Gå til innhold

Conroe vs Athlon64

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD har vel K8L i bakhånd, som skal yte bedre enn dagens Athlon64er. Ikke sikker på når den kommer, er vel snakk om noe senere. Blir interessant å se ytelsen på den. Men foreløpig ligger Conroe et hestehode foran. Uansett så er det ikke noe i veien for å investere i en AM2-plattform, AMD er jo fortsatt kraftige CPUer. :)

Lenke til kommentar
AMD har vel K8L i bakhånd, som skal yte bedre enn dagens Athlon64er.  Ikke sikker på når den kommer, er vel snakk om noe senere.  Blir interessant å se ytelsen på den.  Men foreløpig ligger Conroe et hestehode foran.    Uansett så er det ikke noe i veien for å investere i en AM2-plattform, AMD er jo fortsatt kraftige CPUer.  :)

6330143[/snapback]

Etter planen skal K8L komme 1. kvartal 2007. Her kan du lese om den.
Lenke til kommentar

Problemet med Intel Conore gjelder besvarelsen av Northbridge plasserte cpu-bus og hukommelsescomtroller sammenlignet med AMDs elegante løsning med Hypertransport-1/0 og kontroller. Bakdelen er at AMD ikke har klart å utvikle 65nm-chips :hmm:

Problemet for oss forbrukere er at alt utvikler seg så fort at vi har vanskelig med å hele tiden følge med i utviklingen, det blir veldig dyrt å hele tiden bytte system.

Så man må egentelig bare satse på det merket som er best i kjøpefasen, og som har en plattform som vil vare en stund.

Jeg kommer antagelig å kjøpe nytt hovedkort/prosessor i September-Oktober da jeg regner med at kabinettet er ferdig lakkert...

Kommer mest til å bruke det til spill,..... :innocent: og til å lære meg Umbutu, eller som det sies: Brings the spirit of Umbutu to the software World

Lenke til kommentar

Det spørs veldig, men det er vel størst sjans for at intel kommer til å dominere 2006 med sin conroe, ja, og det er bra, slik at AMD ikke havner på latsiden. Jeg kommer faktisk til å vente til neste år med å oppgradere mitt K7-system, og/eller min Centrino-laptop. Skal likevel i militæret til høsten, så da får vi se hvordan prisene og ytelsen utvikler seg :) spennende blir det iallefall, mye usikkerhet om hvordan 2007 kommer til å bli.

pcbouldingmania: er det ubuntu du mener? :)

Lenke til kommentar
Det spørs veldig, men det er vel størst sjans for at intel kommer til å dominere 2006 med sin conroe, ja, og det er bra, slik at AMD ikke havner på latsiden. Jeg kommer faktisk til å vente til neste år med å oppgradere mitt K7-system, og/eller min Centrino-laptop. Skal likevel i militæret til høsten, så da får vi se hvordan prisene og ytelsen utvikler seg :) spennende blir det iallefall, mye usikkerhet om hvordan 2007 kommer til å bli.

pcbouldingmania: er det ubuntu du mener? :)

6332301[/snapback]

Sorry. du har rett. Ubuntu er best. akkurat nå sliter jeg med en lånt pc på 400-500hrz, vet faktisk ikke hva det er. Finner ikke alle driverene til det en gang. :cry:

Lenke til kommentar
foreløpig er jo AMD best... hvis du ikke skiter penger og skal ha d dyreste...

og dem setter ned prisan også:

http://www.hardware.no/nyheter/prosessor/a..._priskutt/26854

6338940[/snapback]

Ja, akkurat nå kan det lønne seg å kjøpe enkeltkjerne-systemer basert på f.eks 939 om du skal ha et budsjett-system, men skal du ha ytelse blir det noe helt annet. Conroe kommer snart, og da blir det nok fort kniving om hvem som har den beste ytelsen til den beste prisen. Conroe er aggressivt priset, noe som har tvunget AMD til å svare med å sette ned prisene på sine X2-CPUer.

Lenke til kommentar
foreløpig er jo AMD best... hvis du ikke skiter penger og skal ha d dyreste...

og dem setter ned prisan også:

http://www.hardware.no/nyheter/prosessor/a..._priskutt/26854

6338940[/snapback]

Ja, akkurat nå kan det lønne seg å kjøpe enkeltkjerne-systemer basert på f.eks 939 om du skal ha et budsjett-system, men skal du ha ytelse blir det noe helt annet. Conroe kommer snart, og da blir det nok fort kniving om hvem som har den beste ytelsen til den beste prisen. Conroe er aggressivt priset, noe som har tvunget AMD til å svare med å sette ned prisene på sine X2-CPUer.

6361444[/snapback]

Vel jeg tror jeg kommer til å satse på Conroe, noe på grunn av ytelse og stabilitet og at det ikke er så lett å brenne en prosessor fra intel.

Er faktisk ennå ikke helt sikker?? :cry: . Men etter det jeg ser så kommer det ganske mange forskjellige typer prosessorer femover som fører til forvirring

Er jo opptatt av ytelse, naturligvis men også av at sokkelen holder seg en god stund med tanke på oppgradering. :hmm:

Lenke til kommentar
Vel jeg tror jeg kommer til å satse på Conroe, noe på grunn av ytelse og stabilitet og at det ikke er så lett å brenne en prosessor fra intel.

Uhm. På alle de punktene du nevner har AMD vært klart best de siste årene. Med Conroe kommer nok Intel til å ta igjen AMD på ytelse (i alle fall til K8L kommer), men det er fortsatt jevnt, og slik vil vi ha det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Uhm. På alle de punktene du nevner har AMD vært klart best de siste årene. Med Conroe kommer nok Intel til å ta igjen AMD på ytelse (i alle fall til K8L kommer), men det er fortsatt jevnt, og slik vil vi ha det.

6363483[/snapback]

Tør ikke tenke på den dagen det eventuelt ikke blir konkurranse på cpu-platformen :hm: Forhåpentligvis vil de aldri skje, i min levealder ihvertfall :grin:

Lenke til kommentar

Hvis du er ute etter en budsjettløsning så hadde jeg gått for Core 2 Duo E6300 og overklokket den på et i965 basert hovedkort. Jeg hadde også avventet litt med å bestemme hovedkort til jeg hadde sett hvilke som klarer 485mhz+ fsb - jeg har allerede sett ett.

E6300 koster ca 1500-1600

i965 hk koster ca 1000-1200

ram er det lik pris for amd og intel, faktisk så kan du bruke billigere ram på intel oppsettet ettersom den er bedre til å maskere ram hastigheten (det er det L2 cachen er til)

Hvis du har interesse over budsjettklassen hadde jeg gått for E6600 som har 4mb cache og er lettere å overklokke pga høyere multiplier.

Intel har de siste årene vært elendig på det å ha prosessorer som er bakoverkompatible med tidligere hovedkort, men hvis du går litt tilbake så har du 440bx chipsettet som holdt seg i 2-3 år :)

Hvis du går for AMD så har de vel sagt at AM2 hovedkort er kompatible med K8L.

Vil fortsatt anbefale Intel, ettersom jeg ser ikke for meg å gidde å oppgradere en Conroe på ihvertfall 2år, ettersom den er så lett å overklokke til 3,5ghz+ og den står for et kvantesprang i ytelse.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
ram er det lik pris for amd og intel, faktisk så kan du bruke billigere ram på intel oppsettet ettersom den er bedre til å maskere ram hastigheten (det er det L2 cachen er til)
Har du sett noen sammenligningstester av dette?

Det virker logisk at Conroe er bedre på å kamuflere interne minne-forsinkelser, pga aggressiv prefetching til en stor cache. Men loaded latency kommer jo også an på båndbredde, kontroller-effektivitet og gjennomsnittlig kø-lengde (hvor AM2 ligger godt an).

Hvis du går for AMD så har de vel sagt at AM2 hovedkort er kompatible med K8L.
Ja, fremtidige AM3-prosessorer vil faktisk kunne brukes i dagens AM2-kort sammen med DDR2-minne:

AMD has released details of its next-generation desktop CPU interface, Socket AM3, to its OEM partners. In a mildly surprising move, AMD has revealed that AM2 will accept AM2 or AM3 CPU packages. Additionally, recent roadmaps have confirmed that AM3, AMD's upcoming desktop CPU socket, will not be backwards compatible with AM2-package CPUs.

The most recent AMD roadmap is also very clear to state AM3 "supports either DDR2 SDRAM or DDR3 SDRAM, but not on the same motherboard." This is great news for upgraders, as there is a very clear upgrade path: CPU, motherboard, and then memory. This also infers that AM3 CPUs will have both DDR2 and DDR3 support on the integrated memory controller. DDR3, like DDR2, has 240-pin, but the two formats are not pin-compatible.

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=3169
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk ikke sett noen sammenligninger av Conroe med forskjellig typer minne, men hver eneste gang det er brukt CL5 DDR2-800 minne i tester så skriker folk opp om at AMD må ha lavere latency minne ;)

Så noen tester som virket litt mer sannsynlige angående Conroe og minnelatency, den er nemlig høyere enn AM2 sin, ikke overraskende. Hvis Conroe ikke hadde klart å kamuflere denne økte latencyen så hadde den ikke klart å ha høyere ytelse enn noen AM2 prosessorer... Derav min konklusjon.

Btw, minnekontrollertester som viser at Conroe sin minnekontroller er kjappere enn AM2 sin har blitt lurt av L2 cachen + prefetcheren. Den er jo rimelig effektiv ;)

Konklusjonen er forresten også at AM2 prosessorene har en fordel hvis applikasjonen har svært mye data som flyter gjennom prosessoren som L2 cachen og prefetcheren til Conroe ikke klarer å takle. Har kun sett det i teoretiske tester som sisoft sandra memory bandwidth testen.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Enig, når prefetchingen ikke slår til, vil naturligvis AM2 fremdeles ha lavere latency. Jeg postet et innlegg med noen grafer og sitater om dette i "Conroe-tråden".

Forresten fant jeg nylig en test av forskjellige timings og minnehastigheter på Conroe, men det hadde virkelig vært en god ide å øke FSBen, så testen er ikke så veldig megetsigende i mine øyne:

http://www.firingsquad.com/hardware/core_2_memory_tuning/

Lenke til kommentar

Bare skulle si at Conroe 6700 og de andre "dårligere" modellene kommer ut på markedet tidligere enn først sagt (ble endret idag)... har ikke sett noen post på forums/sider som sier no detaljert om det enda.

6700 skulle komme den 30.08.06, nå kommer den heller 12.08.06, dette gjelder også for de andre prosessorene (andre datoer selvfølgelig).

Nå kommer vel AM2 prosessorene å senke prisene sine snart tenker jeg, tipper noe rundt 25 juli.

Endret av RubenGW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...