eikum Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 (endret) Skal starte å studere på NITH nå etter sommeren.. Men har ikke bestemt meg 110% på hvilken linje jeg skal velge det andre året! Han tenkt litt på "Nettverk og sikkerhet", ettersom jeg tror at det er enklere å få seg en jobb vis man er flink i faget! Men lurer litt på hva jeg kommer til å holde på med når jeg velger det "faget"? Skjønner jo at jeg skla holde på med Nettverk og sikkerhet men hva innebærer det ? Er det sånn at det er enkelt å få jobb når jeg er ferdig med 3års studie der, siden det handler om nettverk og sikkerhet? Nå har det seg sånn når det kommer til pc så husker jeg nesten alt som blir sagt og gjort *moderator; kan du flytte dette til:IT-utdanning* Endret 17. juni 2006 av eikum Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 (endret) Da jeg tok nettverk og sikkerhet på nith for noen år siden (forøvrig første året de hadde det tilbudet, fordypningsfag i 3. klasse tror jeg) så gikk det ut på å lese en bok, installere win2000-server på en maskin, prøve noen enkle pakkesniffere, og deretter skrive en oppgave. Oppgaven gikk ut på å sette opp et forslag til et system for en bedrift i en gitt situasjon. Her skulle vi anbefale massevis av software og hardware som vi aldri hadde sett eller tatt i. Og vi skulle foreslå en fysisk oppbygning av nettverk og maskiner som vi aldri hadde vært borti (bortsett fra de som gjerne fusket litt i faget på fritiden). Ut ifra de 4 sidene i boken vi hadde der aktuell software var kort beskrevet, og mye bruk av vilkårlige sider på internett, gjettet vi oss frem til de mest hensiktsmessige løsningene vi kunne finne, og gav prisoverslag med hjelp fra hw.no sin prisguide. Tror vi fikk en B. Men lærte ingen verdens ting. Jeg er helt sikker på at innholdet er bedre nå enn det var da. Hele strukturen på studiene hos NITH er vel forandret. Men det var ihvertfall min opplevelse i nettverk og sikkerhet på NITH Endret 20. juni 2006 av bo1e Lenke til kommentar
eikum Skrevet 20. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2006 okok... Kan kanskje vært noe med at du gikk når det var en "beta" hehe.. Men nå er det 2år med faget du velger, håper det blir bedre enn det du har opplevd.. Men nå har jeg jo 1 år å sjekke opp alt da, kan høre med de som går den linjen når jeg starter på skolen Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Har inntrykk av at opplegget på nith idag er litt mer givende enn det var da jeg gikk der ja. Ihvertfall når det gjelder akkurat den delen. Er det for seint å kreve pengene sine tilbake mon tro? Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Jeg er nettopp ferdig med nettverksfaget. Det strater enkelt med nettverk mellom to PC-er og å lære seg pakkesniffing og analysere trafikk. Så begynner man med Cisco og får et par rutere å leke med. Deretter er det litt Windows server og domene, igjen med pakkesniffing for å lære litt om trafikken som faktisk går i et NT-domene. Det topper seg med subdomener hvor alle grupper får tildelt en range og en lokasjon og må koble opp sin del av et stort wan mot hovedkontoret til Listog (forelesern) og sjekke hverandres nettsider. Til slutt var det noe linux-greier vi egentlig aldri gjorde... Hver oppgave (ca 1 annenhver uke fram til jul) resulterte i en rapport som senere ble satt sammen til en mappe av de tre beste. Dette var evalueringsgrunnlaget til jul - 40% av totalkarakter tror jeg. Etter Jul var det slutt på lab-øvelser og vi fikk utdelt en caseoppgave med fire delleveringer som skulle settes sammen til et komplett tilbud. Oppgaven inneholdt lokalnett, wan, servere, sikkerhet, etc + alt snax man kan finne på å legge til selv for å sikre A-en. Oppgaven i seg selv var relativt omfattende. Jeg hadde tilfeldigvis avsluttet et lingende prosjekt i jobben så det var easy peasy for meg, men jeg kan jo si at prosjektet som mitt, som var noe mindre i omfang, men ellers nesten dønn likt hadde en kostnadsramme opp mot 600K. Det er altså ikke småting vi leker med Karakter siste semester settes på grunnlag av levert tilbud kombinert med "kundemøte", eller muntlig om du vil. Det var i alle fall i år. Jeg er litt enig med Bo1es beskrivelse, men man lærer hvis man legger inn en del innsats. For min del så kunne jeg en del av dette fra før, men plukket opp en del nytt allikevel. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Hørtes ut som mer praksis enn vi hadde ihvertfall. Win2k-server var det eneste vi var borti, og det var bare såvidt. Pluss litt sniffing. Hvor mye man får ut av det kommer an på innsats ja. Men når jeg tenker på at jeg betalte veldig masse penger for å gå på skolen, så forventer jeg at skolen skal bidra med minst like mye som meg selv. Hvis alt skolen skal bidra med er en liste over bøker jeg bør kjøpe/lese så ser jeg ikke helt poenget med å betale 100k per semester for å gå der. Men som jeg skreiv tidligere så syns jeg opplegget på NITH ser bedre ut nå enn da jeg gikk der. Og alle fagene var jo ikke like "beta" Lenke til kommentar
enden Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Hørtes ut som mer praksis enn vi hadde ihvertfall. Win2k-server var det eneste vi var borti, og det var bare såvidt. Pluss litt sniffing. Hvor mye man får ut av det kommer an på innsats ja. Men når jeg tenker på at jeg betalte veldig masse penger for å gå på skolen, så forventer jeg at skolen skal bidra med minst like mye som meg selv. Hvis alt skolen skal bidra med er en liste over bøker jeg bør kjøpe/lese så ser jeg ikke helt poenget med å betale 100k per semester for å gå der. Men som jeg skreiv tidligere så syns jeg opplegget på NITH ser bedre ut nå enn da jeg gikk der. Og alle fagene var jo ikke like "beta" 6366741[/snapback] Jeg var også i et betakull for noen år siden (begynte 01). Året etter meg hadde en langt bedre opplevelse. Fjorårets kull var et betakull igjen, så årets har det kanskje bedre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå