du dette? Hvor lenge kan man filme på det får det blir fullt? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Det bruker DV-kassettar. Den mest vanlege lengda på desse er 60min, men dei kan sjølvsagt bytast ut når ein er full. Slike kassettar er ikkje so veldig dyre. Lenke til kommentar
-mads Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 Det bruker DV-kassettar. Den mest vanlege lengda på desse er 60min, men dei kan sjølvsagt bytast ut når ein er full. Slike kassettar er ikkje so veldig dyre. 6330190[/snapback] Har du en link til et sted man får kjøpt de? Hvor mye må man ut med for et harddisk kamera? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Eg har som oftast kjøpt fempakningar på Expert til 300kr, det vil seie 60kr per kassett, men det skal finnast billegare òg. Harddiskkamera koster frå ca. 4500kr og oppover, jfr. prisguiden,, men du må truleg litt opp i pris for å få brukbar kvalitet. Harddiskkamera er dog ikkje nødvendigvis det beste formatet. Som oftast må ein truleg bruke den programvara som følgjer med kamera til redigering, og den er ikkje alltid like god trur eg. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Det ene harddisk-kameraet som var med i allerede nevnte test, fikk jumboplass med terningkast en. Var et JVC kamera, og flere har nevnt at disse er dårlige. Er det andre enn JVC som lager harddiskkamera egentlig? De har flere modeller, men forskjellen er antall GB på harddisken så vidt jeg har forstått, så bildekvaliteten er vel like elendig uansett. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Eg har som oftast kjøpt fempakningar på Expert til 300kr, det vil seie 60kr per kassett, men det skal finnast billegare òg. Jeg bruker Panasonic-kassetter, betalte ca 385 + frakt for en 10-pk, endte vel opp med 504 kr (altså 50 kr stk) i postoppkrav. Kan man hente dem, blir det jo en del billigere, evt at man betaler med kredittkort. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 (endret) GS-180 er kalt "suveren" i forhold til de andre. Og her ser man også at alle DVD kameraene kom under mini-DV kameraene i rankingen. Men er dessverre vanskelig å få tak i om dagen... Ønsker man spare 7-8 hundrelapper kan også Panasonic NV-GS37 være et alternativ. Jeg personlig er meget godt fornøyd, og det var i grunn Akam-testen også :o) Jeg synes også det er en kjempefordel å kunne redigere litt på filmen. Det er veldig ofte veldig lite redigering som skal til for å få et veldig mye bedre resultat, litt klipping på de rette stedene og fade-in/out er tilstrekkelig i de fleste tilfellene (i hvert fall i mine øyne). Har ikke så mye til overs for alle de fancy overgangene man kan legge inn, med mindre man virkelig ønsker å gjøre et poeng av det. Er også veldig kjekt å kunne legge på musikk noen ganger, men til "familiefilming" er det ikke alltid like aktuelt. På Panasonic-kameraene fra NV-GS37 og oppover, følger det med redigeringssoftware, som er tilstrekkelig til mitt bruk i hvert fall, bortsett fra at man trenger 3. parts programvare for å legge det ferdige resultatet over på DVD. [Edit] Da DVD-brenneren kom i dag, løste problemet seg selv, med CyberLink PowerProducer 2 Gold :o) Sammen med en USB-hub og 1GB ekstra minne, kommer hjemme-DVD-produksjonen til å gå mye greiere nå...[/Edit] Det er også greit å være klar over at man kan godt lage én film fra opptak fra flere DV-kassetter, så at forevigelsen av barn og barnebarn ligger på flere taper betyr ikke så mye... Endret 21. juni 2006 av k-ryeng Lenke til kommentar
-mads Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 Da har jeg kjøpt kamera. Se første post! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Stenges etter ønske fra trådstarter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg