Gå til innhold

Dell klokking

m.sp

Anbefalte innlegg

Har en Dell Dimension 8100 P4 1400, med Custom Dell hovedkort. Spørsmålet er hvordan jeg klokker denne!

Har tenkt til å flashe biosen, men da jeg ikke vet hva slags hovedkort jeg har, kan jeg heller ikke dette :sad:

Noen som har noen tips?

-Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt er ferdigmaskiner gjerne satt opp slik at det ikke skal være mulig å overklokke.

Hvis en biosflash er alt som skal til, bør du jo selvfølgelig gjøre det, som regel kan du lese på selve hovedkortet hvilket merke det er. Det går jo an å bruke f. eks sandra til å identifisere maskinvare, men tror ikke jeg ville flashet bios på grunnlag av hva som kan avleses der, jeg har nemlig fått feilidentifisert div. komponenter. Flasher man med feil bios har man virkelig lagt egget. Tryggest å lese på selve kortet mao.

Ellers kan det da ikke være så skummelt dyrt å bytte hovedkort med et som støtter Northwood cpu i stedet for Williamnette. Et eksempel: Asus P4Bs533 er ikke siste skrik lenger, og er derfor kommet ned på ca.tusenlappen. Da får du med usb-hub, 6-kanals lydkontroller og innebygd nettverkskort. Mye for pengene!

Vil vel ikke uten videre anbefale en slik oppgradering når du i utgangspunktet har en såpass kraftig cpu i utgangspunktet. Her kan det være mye å hente på å ha nok ram, samt et godt skjermkort hvis spilling er et mål.

Lenke til kommentar

Dell maskinene får du nok ikke klokket sånn uten videre, da Dell har lagt inn en sperre i bios for å hindre dette. Jeg har søkt på forumet om dette tidligere, men har ennå ikke sett at noen har klart å klokke en standard Dell maskin.

Bytte av hovedkort er selvfølgelig en løsning, men da må du sannsynligvis også bytte kabinett fordi Dell er flinke til å lage egne løsninger på endel av sine komponenter som gjør at du må bytte ut flere ting for at alt skal passe sammen. Dell har nok gjort dette litt vanskelig med hensikt for å unngå en masse klagesaker på maskiner som krasjer pga. at brukeren selv har vært litt for kreativ med både klokking og ikke kompatible maskinvareoppgraderinger.

Biosen får du derimot flashet. Du finner oppdatert bios for din maskin på Dells hjemmeside under support/nedlastinger. Jeg har Dimension 8200 og har flashet bios flere ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...