magnuslar Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Tenkte jeg kunne likegodt starte ett emne her. Jeg har startet å lage meg en hjemmeside. Altså ikke noe "fancy" men man får da prøve Jeg sklir glatt inn i kategorien som nybegynner, både på design og kode. Derfor tenkte jeg jeg skulle søke litt hjelp her. Har bestilt domenet "mellomnavn-etternavn.no" (fyll inn mitt etternavn ) men jeg får det ikke før om to dager eller noe sånnt. Derfor tenkte jeg jeg skulle tyvstarte litt. Skrev mine første stusslige linjer i css i dag, og laget denne headeren: http://img137.imageshack.us/img137/8522/dltop1hg.png Så jeg lurer på et par ting. - Hva er beste format å lagre bilder som skal inngå i hjemmeside designet mitt i? - Hvordan lage "drop down" -meny når noen beveger musa over en knapp (bildefil). - Litt feedback på bildet jeg har laget kanskje? Er det brukbart eller bare å kaste? Takker på forhånd for svar Mvh Magnuslar Lenke til kommentar
_Evolution_ Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Likte headeren jeg. Så den i webcafeen først (tror jeg). Enkelt og stilig. Er usikkert på hva som er bra å lagre i, men hvis du har få farger er vel kanskje .gif bra. Det som er best er det som tar liten plass (kjappere å åpne side) og samtidig har bra kvalititet. Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Syntes bildet var veldig kult! Lenke til kommentar
magnuslar Skrevet 18. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2006 Takk for respons Så er det dette med koden jeg ønsker meg Noen som har en ide til hvordan det kan gjøres? Kan tegne hva jeg mener kjapt i pant (kommer snart) Lenke til kommentar
magnuslar Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 Konge! Nå må jeg bare få det til å funke med siden min Tar vel et par dager før jeg har fått sammen koden til siden iallfall. Men har sikkert noen fler spørsmpl snart Mvh Lenke til kommentar
Hayer Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 btw lagre ALLE bilder i .GIF!! Hadde et problem med dette tidligere... Det var kjipt azz... Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Bruk forskjellige bildeformater. Detaljerte bilder passer best i JPEG-format, mens bilder med tekst, få farger etc. bør være png eller eventuelt gif. gif er proprietært. Lenke til kommentar
magnuslar Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 Laget en "midlertidig" side. Til domenet kommer. Dette er altså hvor langt jeg har kommet: http://home.no/magnuslar CSS: http://home.no/magnuslar/dl.css Skal se om jeg får gjort noe mer i morgen Lenke til kommentar
melli123 Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Jeg liker å lagre alt i .JPEG jeg. Synes det blir best... Men finnes det egentlig noen bestemt regel for hva man burde lagre i? Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 JPEG gjør at bilder med f.eks. tekst blir ganske uleselige. Noen bestemte regler eksisterer selvsagt ikke, det er smak og behag på en måte, men de forskjellige formatene har sine klare fordeler. Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Laget en "midlertidig" side. Til domenet kommer. Dette er altså hvor langt jeg har kommet: http://home.no/magnuslar CSS: http://home.no/magnuslar/dl.css Skal se om jeg får gjort noe mer i morgen 6341679[/snapback] Jeg synes siden ser veldig bra ut. Kanskje du skal ha et lite mellomrom mellom headeren og teksten under? Ikke vet jeg hva du ønsker å gjøre, men bra side uansett Lenke til kommentar
Jack Jazzrabbit Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Friskt utseende og fin farge-template på siden din. Jeg var også på utkikk etter en slik drop-down meny, spørs om jeg klarer å få implementert den i siden min, har nettopp begynt å lære meg Dreamweaver og CSS... Jeg lurer på om det finnes en CSS-kode/script for å midtstille siden/innholdet i nettleseren avhengig av hvilken oppløsning man kjører, slik at både de som browser i widescreen og i "vanlig" 4:3 uansett oppløsning får siden midt i vannrett. Øhh, ja. Skjønner? Lenke til kommentar
magnuslar Skrevet 23. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2006 Friskt utseende og fin farge-template på siden din. Jeg var også på utkikk etter en slik drop-down meny, spørs om jeg klarer å få implementert den i siden min, har nettopp begynt å lære meg Dreamweaver og CSS... Jeg lurer på om det finnes en CSS-kode/script for å midtstille siden/innholdet i nettleseren avhengig av hvilken oppløsning man kjører, slik at både de som browser i widescreen og i "vanlig" 4:3 uansett oppløsning får siden midt i vannrett. Øhh, ja. Skjønner? 6365737[/snapback] Du kan jo skrive inn dette: * { margin: 0; padding: 0; } #wrapWhole { width: 600px; margin: 0 auto; text-align: left; } body { text-align: center; } Der det står 600px bytter du med så brei siden din er. Og så kan du jo se hvordan jeg har gjort det i html'en på siden min. Veit ikke helt om det var sånn du mente, men Lenke til kommentar
Akerbak Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Til å være nybegynner har du såvisst en frisk og fin start! Jeg vil bare gi deg et lite tips for menyen: Når den ligger i blåfarge rett under headeren som den gjør nå blir den en smule utydelig - kanskje du kunne fremheve denne ved en annen farge eller slikt? Bare et tips, fortsett det gode arbeidet! All ære for at du som nybegynner velger å starte med HTML og CSS - den riktige veien Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå