just-_-me Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 (endret) har fått tak i en dimmer fra skolen, en litt gammel en, som skulle kastes og den er for lysstoffrør, derfor tenkte jeg det kunne være litt interisant og se hvordan den funker (og jeg fikk ikke noe papirer til den...) men, tilkoblingene på den skjønner jeg ikke helt. jeg skjønner så og si alle, unntatt hvor L skal. Bilde: (kanskje litt kaotisk, men det duger vel...) (ved det nederste B-punktet, går det også en ledning til dimmeren.) og et helt reint bilde: Noen som har peil hvor hva skal ? Endret 17. juni 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Er ikke sikker på det her og nå, men mener å huske at sånne lysrørdimmere bare funker på den gamle tykke typen.. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Er ikke sikker på det her og nå, men mener å huske at sånne lysrørdimmere bare funker på den gamle tykke typen.. 6327143[/snapback] gamle tykke typen? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Dimmer skal kobles i serie. Dvs den ene fasen kobles til lampa, og den andre kobles til en av de to "pilene". Så er den med ~ utgangen, til andre siden av lampa. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 (endret) Dimmer skal kobles i serie. Dvs den ene fasen kobles til lampa, og den andre kobles til en av de to "pilene". Så er den med ~ utgangen, til andre siden av lampa. 6327227[/snapback] ok, så det er ikke noe unntak med denne typen dimmer nei. ok, skal prøve det så du mener at det ikke skal noe på N? Litt bedre bilde, så ser du hva jeg mener: Endret 17. juni 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 hvis jeg evt. skulle koblet feil, kan det da skje noe med dimmere eller lysstoffrøret? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Er ganske sikker på at "N" ikke er en betegnelse for den koblingsskruen. Tror heler at det står "1200 VA N", men vet ikke hva den N'en står for. Logisk sett er eksterne tilkoblinger samlet nede, mens interne tilkoblinger er oppe. Har ingen erfaring med dimmer til lysstoffrør, men har en mistanke om at det ikke går an å dimme vanlige armaturer, at det er spesielle armaturer som brukes for dimming. Er du helt sikker på at den dimmeren er til lystoffrør? http://home.howstuffworks.com/framed.htm?p...don//f-dim.html Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 18. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2006 (endret) jepp, ganske sikker, tenkte at det kanskje var noe spesielt med denne type dimmere, og at den må ha begge fasene inn. men skal ta et bilde av den senere, så kan du se selv Endret 18. juni 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 18. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2006 her er masse bilder. det nederste bildet er når jeg har tatt av bryteren. da ser dere at det er 3 ledninger. en til N, en til L (pil) og en for armaturen. Lenke til kommentar
Trofast2 Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 (endret) Dimmere skal vanligvis kobles som en vanlig 1-polt bryter. På denne ser det ut som om det er en ekstern av-på bryter (istedet for at du trykker inn selve hjulet som du regulerer lys-styrken med) dan får du altså to vanlige 1-polte brytere i serie, så den ene ledningen går til dimmeren og den andre går fra. så du tar N-lederen og kobler direkte til lyset og kjører L gjennom dimmeren. Dette er det jeg kan få ut av bildene dine. HUSK strøm er farlige greier, vær forsiktig! Endret 29. juni 2006 av Trofast2 Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 29. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2006 (endret) jaja, det vet jeg seff. men denne hadde tre tilkoblinger, derfor mitt spørsmål (har sjekket at det faktisk er 3 ledninger som går til dimmeren) Pil inn, Pil med bølgetegn, og N. Siden det er en dimmer for Lysstoffrør trenger den kanskje den andre fasen, Derav N merket på den. Jeg hakke testan enda, om det er slik, i tillefelle jeg skulle ødelege den ) Endret 29. juni 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 29. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2006 (endret) Trykka på feil knapp... Endret 29. juni 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
Trofast2 Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Dimmere skal vanligvis kobles som en vanlig 1-polt bryter. På denne ser det ut som om det er en ekstern av-på bryter (istedet for at du trykker inn selve hjulet som du regulerer lys-styrken med) dan får du altså to vanlige 1-polte brytere i serie, så den ene ledningen går til dimmeren og den andre går fra. så du tar N-lederen og kobler direkte til lyset og kjører L gjennom dimmeren. Dette er det jeg kan få ut av bildene dine. HUSK strøm er farlige greier, vær forsiktig! 6407566[/snapback] Du kan prøve og koble L fra nett inn på pilen, og L til lyset på pilen med bølgetegn. Hvis ikke dette fungerer kan du prøve og koble N inn på N. hvis du har et multimeter kan du jo måle deg frem Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 29. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2006 Dimmere skal vanligvis kobles som en vanlig 1-polt bryter. På denne ser det ut som om det er en ekstern av-på bryter (istedet for at du trykker inn selve hjulet som du regulerer lys-styrken med) dan får du altså to vanlige 1-polte brytere i serie, så den ene ledningen går til dimmeren og den andre går fra. så du tar N-lederen og kobler direkte til lyset og kjører L gjennom dimmeren. Dette er det jeg kan få ut av bildene dine. HUSK strøm er farlige greier, vær forsiktig! 6407566[/snapback] Du kan prøve og koble L fra nett inn på pilen, og L til lyset på pilen med bølgetegn. Hvis ikke dette fungerer kan du prøve og koble N inn på N. hvis du har et multimeter kan du jo måle deg frem 6407638[/snapback] Det er jo egentlig ikke værre. **Gå og prøve... ** Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Var borti en slik dimmer for litt over et år siden. Bryteren er for å slå av og på lyset mens den store klumpen bakom står for dimmingen. N punktet skal helt sikkert ha N da det i dette tilfellet trenges driftspenning på dimmeren. Driftspenning på slike ting er uvanlig men man skal ikke lengere en til 1000W universaldimmere, de skal også ha driftspenning. Koble L på en av piltilkoblingene og se om det funker. Det er bare en av -> tilkoblingene som skal ha spenning da bryteren på dimmeren kan fungere som endevender. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå