Gå til innhold

Liten vannlekasje i hurtigkobling.

Anbefalte innlegg

Idag når jeg åpna døra på kabinettet (Thermaltake TaiChi) så merka jeg at det kom en dråpe fra hurtigkoblingen(se bildet). Men har ikke kommet noe mer lekkasje nå.

Har døra oppe nå for å følge med på om det skulle lekke mer.

Det jeg lurer på er hvordan jeg muligens kan tette dette litt mer, eller må jeg skifte ut hele hurtigkoblingen?

post-40049-1150572578_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Idag når jeg åpna døra på kabinettet (Thermaltake TaiChi) så merka jeg at det kom en dråpe fra hurtigkoblingen(se bildet). Men har ikke kommet noe mer lekkasje nå.

Det jeg lurer på er hvordan jeg muligens kan tette dette litt mer, eller må jeg skifte ut hele hurtigkoblingen?

6326750[/snapback]

Hvilke skruer bruker du til å feste viftene??

Petter

Lenke til kommentar

Det hjelper lite å skifte koblingen.

Det som i mine øyne kan være årsak til lekkasjen, er at slangen ser ut til å stå i et visst spenn, ut av nippelen.

Dette medfører at den blir delvis sammenklemt, noe som kan medføre at O-ringen i koblingen ikke tetter tilstrekkelig.

Løsning: Monter en slange som er noen cm lengre, slik at slangen får en rettere og mindre "stresset" utgang fra nippelen.

Silikon vil i dette tilfelle ikke hjelpe, pga nippelens konstruksjon.

Det er ellers en dårlig løsning å tette lekkasjer ved å legge silikon utenpå lekkasjen.

Silikon kan evnt brukes i selve lekkasjepunktet, dvs slangen kan smøres inn med silikon før den dyttes på plass i nippelen.

Dermed havner silikonen der den bør være, og mulighetene for tetting blir større.

Lenke til kommentar
Men når han lukker kabinettet så vil jo det "stressmomentet" forsvinne?  :hmm:

6330043[/snapback]

Ja, det er det jeg tror det gjør, fordi da legger slangen seg i en slags bue

og da er det ut til at utfra nipplen er det sånn 3-5 cm med rett slange.

Du bør støvsuge raddisen din :)

6330080[/snapback]

Jepp, skal starte opp luftkompressoren! :thumbup:

Skrue:

Jepp, vil tro jeg skal gjøre som du sier å legge silikon utpå slangen før jeg setter

den i klemma. Får håpe det hjelper. :yes:

Lenke til kommentar
Men når han lukker kabinettet så vil jo det "stressmomentet" forsvinne?  :hmm:

Det har du selvsagt helt rett i!

Jeg så jo ikke i farten at radiatoren var festet i den hengslede (?) sidedøren. :blush:

Da er det kanskje grunn til å mistenke selve slange-montasjen i nippelen? Om ikke slangen er dyttet helt på plass, kan man risikere lekkasje!

Den enkleste måten å kontrollere dette på, er å sette et tusjmerke ca 20mm fra enden på slangen.

Merket skal da ligge flush med utløserringen på nippelen, da er også slangen helt på plass i nippelen.

Her en snitt-tegning av slike nipler som trådstarter bruker:

Push-in.jpg

Lenke til kommentar

Fyll den opp til ca 1cm fra toppen.

Da har vannet litt plass å ekspandere på, når det varmes opp. Generelt skal man unngå "hardstappa" tanker.

Vannet utvider seg som sagt når det varmes opp. Om det ikke finnes en luftlomme i tanken, kan utvidelsen skape såpass store trykk at man risikerer lekkasje fra et eventuelt svakt punkt i systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...