pytrehau Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Jeg vurderer å kjøpe meg X-Fi ExtremeMusic men jeg lurer på om jeg vil få Dolby Digital på min Pioneer-forsterker ved å koble vanlig minijack-signalkabel fra PC til forsterker..? Per i dag så kobler jeg med optisk kabel fra digital-tuneren + dvd-spilleren til forsterkeren, og først da lyser den på Dolby Digital og jeg får skikkelig surroundlyd. Vil ikke jeg få dette til siden det ikke er optisk utgang på X-Fi-kortet? Er det noen som har god peil og kan hjelpe litt med dette spm så er det supert!! Lenke til kommentar
beddda Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Jeg vurderer å kjøpe meg X-Fi ExtremeMusic men jeg lurer på om jeg vil få Dolby Digital på min Pioneer-forsterker ved å koble vanlig minijack-signalkabel fra PC til forsterker..? Per i dag så kobler jeg med optisk kabel fra digital-tuneren + dvd-spilleren til forsterkeren, og først da lyser den på Dolby Digital og jeg får skikkelig surroundlyd. Vil ikke jeg få dette til siden det ikke er optisk utgang på X-Fi-kortet? Er det noen som har god peil og kan hjelpe litt med dette spm så er det supert!! 6326299[/snapback] for å då Dolby Digital eller DTS så må du kjøra digitalt signal via optisk eller coax kabel. den andre muligheten er 5.1/6.1/7.1 analogsignal. da må du ha 6/7 eller 8 utganger (en for hver kanal) på lydkortet eller den komponenten du skal hente lyd i fra. vanlig minijack vil ikke fungere med mindre du har flere dedikerte utganger på lydkortet. Lenke til kommentar
pytrehau Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Jeg vurderer å kjøpe meg X-Fi ExtremeMusic men jeg lurer på om jeg vil få Dolby Digital på min Pioneer-forsterker ved å koble vanlig minijack-signalkabel fra PC til forsterker..? Per i dag så kobler jeg med optisk kabel fra digital-tuneren + dvd-spilleren til forsterkeren, og først da lyser den på Dolby Digital og jeg får skikkelig surroundlyd. Vil ikke jeg få dette til siden det ikke er optisk utgang på X-Fi-kortet? Er det noen som har god peil og kan hjelpe litt med dette spm så er det supert!! 6326299[/snapback] for å då Dolby Digital eller DTS så må du kjøra digitalt signal via optisk eller coax kabel. den andre muligheten er 5.1/6.1/7.1 analogsignal. da må du ha 6/7 eller 8 utganger (en for hver kanal) på lydkortet eller den komponenten du skal hente lyd i fra. vanlig minijack vil ikke fungere med mindre du har flere dedikerte utganger på lydkortet. 6326372[/snapback] betyr dette at X-Fi ikke er noe godt valg til HTPC? Dette må vel være vanlig problem for alle kjører jo HTPC mot surroundforsterker eller? Er det ikke merkelig at ikke det er optisk utgang på det beste lydkortet for vanlige folk? Eller hvordan løser man dette da? Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 (endret) Ifølge specs på det kortet så har det både digital inn og utgang.. Creative Edit: leif Endret 17. juni 2006 av nahojdat Lenke til kommentar
pytrehau Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Ifølge specs på det kortet så har det både digital inn og utgang..Creative Edit: leif 6326559[/snapback] OK, da skulle det gå da. Men hvilken type kabel skal jeg bruke da? Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Kortet skal ha digitale inn og utganger ja, men det ser ut til å kreve ekstrautstyr. Jeg er av den oppfatning at så lenge man kobler lyden til en brukbar surround forsterker eller tilsvarende med digital inngeng, så trenger man ikke noe dyrt lydkort. Gjelder selvsagt bare for avspilling av lyd, ikke noe lydproduksjon og lignende.... Kjører man signalet digitalt fra lydkortet, er det i store trekk D/A omformeren i forsterkeren som avgjør lyden. Om man bruker optisk eller koaksial har lite å si for lyden, det er fordeler og ulemper med begge deler. Optisk gir et elektrisk skille, slik at det ikke blir noe jordforbindelse mellom PC og forsterker. Kan hos noen gi problemer hvis de jordes sammen. Ulempen er kort rekkevidde, normalt kabler opp til 2 meter. En koaksial gir en elektrisk forbindelse, men kan til gjengjeld strekkes lengre. 10 meter er ikke noe problem, og man kan bruke rimelig kabel og plugger. Jeg kjører lyden digitalt fra et integrert lydkort på hovedkortet til min surround reciever, og er meget fornøyd. Noen lydkort med digital ut kjører det på en 3,5" plugg, og trenger da overgang. Så sats på et rimelig kort helst med både optisk og koaksial utgang, så har du valgmuligheten. Merk at noen kort med digital ut ikke støtter surround, bare 2 kanals lyd. Se etter dolby digital eller lignende. Dette kortet er vel noe av det rimeligste du får med begge typer utganger, og støtte for Dolby Digital og DTS lyd. Tar 2 kortplasser for å få alle utganger dog.... Lykke til med lyden! Nettulf Lenke til kommentar
pytrehau Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 takk for gode svar. Har sjekket litt selv nå men det ser ut til at disse to creative-kabeltingene kan løse dette også hvis jeg likevel kjøper X-Fi: Sound Blaster Home Theater Cable Creative® Digital I/O Module men jeg vet ikke helt om dette er noen god løsning..? Det var jo egentlig veldig greit som på kortet til Trust, der det var med digitale utganger i ekstra kortspor. Kanskje jeg skal droppe hele X-Fi da. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Skal du gå for det soundblaster kortet ville jeg valg den digitale modulen. Det andre kabelen var jo analoge utganger, og er litt mindre smidig enn bare en digital kabel. Men jeg mener nå det er bortkastede penger så lenge det bare skal spilles av lyd fra en HTPC til en surroundforsterker med digital inn. Selvfølgelig er det smak og behag, og det er nok med mere program og greier til Soundblaster kortet. Men trenger man de....? He he, skal aldri være enkelt.... Nettulf Lenke til kommentar
Gundi Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Om man bruker optisk eller koaksial har lite å si for lyden, det er fordeler og ulemper med begge deler. Optisk gir et elektrisk skille, slik at det ikke blir noe jordforbindelse mellom PC og forsterker. Kan hos noen gi problemer hvis de jordes sammen. Ulempen er kort rekkevidde, normalt kabler opp til 2 meter. En koaksial gir en elektrisk forbindelse, men kan til gjengjeld strekkes lengre. 10 meter er ikke noe problem, og man kan bruke rimelig kabel og plugger. 6326810[/snapback] Jeg har selv lydkort fra creative, platinum tror jeg det heter. Her har jeg coaxial inn/ut og optisk inn/ut. Dersom du bruker coaxial utgang, vil det bli fryktelig dyrt. En grei kabel koster et par hundre kroner meteren... Jeg har drimot en 10m lang optisk kabel, som jeg betalte rundt 400,- for. Det er ingen ting å si på kvaliteten, og det er et rimeligere forslag. Husker ikke helt hvor jeg kjøpte det, men ta en søkerunde på internett så vil du finne det. Lykke til:) Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Såvidt jeg har fått med meg så er det coax som bør brukes til korte avstander og optisk til lange. Dette pga signaltap i coax kablene... Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Betaler man 200 kroner meteren for en koaksial kabel har man god råd, eller blir lett lurt... Vanlig 75 Ohms kabel som brukes til video overføring er helt topp. Og ikke problem med tap på lengder opp til 10 meter som jeg sa her før. På en meter lengde kan man til og med bruke de vanlige kjipe phono kablene til audio som henger bak på mange anlegg. Ingen klarer å høre noe forskjell på det i en "normal" prisklasse. Har du funnet en fiberoptisk kabel til 400 for 10 meter, er det en grei pris. Ja ja, fant forresten en på Clas Ohlson til 139kr for 5 meter ;-) (Og 10 meter på nettet for 250 kr....) Det er uansett nesten alltid plastfiber som brukes i en slik audio kabel, og den har et mye høyere tap enn glassfiber som brukes til data og kommunikasjon. Så å si at det er mere tap i en koaksial kabel enn optisk i audio sammenheng mener jeg er feil. Kan man lodde litt kjøper man 2 gullforgylte phonoplugger til ca. 50 kr, og kabel etter behov. RG-59 er en typisk betegnelse, koster 12-15 kroner meteren. Eller annen kabel beregnet for video. En ferdig digital koaksial kabel får du for 250 i en Hi-Fi sjappe, og ned i 50-60 kroner andre steder. Det samme gjelder for optisk. Jeg hadde valgt kabel etter hvilke innganger du har mest ledig av på recieveren.... ;-) Søker du på toslink i prisguiden får du opp en hel drøss med optiske kabler. Det samme gjelder ved søk på f. eks. s/pdif eller lignende. Lykke til.... Nettulf Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 (endret) har et audigy 2 kort elns kobla opp via en minijack til stereo kabel (5 meter lang billig) hvor ene pluggen staar planta i SPDIF inn i receivern mens den andre henger og slenger. Det gir stereo, DD og DTS saa det suser det kobla til baade HK og Onkyo receiverene jeg har. Og ja, det lyser opp DTS, DD5.1 og hva det maatte vaere. Noe veldig likt dette http://www.creative.com/products/product.a...5&product=10653 med noe fryktelig likt http://sewelldirect.com/Monster-JMREPCMHP-...&utm_medium=cse men lengre Endret 21. juni 2006 av Flippo Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Hmmm... ser det finnes billige lydkort med S/PDIF inn og ut (2-300 kr), men at man da kun får stereo (eller 2.1) og ikke 5.1 (som kortet kan gi ved analoge signaler). Er dette noe man må passe seg for, kanskje? Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 (endret) om kortet har SPDIF ut og dvd avspillern stoetter det spiller det absolutt ingen rolle. SPDIF er en pass-through funksjon hvor softwaren bare sender lydsignalet ut uten aa behandle det paa noe vis. Har faatt 5.1 i filmer med et jalla Philips Edge, et meget jalla VIA P4 hovedkort m. noe enda mer jalla innebygd lydchip samt SBLive! kort i mange varianter. Derimot vil de fleste lydkort kun gi stereo via spdif fra spill, wmv9/10, avi, divx, mpg o.l. siden disses lydformatene ikke kan dekodes av receivern. Unntaket er vel NForce3 chip-settet som kan encode 5 kanaler til AC3 eller DTS (?) i realtime og sende det over SPDIF. [editerte en setning som ble bare rot] Endret 25. juni 2006 av Flippo Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Du tenker på SoundStorm brikkene som var på nForce2 korta (i hvertfall noen utvalgte)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå