Forumforumforum Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Kjenner jo enormt mange som har tatt lappen dagen de fyller 18, er man 18 bør man ha tilgang til alle godene det gir og slippe og vente til neste dag... 6333453[/snapback] Det må jo bestilles, og godkjennes osv Det er jo lov.. Trådstarter spurte etter øvelseskjøring x] Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Menmen, så har man de som kjøper øl og kommer inn på utesteder uten å være 18 Er noe i loven som sier at hvis en persons yttre og oppførsel virker som personen er over gyldig aldersgrense, så skal ikke selger få følger om det viser seg at kjøper ikke er over gyldig aldersgrense. Hadde om dette på skolen i bransjelære for en liten stund siden. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Er noe i loven som sier at hvis en persons yttre og oppførsel virker som personen er over gyldig aldersgrense, så skal ikke selger få følger om det viser seg at kjøper ikke er over gyldig aldersgrense.Hadde om dette på skolen i bransjelære for en liten stund siden. ehm, det er uoppfordret legitimasjonsplikt opptil 23 år faktisk Man kan bli straffet om man selger til mindreårige.. Men, er det du mener at hvis man prøver å kjøpe, og har "glemt leg" så skal man ikke straffes annet enn at man ikke får kjøpt ? Lenke til kommentar
Wankstah Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 ehm, det er uoppfordret legitimasjonsplikt opptil 23 år faktisk Man kan bli straffet om man selger til mindreårige.. 6333522[/snapback] Ikke dersom det er overveiende sannsynlig at personen er gammel nok. Det med uoppfordret legitimasjonsplikt er vel bare noe enkelte butikker selv har pålagt sine kunder, for å unngå å selge øl til umyndige. De kan ikke akkurat vise til noe offentlig lovverk når det gjelder uoppfordret legitimasjonsplikt.. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Ikke dersom det er overveiende sannsynlig at personen er gammel nok Så det at mine 17 år gamle kompiser går på polet og kjøper sprit UTEN leg. Bare fordi de har skjegg er fullt lovlig ? Kult Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 For å sette meg selv som et eksempel. Jeg er bare 17år. Begynte å kjøpe alkohol når jeg var 15. Mange har trodd at jeg er veldig mye gamlere enn jeg er, pga sjegg og bart. Hvis jeg går på et utested og bestiller meg ei øl, eller en whiskey for den saks skyld, og jeg anmelder forholdet etterpå, så er det veldig sansynlig at dommeren/politiet henlegger saken ganske så fort pga mitt utseende. Lenke til kommentar
Wankstah Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Ja, det er jo derfor mange overgripere går fri også, fordi offeret ser eldre ut enn det egentlig er. Tenker da på overgrepssaker der en som er under den seksuelle lavalder har hatt frivillig sex med en som er over den seksuelle lavalder. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 du har ikke lov til å kjøpe alkohol før dagen etter du fyller 18 6327408[/snapback] Alkoholloven sier følgende: "Det er ikke tillatt å selge alkohol til personer UNDER 18 år." Du ER 18 den dagen du har fødselsdag. Lenke til kommentar
Dr.Me Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 hehe takk for svar... Begynner dagen jeg fyller 16 jeg...Er bare 3 uker igjen Bra og vite litt om når jeg lovlig kan kjøpe alkohol også Lenke til kommentar
krizzzy Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Jobbar sjølv på butikk og veit korleis dette er; Du kan først kjøpe alkohol dagen etter at du er blitt 18 år. End of story... At mange ansatte ikkje bryr seg om denne regelen er ein ting, men det er faktisk slik regelen er. Fekk sjølv ikkje lov til å kjøpe snus den dagen eg blei 18 Lenke til kommentar
thamule Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Jobbar sjølv på butikk og veit korleis dette er; Du kan først kjøpe alkohol dagen etter at du er blitt 18 år. End of story... At mange ansatte ikkje bryr seg om denne regelen er ein ting, men det er faktisk slik regelen er. Fekk sjølv ikkje lov til å kjøpe snus den dagen eg blei 18 6338931[/snapback] Nei, du har helt feil. Enkelte butikker har den policyen. Men du er faktisk 18 den dagen du fyller 18. Og da har du lov til det som en 18-åring har lov til. Det er 18 års aldersgrense og ikkje, 18 år og en dag. Lenke til kommentar
krizzzy Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Det er 18 års aldersgrense og ikkje, 18 år og en dag. Grunnen til at det er dette er vel fordi ein kan vere født på forskjellige tidspunkt i løpet av eit døgn og teoretisk sett ikkje vere nøyaktig 18 år når du kjøper på dagen... Lenke til kommentar
thamule Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Det er 18 års aldersgrense og ikkje, 18 år og en dag. Grunnen til at det er dette er vel fordi ein kan vere født på forskjellige tidspunkt i løpet av eit døgn og teoretisk sett ikkje vere nøyaktig 18 år når du kjøper på dagen... 6341177[/snapback] Jammen da kan du jo teoretisk sett ikkje kjøre opp, eller begynne øvelseskjøring heller da. Men sånn er det jo ikkje. Viss Trafikketaten har den policyen at man kan kjøre opp den dagen man blir 18, så kan man også øvelseskjøre. Kassadama på Rimi kan nok også selge øl til en som er blitt 18 den dagen, uten å vere redd for å bli bura inne. Viss ikkje er lovverket ukonsekvent. Lenke til kommentar
krizzzy Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Einaste eg sa var at dette kunne vere grunnen til at enkelte (tydligvis) gjennomfører dette opplegget. Eg fekk ikkje kjøpt når eg var 18 og ingen av vennane mine fekk heller lov til det. Og i tillegg har vi denne regelene er eg jobbar. Viss ikkje dette er eit "allmenn regel" så får eg heller beklage sidan dette tydligvis var ein forferdelig grov feil for enkelte... Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Hvis en butikk praktiserer en egen regel på att man ikke får kjøpt alkohol før dagen ETTER man har fylt 18, så bryter de norges lover. "Ingen kan ved avtale eller lov fastsette regler som går over Norges lover" Viser igjen til alkoholloven, som sier: "Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er UNDER 18 år" Og for siste gang: Du er IKKE UNDER 18 den dagen du har 18-års fødselsdag!! Fortsatt noen som har tungt for'e? Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 § 1-5. Aldersgrense. Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år. Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år. Den som selger eller skjenker alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer, må ha fylt 20 år, og den som selger eller skjenker annen alkoholholdig drikk, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke servitør med kokk- eller servitørfagbrev, eller ved salg av drikk som inneholder mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring. Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av alkoholholdig drikk. Står ganske klart og tydelig at det ikke skal selges alkohol til en person UNDER 18 år. Er man 18 år, ja da er man ikke under 18 år lengre. Hvis noen hadde kommet med den til meg, skal du ikke se bort i fra at jeg hadde tatt turen hjem, funnet frem den store fine røde boka, Norske Lover, og bladd opp på §1-5 under Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven), gått ned igjen på butikken, banka litt i bordet og gått uten å kjøpe noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå