Gå til innhold

Min "første" hjemmeside!

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kunne likegodt starte ett emne her. Jeg har startet å lage meg en hjemmeside. Altså ikke noe "fancy" men man får da prøve ;)

Jeg sklir glatt inn i kategorien som nybegynner, både på design og kode. Derfor tenkte jeg jeg skulle søke litt hjelp her. Har bestilt domenet "mellomnavn-etternavn.no" (fyll inn mitt etternavn :p ) men jeg får det ikke før om to dager eller noe sånnt. Derfor tenkte jeg jeg skulle tyvstarte litt. Skrev mine første stusslige linjer i css i dag, og laget denne headeren:

http://img137.imageshack.us/img137/8522/dltop1hg.png

Så jeg lurer på et par ting.

- Hva er beste format å lagre bilder som skal inngå i hjemmeside designet mitt i?

- Hvordan lage "drop down" -meny når noen beveger musa over en knapp (bildefil).

- Litt feedback på bildet jeg har laget kanskje? :) Er det brukbart eller bare å kaste?

Takker på forhånd for svar

Mvh

Magnuslar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Likte headeren jeg. Så den i webcafeen først (tror jeg). Enkelt og stilig.

Er usikkert på hva som er bra å lagre i, men hvis du har få farger er vel kanskje .gif bra. Det som er best er det som tar liten plass (kjappere å åpne side) og samtidig har bra kvalititet.

Lenke til kommentar

Friskt utseende og fin farge-template på siden din. Jeg var også på utkikk etter en slik drop-down meny, spørs om jeg klarer å få implementert den i siden min, har nettopp begynt å lære meg Dreamweaver og CSS... Jeg lurer på om det finnes en CSS-kode/script for å midtstille siden/innholdet i nettleseren avhengig av hvilken oppløsning man kjører, slik at både de som browser i widescreen og i "vanlig" 4:3 uansett oppløsning får siden midt i vannrett. Øhh, ja. Skjønner?

Lenke til kommentar
Friskt utseende og fin farge-template på siden din. Jeg var også på utkikk etter en slik drop-down meny, spørs om jeg klarer å få implementert den i siden min, har nettopp begynt å lære meg Dreamweaver og CSS... Jeg lurer på om det finnes en CSS-kode/script for å midtstille siden/innholdet i nettleseren avhengig av hvilken oppløsning man kjører, slik at både de som browser i widescreen og i "vanlig" 4:3 uansett oppløsning får siden midt i vannrett. Øhh, ja. Skjønner?

6365737[/snapback]

Du kan jo skrive inn dette:

* { margin: 0; padding: 0; }

#wrapWhole {

width: 600px;

margin: 0 auto;

text-align: left;

}

body {

text-align: center;

}

Der det står 600px bytter du med så brei siden din er. Og så kan du jo se hvordan jeg har gjort det i html'en på siden min.

Veit ikke helt om det var sånn du mente, men :)

Lenke til kommentar

Til å være nybegynner har du såvisst en frisk og fin start! Jeg vil bare gi deg et lite tips for menyen: Når den ligger i blåfarge rett under headeren som den gjør nå blir den en smule utydelig - kanskje du kunne fremheve denne ved en annen farge eller slikt? Bare et tips, fortsett det gode arbeidet! All ære for at du som nybegynner velger å starte med HTML og CSS - den riktige veien ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...