Gå til innhold

Hvor stor strømforsyning krever 8harddisker?

Anbefalte innlegg

jeg har en server med 7 harddisker...

kjører nå enkelt oppsett med ett enkelt hovedkort fra asus til socket 775

med en celeron D 2,66ghz @ 2,00ghz (fsb 400)

512mb ddr2 minne 533mhz @ 400mhz

hd:

250gb -sata

250gb -sata

200gb -ide

200gb -ide

80gb -ide

40gb -ide

20gb -ide

jeg har ett enkelt skjermkort fra steinalderen i pci spor,

samt ett trådløs nettverkskort, og kontroller kort for sata og ide...

Så har jeg planer om å kjøpe 2x250gb(sata) disker og fjærne 20gb disken

men har kunn 460watt.... (denne)

Vill dere anbefale mer strøm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En harddisk bruker ca 0.8 amp på maks fra 12v. Dimensjoner PSU med ca 1 amp for hver harddisk i tillegg til det du ellers trenger til systemet, så skal det gå bra.

Den du linker til har 2 stk 15amp linjer, så hvis du bruker èn til harddiskene og den andre til resten av systemet, så skal det fungere helt fint.

Må dog kommentere på at thermaltake PSU'er generellt sett har dårlig rykte på kvaliteten på sine PSUer, men side dette er en server og ikke en gaming-rig som skal overklokkes, så vil jeg tro at den PSUen skal være god nok.

De fleste PSUer med 400+ watt burde være nok til ditt bruk, mne jeg annbeafler helt èn som har 2 stk 12volt railer for å være på sikre siden + å ha muligheten til å sette inn flere disker senere om du har bruk for det. (den som du linker til har 2 stk 12v à 15 amp maks)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
En harddisk bruker ca 0.8 amp på maks fra 12v. Dimensjoner PSU med ca 1 amp for hver harddisk i tillegg til det du ellers trenger til systemet, så skal det gå bra.

Den du linker til har 2 stk 15amp linjer, så hvis du bruker èn til harddiskene og den andre til resten av systemet, så skal det fungere helt fint.

Må dog kommentere på at thermaltake PSU'er generellt sett har dårlig rykte på kvaliteten på sine PSUer, men side dette er en server og ikke en gaming-rig som skal overklokkes, så vil jeg tro at den PSUen skal være god nok.

De fleste PSUer med 400+ watt burde være nok til ditt bruk, mne jeg annbeafler helt èn som har 2 stk 12volt railer for å være på sikre siden + å ha muligheten til å sette inn flere disker senere om du har bruk for det. (den som du linker til har 2 stk 12v à 15 amp maks)

-Stigma

6329086[/snapback]

Godt og høre at den holder da vertfall....

Trodde faktisk at termaltake var ett kvalitets merke :ohmy:

Hvilke merker har du å anbefale?

Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=4812713

PC P&C er vistnok på en klar førstplass, men andre gode er Antec, TTGI, og Fortron/Source.

Selv har jeg en Tagan fordi den er ATX1.3 med 24/6 pin power og ikke ATX2.0 som alle andre. ATX1.3 er mye bedre å overklokke med i mitt tilfelle.

Enermax, Thermaltake, Qtek, Chieftek, bZerk, NorthQ er merker jeg holder meg unna av diverse grunner.

4812713[/snapback]

Det er mine anbefalinger.

Det er vistnok oppstarten av disker som tar mest strøm og har du mange PATA-disker kan det hindre en svak strømforsyning å starte, men nyere SATA-disker har ofte det som kalles "staggered spinup" som betyr at diskene starter en etter en i tur og hindrer et stort intenst strømsug. (slik som SCSI har) Dette må desverre støttes både på hovedkort og disk.

Uansett er nok din PSU kraftig til å drive ditt system og mange flere enn åtte disker. Min fem(+?) år gamle Q-tec 450W (22£) PSU drev i over et år dual XP2500+ og seks disker og nå en XP2500+ og fem disker i et halvt år til. Dersom du har et multimeter kan du måle spenningene strømforsyningen gir. Verdiene skal være mellom +-5%.

Lenke til kommentar
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=4812713

PC P&C er vistnok på en klar førstplass, men andre gode er Antec, TTGI, og Fortron/Source.

Selv har jeg en Tagan fordi den er ATX1.3 med 24/6 pin power og ikke ATX2.0 som alle andre. ATX1.3 er mye bedre å overklokke med i mitt tilfelle.

Enermax, Thermaltake, Qtek, Chieftek, bZerk, NorthQ er merker jeg holder meg unna av diverse grunner.

4812713[/snapback]

Det er mine anbefalinger.

Det er vistnok oppstarten av disker som tar mest strøm og har du mange PATA-disker kan det hindre en svak strømforsyning å starte, men nyere SATA-disker har ofte det som kalles "staggered spinup" som betyr at diskene starter en etter en i tur og hindrer et stort intenst strømsug. (slik som SCSI har) Dette må desverre støttes både på hovedkort og disk.

Uansett er nok din PSU kraftig til å drive ditt system og mange flere enn åtte disker. Min fem(+?) år gamle Q-tec 450W (22£) PSU drev i over et år dual XP2500+ og seks disker og nå en XP2500+ og fem disker i et halvt år til. Dersom du har et multimeter kan du måle spenningene strømforsyningen gir. Verdiene skal være mellom +-5%.

6329262[/snapback]

:w00t:

Lenke til kommentar
Enermax

4812713[/snapback]

hva er galt med Enermax?, trodde Enermax var en av de beste strømforskyningmerkene der ute.

6329326[/snapback]

Varierende kvalitet, overdreven dB-måling og overprising.

"En av de beste" trenger ikke si så mye når det er ^25 (greier ikke skrive bølgen over remote desktop) merker tilgjengelig for oss. Du kan klart bli kjempefornøyd med en Enermax på samme måte som du kan med en bZerk eller en Q-tec (jeg sammenligner ingenting her) men det trenger ikke bety at en Antec ikke hadde vært enda bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...