Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Tregere PC, bad sectors, ikke ressurser


Anbefalte innlegg

I det siste har datamaskinen begynt å gå tregere (en lengre periode). Flere forskjellige antivirusprogrammer har blitt kjørt, og jeg har fjernet et par småtrusler. HiJackThis har blitt kjørt, og jeg nå finner ikke den noe mer mistenkelig enn wgalogon.dll o.l. microsoft-shit.

Ca. klokka 0130 i dag gikk jeg fra PC'n med firefox og µTorrent aktive, og med et par-tre gigs på nedlasting i sistnevnte program.

På morgenen i dag var alt krasjet fullstendig:

  • Øverste halvdel av de fleste vinduer var blitt svart
  • Ctrl-Alt-Del klarer ikke starte "pga. minnet ikke kunne være read på en eller annen adresse
  • Jeg får opp meldinger om at "systemet ikke har nok ressurser til å utføre operasjonen"
  • Flere ting ser unormale ut. F.eks. når jeg skal avslutte firefox pleier jeg å få forespursel "Close all tabs" eller "Cancel". Nå fikk jeg bare det første alternativet.

Jeg tenkte at dette kanskje kunne være gåen RAM, en minnelekkasje eller full swap-fil etc. I event viewer finner jeg ikke noe som tilsier at dette skulle være tilfelle.

 

I event viewer finner jeg 8 etterfølgende Error Event 7, med få minutters mellomrom mellom hver:

The device, \Device\Harddisk1\D, has a bad block.

 

Litt senere finner jeg en sr-event, som sier at System Restore gikk på en smell når den skulle prosessere firewall.old.log:

The System Restore filter encountered the unexpected error '0xC000009A' while processing the file 'pfirewall.log.old' on the volume 'HarddiskVolume2'.  It has stopped monitoring the volume.

 

Av antivirus-events finner jeg en del rapporter om at sjekking av filer feilet, og dette er da uferdige filer som er på veg ned gjennom µTorrent.

 

Av programmer som jeg mistenker kan lage bry, er VMWare, Netlimiter 2, DaemonTools e.l. Jeg har dessverre en slik fin, blå stjerne nederst ved klokka, for jeg har ikke fått "ordna" registreringa av windows enda.

 

Jeg har nå kjørt CHKDisk på F: (disk 1) som er den jeg brukte aktivt til å lagre på fra µTorrent. C: (disk 0) har jeg ikke kjørt noe på enda, for jeg har ikke hatt tid.

 

Disk Management sier at alle volumes er healthy.

Jeg kjører en disk gjennom en Silicon Image SiI SATA link controller (PCI).

Diskene blir identifisert som Maxtor 6L200P0 og WDC WD20 00JD-00FYB0 SCSI disk drive, men sistnevnte er ikke en SCSI-disk.

Jeg kjører med en Athlon T-bird 1400, 512Megs ram, og et gammelt GeForce 2 MX 400.

PC'n skal straks overtaen av far for kun å brukes til å drive firefox, så spydigheter ang. oppgradering behøver jeg ikke :)

 

 

Takk på forhånd for all hjelp, og spør om dere trenger mer info (details eller andre enheter fra enhetsbehandlinga f.eks.).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...