Gå til innhold

Hvilket kamera? 2-3000kr

Anbefalte innlegg

Jeg skal handle inn et kompaktkamera i prisklassen 2-3000kr til en 50-årsgave. Kameraet bør:

- Være middels enkelt i bruk (han som skal ha det er ikke helt fremmed for knapper osv)

- Relativt bra zoom, helst mer enn 3x

- Passe kompakt til at det blir lett å ha med seg

- Helst norske menyer og manual

- Bør ikke være dårlig på noen områder (bildekvalitet, batteritid, hastighet osv)

Jeg har sett litt på disse:

Ricoh Caplio R30 IS: nei Knapper: små Batteri: AA Manuell: Nei

Nikon Coolpix L101 IS: nei Knapper: små Batteri: AA Manuell: Nei

Canon PowerShot A610 IS: nei Knapper: middels Batteri: AA Manuell: Ja

Kodak EasyShare Z740 IS: nei Knapper: middels Batteri: AA Manuell: Ja

Panasonic Lumix DMC-LZ5 IS: optisk Knapper: små Batteri: AA Manuell: Nei

Ricoh Caplio R3 IS: CCD Knapper: små Batteri: prop Manuell: Nei

Fujifilm FinePix S5600 IS: nei Knapper: middels Batteri: AA Manuell: Ja

Olympus SP-500UZ IS: nei Knapper: små Batteri: AA Manuell: Ja

Canon PowerShot S2 IS IS: optisk Knapper: store Batteri: AA Manuell: Ja

Canon PowerShot S70 IS: nei Knapper: middels Batteri: prop Manuell: Ja

Har dere noen flere kameraer jeg bør ta med?

Hvilke bør jeg sile bort først og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ikke kjøpe et av de minste til en mann på femti med store fingre. Dersom han har fototgrafert litt før og (som du sier) ikke er heltukjent med knapper, tror jeg han vil ha glede av et kamera som:

- ikke er for lite

- har manuellle muligheter

Du sier det skal være passe kompakt. Da antar jeg det holder at det går ned i en jakkelomme. Jeg vil tro Canon Powershot S80 eller S70 er midt i blinken. Avansert nok for å kunne være litt kreativ, men samtidig kjapt å ta fram i familebildesammenheng.

Hvis disse blir for dyre, har HP noen som får gode tester. De er litt mindre, men ikke av de minste.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt bort dem som ikke har optisk bildestabilisator. For det første fordi mye zoom ofte mer eller mindre krever bildestabilisator for at bildene skal bli brukbart skarpe med mindre man bruker stativ. Videre blir man ikke akkurat mindre skjelven på hendene med årene, så det er jo også et argument (no offence btw).

En annen ting som kanskje kan være lurt å ha i bakhodet er at de i den aldersgruppen muligens lettere kan forholde seg til AA-batterier. Disse er jo de fleste vant med fra hverdagen, og dessuten er det kjekt å bare kunne kjøpe seg et sett med slike skulle en gå tom for batteri når en ikke har lader i nærheten!

Nå vet jeg ikke hvor teknisk avansert "din" 50-åring er, men vurderer jeg ut fra det "snittet" jeg er vant med i den aldersgruppen vet jeg at bildestabilisator er et stort pluss, og gjerne lettvint og "velkjent" batteriløsning.

Alle de "store" kameramerkene gir uansett såpass bra bilder at de skulle være mer enn nok "duganes" for gjennomsnittspersonen i den aldersgruppen.

Lenke til kommentar

S80 blir litt for dyrt, men jeg legger til S70 på lista.

Godt poeng det med store fingre og knapper, samt litt manuelle funksjoner (noe jeg egentlig tenkte litt på)

Takk for tipsene Gerske. Jeg skal se gjennom lista og se om det er noen som er dyre i forhold til at de ikke har bildestabilisator.

Redigert: Nå har jeg strøket alle kameraene som ikke har minst tre av disse fire egenskapene:

- Optisk bildestabilisator

- AA-batteri

- Middels eller store knapper (på øyemål)

- Manuelle funksjoner (blenderprioritet, lukkerprioritet, helmanuell)

Da gjenstår bare 4 av 10 kameraer som reelle kandidater:

Canon PowerShot A610 IS: nei Knapper: middels Batteri: AA Manuell: Ja

Kodak EasyShare Z740 IS: nei Knapper: middels Batteri: AA Manuell: Ja

Fujifilm FinePix S5600 IS: nei, men veldig god på høy ISO Knapper: middels Batteri: AA Manuell: Ja

Canon PowerShot S2 IS IS: optisk Knapper: store Batteri: AA Manuell: Ja

Sistnevnte leder an som det eneste som oppfyller alle 4 de ønskede egenskapene. Om det ikke er noen store innvendinger så tror jeg at det blir det kameraet. (Dog, jeg har noen uker i gjen å bestemme meg på så dere må bare komme med flere forslag)

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke lagt stor vekt på at kameraet kan ta AA-batterier. Også femtiåringer har levd med oppladbare batterier noen år. (50 er ikke 80....). Ellers er jeg enig i vurderingene så langt. Canon PowerShot S2 IS IS er en god kandidat, men dersom "lommestørrelse" er viktig (men det har du ikke sagt), er det kameraet litt stort. Da må du kutte kravet om mer enn 3x zoom, og da blir også billedstabilisator unødvendig.

Lenke til kommentar

Mindre er bedre siden det er enklere å ta med, men ikke vektlegg det for mye. Familien har et lite digitalt kamera fra før (elendig HP-kamera som kostet 1300kr på expert for et par år siden). Så jeg tror det er på tide å få noe som står i kontrast til det på mange måter. Både med tanke på bildekvalitet, zoom-omfang og funksjoner.

50-åringen hadde et analogt speilrefleks inntil for ca 6 år siden da det ble grundig dynket i likør eller noe sånt. I mellomtiden har han bare brukt konas analoge kompaktkamera og dattera sitt digitale HP-kamera. Nå skal dattera snart flytte hjemmefra og han ønsker seg et bra (til hjemmebruk, ferie etc) digitalt kamera. Vi tenkte litt på å kjøpe Canon EOS 350D til han, men ble enige om at det blir alt for dyrt.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke du skal avskrive Fuji S5600 med en gang, bare fordi det ikke har AS. I slr-følelse, og ren bildekvalitet, er det ingen kameraer som kan konkurrere i prisklassen under 2500. Den har veldig bra optikk, og brikken gir veldig lite støy selv ved iso 800. Siden brukeren brukte analog slr frem til for få år siden, så tror jeg han blir mest fornøyd med noe slik.

Jeg begynner jo å "nærme" meg den alderen, og føler at jeg kan sette meg litt inn i hva som foregår oppi hodet til en fotointeressert 50-åring. Jeg regner med at han er kjent med fotoverdenens begrensninger, og har peiling på eksponering.

Lenke til kommentar

Han er ikke så veldig eksperimentell av seg så jeg tipper han brukte det analoge SLR-kameraet sitt mest på "auto". Men jeg tror han vil finne glede i å gjenoppdage og teste ut lukkerprioritet, blenderprioritet osv etter å ha hatt kameraet en stund. Det er jo veldig mye enklere å utforske på digitalkameraer siden man ser resultatet umiddelbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...