Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

No boot sector on hard disk my a#%!


Anbefalte innlegg

Har idag fått ny harddisk til min Dell Latitude CPi R... en Samsung MP0402H.

 

Harddisk innmontert, Power slått på og da dukker altså denne "No boot sector on hard disk- Strike F1 to retry boot, F2 for setup utility". Logisk nok, HDen bør jo være temmelig blank.

 

WinXP-disk legges i CD-rom, CD leses men intet dukker opp. Bios har harddisken på lista, CD-rom er førstevalg i Boot Configuration (eller andrevalg nå, etter den ikke-eksisterende Floppyen. Har prøvd det meste av rekkefølger med samme resultat.) :hrm:

 

XP-disk har fungert utmerket ved tidligere oppgraderinger etc på annen pc, så den bør være ok. Likeledes med CD-romleseren, da denne høres tydelig etter ilegg av disk eller ved re-boot.

 

Har prøvd å starte opp uten harddisk i, kun CD-romleser, og da finner den til en forandring "No bootable device(s) selected osv. Litt ulogisk i min verden da CD-Romleseren som sagt står i (og vises i Bios), med innlagt XP-disk. Skal ikke en XP-disk kunne fyre opp en PC nesten uansett HDens tilstand eller tilstedeværelse?

 

Dette er min første PC-operasjon med utskifting av HD, så er det noe innlysende jeg har glemt eller ikke forstått her?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
to spørsmål:

1. har du laget "partition" ?

2. har du formatert HD ?

1. Mmnjeii...

2. Mmnjeii...

 

Har rett og slett kun gjort det som står i første innlegg, etter at jeg tok posen med ny harddisk i høyre hånd og åpnet posen med venstre hånd, og deretter innmonterte HDen og slo maskinen på.

 

Jeg kan vel ikke akkurat påstå at maskinens beskrevne reaksjon har gitt meg så mange valgmuligheter til å gjøre noe annet, men forslag/rettledning mottas...

Lenke til kommentar
to spørsmål:

1. har du laget "partition" ?

2. har du formatert HD ?

1. Mmnjeii...

2. Mmnjeii...

 

Har rett og slett kun gjort det som står i første innlegg, etter at jeg tok posen med ny harddisk i høyre hånd og åpnet posen med venstre hånd, og deretter innmonterte HDen og slo maskinen på.

 

Jeg kan vel ikke akkurat påstå at maskinens beskrevne reaksjon har gitt meg så mange valgmuligheter til å gjøre noe annet, men forslag/rettledning mottas...

6329753[/snapback]

når du kjøper ny HD, er den ubrukelig..... derfor må du lage først partition og formatere HD......

 

når det gjelder den andre problem med CD oppstart, og hvis du er 100% at CDrom virker og CD er i orden, så tipper at det hjelper hvis du ordner det med HD først.....

 

hvis ikke så kan du alltid prøve:

boot PC med floppy eller CD

bytt til CDrom stasjon: X: enter

sett inn Windows CD

skriv: cd i386 enter

skriv: winnt32.exe enter (tror jeg det var, for å starte windows installasjon)

Endret av no_viking_no
Lenke til kommentar
når du kjøper ny HD, er den ubrukelig..... derfor må du lage først partition og formatere HD......
Det er jeg klar over... det er vel derfor man setter inn en skive med et OS, i mitt tilfelle XP-Pro, for å få kommet igang med dette?

 

Forrige HD på maskinen hadde ingen jumper, var altså satt til Master, og da regner jeg med å være på trygg grunn når jeg lar den nye også være Master? Altså ingen jumper?

 

hvis ikke så kan du alltid prøve:

boot PC med floppy eller CD

Hmm... er vel det jeg prøver, når jeg har i XP-cden... skal den ikke boote fra den? Er jo på det første punktet ditt det stopper for meg.

 

Satte forøvrig inn en recovery-cd til en HP Vectra nå, og da kom ihvertfall MS-DOSen opp med valgene tilhørende recoveryen... så CD-rom blir ihvertfall lest og forstått... så da er det kanskje Xp-disken min som det er noe galt med allikavel...

Lenke til kommentar
når du kjøper ny HD, er den ubrukelig..... derfor må du lage først partition og formatere HD......
Det er jeg klar over... det er vel derfor man setter inn en skive med et OS, i mitt tilfelle XP-Pro, for å få kommet igang med dette?

 

Forrige HD på maskinen hadde ingen jumper, var altså satt til Master, og da regner jeg med å være på trygg grunn når jeg lar den nye også være Master? Altså ingen jumper?

 

hvis ikke så kan du alltid prøve:

boot PC med floppy eller CD

Hmm... er vel det jeg prøver, når jeg har i XP-cden... skal den ikke boote fra den? Er jo på det første punktet ditt det stopper for meg.

 

Satte forøvrig inn en recovery-cd til en HP Vectra nå, og da kom ihvertfall MS-DOSen opp med valgene tilhørende recoveryen... så CD-rom blir ihvertfall lest og forstått... så da er det kanskje Xp-disken min som det er noe galt med allikavel...

6330025[/snapback]

bare for å forklare, partition og format er to forskjellig ting. for å formatere HD, må du ha partition eller flere. dette gjøres oftest i DOS ved hjelp av bootable floppy/CD e.l. se her:

http://www.hardware.no/guider/partisjonere/index3.html

 

når det gjelder JUMP, så tror jeg at HD leveres for det meste som MASTER..... men så lenge du fikk det til med CDrom og HD var på, så tipper jeg at alt som det skal vare med JUMPer.....

 

da har du eliminert en feil, at CDrom virker og det kan vare CDplate.....

Lenke til kommentar

CDen er nå testet i maskinen jeg sitter på nå, og oppstartmenyen til XP kom selvfølgelig opp... så disken ER iorden.

 

Er klar over at det nok er mye unødvendig info jeg har skrevet, men bedre å oppgi for mye enn for lite, så man slipper svadasvar/kontraspørsmål uten relevans for problemstillingen.

 

Er som sagt min første mekaniske installasjon dette, så jeg er bla. usikker om Bios er satt opp korrekt, men jeg kan ikke se at det er så mange justeringer der som gjør at den ikke skal kunne lese en XP-disk.

Lenke til kommentar

Var ikke deg jeg siktet til ;) når jeg sa det komme mye unyttig info her ;) hehe....

 

No boot sector on hard disk, er ganske logisk da det ikke er lagt til noen filsystem eller mbr på disken, men dette skal bli gjort av xp installasjoene, og skal ikke hindre deg i å starte installasjoen av xp.. Du er 100% sikker på at cdrom står som første boot device i bios? Det er fint at bios finner cdrom'en og at den vises etc... men står den som første boot device?

 

Har du den som første, vil du få opp , booting from cd; failed, hvis man ikke har en cd'en som det går ann å boote fra, og det er vanlig at man da fjerne denne og kjøre disk0 (sata eller ide) opp som nr 1 i boot menyen da man da slipper å se på den meldingen vær gang man starter maskine. Hvis det er xp cd i, så skal det jo komme oppe den fine melding om at "trykk en tast for å starte winxp blah blah blah" ...

 

Nå ble det VM i mye viss vass snakk her, men kom sikkert noen fornuftig ut av det, sjekk at cdromen står som første boot, og så tar vi det derfra.. :)

Lenke til kommentar

Fildisker er jeg litt imot, er du sikkert på det er den nyeste til katie melus? den kan være avgjørende... xp cd <-- skeptisk..... hehe...

 

Bare sånn kjapp test, du har ikke muligheten til å få laste ned en live cd , fra en eller annen linux distro, som er litt av det nyere slaget... så at du kan få sjekket om du får lov til å boot fra en anne bootable cd liksom...

Lenke til kommentar

Sitter og leser om og vurderer sterkt Ubuntu her nå ja... må jo være et tegn fra Bill Gates dette her. :hrm:

 

Men altså... recovery-CDen til HP Vectra ble jo lest... kom inn i MS-DOSen da... disken fant jo snart ut at den slett ikke satt i en HP-maskin og nærmest kastet ut seg selv, men den ble ihvertfall bootet.

 

Og Katie Meluaen er Piece by Piece fra 2005!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...