Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hva logger ispene/internettleverandørene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
noen som vet hva de logger?

logger de alt jeg skriver,internettadresser, navn på fil jeg laster ned?

noen som vet det? hadde vært greit med et svar, for er litt nysgjerrig :D

6328957[/snapback]

Det logges så langt jeg vet bare IP'er. Dvs. hvilken IP en forbindelse kommer fra, og hvor den går til. Evt. også kanskje porten på sender og mottaker side. Noe mer enn dette er ikke praktisk å gjøre ettersom det ville krevd utrolig mye prosesseringskraft å analysere pakkene som går over nettverket.

F.eks går det neppe ann å fastslå at du har lastet ned noe ulovlig utifra loggene som en ISP holder, kun at du har kontaktet en server (f.eks.) piratebay der du potensiellt kunne lastet ned noe ulovlig fra.

Det er derfor, om f.eks. MPAA saksøker folk, så gjør de dette ved å finne IPen på en som deler ut en fil på f.eks. DC+ og deretter sender ut beskjed til ISPen som eier IPen om at den IPen har foretatt seg noe ulovlig. Det eneste de egentlig trenger ISP'ens log for er for å vite navnet på den som disponerte IPen i det aktuelle tidsrommet (for de kan ikek saksøke en IP-adresse).

Jeg kan ihverfall si med nesten 100% sikkerhet at det på Norske ISPer ikke logges:

- Filnavn

- Meldinger som sendes (MSN eller mail eller whatever)

- Innholdet som overføres generellt sett.

Kun hvor fra, hvor til, og når. All annet info må du aktivt analysere pakkene for å finne ut, og det er teknisk sett så utrolig krevende når det gjelder så mye trafikk at det i praksis ikke er gjennomførbart. Dessuten har selv ISPer neppe lov til å lagre slike sensitive persondata. Det hadde sansyligvis brutt flere lover i prosessen om de hadde...

Så... du trenger ikke være bekymret over at din ISP leker "Storebror ser deg" hehe... men tro ikke av den grunn at du er 100% anonym på nettet. Det vil dog kreve at du blir politiannmeldt og at ISP blir pålagt å gi ut loggen din at du kan spores opp.

Håper det gav svar på det du lurte på? =)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
noen som vet hva de logger?

logger de alt jeg skriver,internettadresser, navn på fil jeg laster ned?

noen som vet det? hadde vært greit med et svar, for er litt nysgjerrig :D

6328957[/snapback]

Det logges så langt jeg vet bare IP'er. Dvs. hvilken IP en forbindelse kommer fra, og hvor den går til. Evt. også kanskje porten på sender og mottaker side. Noe mer enn dette er ikke praktisk å gjøre ettersom det ville krevd utrolig mye prosesseringskraft å analysere pakkene som går over nettverket.

F.eks går det neppe ann å fastslå at du har lastet ned noe ulovlig utifra loggene som en ISP holder, kun at du har kontaktet en server (f.eks.) piratebay der du potensiellt kunne lastet ned noe ulovlig fra.

Det er derfor, om f.eks. MPAA saksøker folk, så gjør de dette ved å finne IPen på en som deler ut en fil på f.eks. DC+ og deretter sender ut beskjed til ISPen som eier IPen om at den IPen har foretatt seg noe ulovlig. Det eneste de egentlig trenger ISP'ens log for er for å vite navnet på den som disponerte IPen i det aktuelle tidsrommet (for de kan ikek saksøke en IP-adresse).

Jeg kan ihverfall si med 100% sikkerhet at det på Norske ISPer ikke logges:

- Filnavn

- Meldinger som sendes (MSN eller mail eller whatever)

- Innholdet som overføres generellt sett.

Kun hvor fra, hvor til, og når. All annet info må du aktivt analysere pakkene for å finne ut, og det er teknisk sett så utrolig krevende når det gjelder så mye trafikk at det i praksis ikke er gjennomførbart. Dessuten har selv ISPer neppe lov til å lagre slike sensitive persondata. Det hadde sansyligvis brutt flere lover i prosessen om de hadde...

Så... du trenger ikke være bekymret over at din ISP leker "Storebror ser deg" hehe... men tro ikke av den grunn at du er 100% anonym på nettet. Det vil dog kreve at du blir politiannmeldt og at ISP blir pålagt å gi ut loggen din at du kan spores opp.

Håper det gav svar på det du lurte på? =)

-Stigma

6329135[/snapback]

ja, takk var et bra svar dette her.

var mye jeg fikk svar på nå :)

Lenke til kommentar
Logges trafikk pr port i alle fall.

http://129.240.188.12/mrtg/

6330241[/snapback]

De portene er ikke "digitale" porter, men "fysiske" porter på utstyret til NIX slik jeg har forstått det.

6330298[/snapback]

Er de fysiske portene på NIX-switchene ja. Eller, det er summen av trafikken som går gjennom alle portene. Trafikkgraf for en spesifikk port krever passord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...