Gå til innhold

Windos xp, for lite minne?


Øyboer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble etterhvert lei av at windows xp ikke starta opp så jeg bestemte meg for å installere win 2k, det viste seg da at heller ikke denne ville starte opp, den sto liksom og loada i en evighet for så å IKKE starte opp. windows 98 virket i allefall, det var det første jeg installerte på denne maskinen og det gikk som det skulle...

Er forskjellen på 98 og 2k så enormt stor da? :hmm::roll:

Lenke til kommentar

For det første.

Det er STOR forskjell på Win98 og Win2000.

Win 98 er gammalt ræl som aldri har fungert bra.

 

Win2000 er basert på WinNT... og WinXP er igjen en videreutvikling av Win2000.

Så: glem 98.

 

For det andre

Du har nok RAM til å kjøre WinXP. Det er lite, men det holder. Det er ikke der problemet ditt ligger (med mindre du har defekt RAM)

 

For det tredje

CPU er svak... men den holder til vanlige "kontor" ting med WinXP.

Win2000 bruker litt mindre minne, men jeg ville alikevel valgt XP på denna maskinen.

 

XP kom faktisk ut FØR 1GHz CPUene kom... og det er haugevis med folk rundt omkring som har kjøpt Dell, Compaq osv maskiner med XP og Pentium3/256MB RAM.

 

For å feilsøke foreslår jeg at du fjerner alle tillegskort, lydkort, ekstra disk, sov du måtte ha og forsøker igjen.

Sjekk hovedkortet... at alle kondensatorene er ok.. altså ikke sprukket elller bulende.

Kjør memtest og sjekk RAM

Kjør disktest

Prøv med annen PSU

Prøv med annet skjermkort

 

Og sist men kanskje først og fremst... prøv med en annen cd-rom/dvd-rom.

Har vært borti utrolig rare feil på maskiner hvor det til slutt viste seg å være et defekt optisk drev.

Lenke til kommentar
Og sist men kanskje først og fremst... prøv med en annen cd-rom/dvd-rom.

Har vært borti utrolig rare feil på maskiner hvor det til slutt viste seg å være et defekt optisk drev.

6359996[/snapback]

 

Hæ? Sikker på at du mener optisk drev, som i cd- og dvd-spiller? Jeg har lagt inn xp på hauger av maskiner, både med og uten optisk drev, og på maskiner med "Quad cd-rom" og alt som morsomt er av dårlige drev. Aldri opplevd at dårlig optisk drev har gort noe med installasjonen.

Lenke til kommentar
Og sist men kanskje først og fremst... prøv med en annen cd-rom/dvd-rom.

Har vært borti utrolig rare feil på maskiner hvor det til slutt viste seg å være et defekt optisk drev.

6359996[/snapback]

 

Hæ? Sikker på at du mener optisk drev, som i cd- og dvd-spiller? Jeg har lagt inn xp på hauger av maskiner, både med og uten optisk drev, og på maskiner med "Quad cd-rom" og alt som morsomt er av dårlige drev. Aldri opplevd at dårlig optisk drev har gort noe med installasjonen.

6363219[/snapback]

 

Ja jeg mener CD-ROM/DVD-ROM og brennere.

 

Har opplevd at innstallajonen ryker med blåskjerm/frys og annen rar oppførsel...

Har også opplevd at innstallasjonen gikk bra, men etterpå låser/fryser/restarter maskinen under boot.

Bytte av optisk drev har løst problemet.

 

En gang frøs maskinen i 10-15 min under oppstart før den tilsynelatende fungerte ok. Ingen error i eventlog. Bytte av kabel gjorde ingenting, men nytt drev løste problemet. Ved bytte tilbake til gammelt drev kom problemet tilbake igjen.

 

Så ja, i noen tilfeller får man idiotiske feil grunnet et defekt optisk drev.

 

Er nå min erfaring i allefall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...