Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Home Edition Og Professional

Anbefalte innlegg

Hei! Sorry at jeg maser nå asså men nå har vi sittet i 6 timer uten resultat... Vi er to på nettverk med en med XP Professional og en med XP Home. Den med XP home ser Prof. men ikke omvendt. Det er noen snarveier som mangel på home, f.eks. nettverks-id på egenskaper på min datamaskin. Er det noen som kan hjelpe. Ville ha vært supert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei der.

Nå aner ikke jeg hvilket oppsett dere har men jeg har også HOME og PRO i nettverk.

Disse er koplet direkte med en krysset patchekabel (CAT5).

Pass på at begge maskinene har aktivert gjestekontoen. Jeg hadde ikke gjort dette på den ene maskinen og fikk ikke tilgang til den andre maskinen!

Når dette er gjort så kjører dette wizarden på den ene. Ikke bry dere om å sette opp noen innstillinger, det trengs ikke.

Kjør wizarden og lag en diskett og kjør denne på den andre maskinen. Tror du må restarte en eller begge etterpå (det får du beskjed om)

Det er det. Funket som en drøm hos meg.

På den annen side så har jeg aldri klart å kople opp en WINXP HOME og en WIN98SE via en router! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-12 23:36, skrev MrVilla:

Pass på at begge maskinene har aktivert gjestekontoen. Jeg hadde ikke gjort dette på den ene maskinen og fikk ikke tilgang til den andre maskinen!

*varsellamper*

å aktivere gjestekontoen er ikke så lurt hvis maskinen står online.

Lenke til kommentar

Følgende innlegg hadde jeg i et annet forum uten å få svar...nå prøver jeg her.

"Jeg har to PC med Windows XP

Den ene har to nettverk kort (home edition): den ene koblet til ADSL uten fast IP (heretter kalt hovedPC) og den andre til den andre PC (prof edition, heretter: PC2)

Ved installering valgte veiviseren å bruke en "bru".

Det er relativt lett å koble begge til internett, men, det er irriterende at når PC2 slåss av brytes internettkoblingen til HovedPC og det kan være veldig vrient å koble seg på igjen...

Så, spørsmål 1: Finnes det en prosedyre for å koble seg av og på? Hvilke?

Spørsmål 2: Må jeg ha "bruen"?

Spørsmål 3: Kan det hende at jeg har feil ledning? hvordan ser det ut en "patchekabel (CAT5)"?

Spørsmål 4: Dersom jeg følger rådene til MrVilla, kan jeg bare slette det gamle oppsettet og installere det på nytt med "network setup wizard"?

På forhånd takk!!

Jeg vil gjerne ha flere gode råd!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-11 23:39, skrev foilltank:

Vi er to på nettverk med en med XP Professional og en med XP Home. Den med XP home ser Prof. men ikke omvendt. Det er noen snarveier som mangel på home, f.eks. nettverks-id på egenskaper på min datamaskin. Er det noen som kan hjelpe. Ville ha vært supert

Dette skyldes at firewallen på WinXP Pro maskinen er aktivert. Properties på LAN tilkoblingen og advanced. Fjern firewallen, så skal det fungere.

XP Home har færre nettverksmuligheter, blandt annet avansert fildeling pluss noen andre småting.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-14 10:09, skrev Milonguero:

Følgende innlegg hadde jeg i et annet forum uten å få svar...nå prøver jeg her.

"Jeg har to PC med Windows XP

Den ene har to nettverk kort (home edition): den ene koblet til ADSL uten fast IP (heretter kalt hovedPC) og den andre til den andre PC (prof edition, heretter: PC2)

Ved installering valgte veiviseren å bruke en "bru".

Det er relativt lett å koble begge til internett, men, det er irriterende at når PC2 slåss av brytes internettkoblingen til HovedPC og det kan være veldig vrient å koble seg på igjen...

Så, spørsmål 1: Finnes det en prosedyre for å koble seg av og på? Hvilke?

Spørsmål 2: Må jeg ha "bruen"?

Spørsmål 3: Kan det hende at jeg har feil ledning? hvordan ser det ut en "patchekabel (CAT5)"?

Spørsmål 4: Dersom jeg følger rådene til MrVilla, kan jeg bare slette det gamle oppsettet og installere det på nytt med "network setup wizard"?

På forhånd takk!!

Jeg vil gjerne ha flere gode råd!

Hva slags bru er det du prater om?

Installer Internett helt normalt.

Internet Connection Sharing ville jeg brukt, da får du fast IP på nettkort #2 og PC2 skal motta IP automatisk. Husk å ikke sett opp "dial on demand", kanskje derfor "hovedPC" kobler av når PC2 blir slått av.(?)

Hvis TP kabelen fungerer til å overføre filer, pinge hverandre osv så skal kabelen fungere, da trenger du ikke bytte.

Håper noe av dette hjelper..

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-12 00:25, skrev foilltank:

okey, siden ingen kan svare meg så skal jeg komme med et litt enklere spørsmål. Hva er huskelisten på et nettverk? IP, Netbeui, installasjonsdisketter osv.. Er det noe vi kan prøve for å oppnå kontakt?

Trodde NetBeui var "discontinued in this version of Windows" jeg ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...