Gå til innhold

Er dette høy temp. på 7900gt?

Anbefalte innlegg

Hei,

Fikk endelig mitt 7900gt. Ifølge nVidia display ligger temperaturen på rundt 60 grader på skrivebordet, og opptil 65 grader etter en runde i 3dmark06. Dette er uklokket og med original kjøler. Lurer på om det er normalt på dette kortet (da jeg stadig leser om folk som kjører på under 50 grader), eller er det jeg som har vært litt uheldig med et eller annet. Om det siste er tilfellet har jeg en Zalman FATAL1TY VGA Kjøler , vil den passe?

Håper noen kan svare på dette :)

Endret av Twoofus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit skal gjøre det. :thumbup: Trodde ikke temperaturen sank så fort...

Men det jeg egentlig lurte på var om idle temp var høy. Den er på minimum 56 (med åpent kabinett).

Dessuten har jeg hørt at vifta skulle være veldig høylytt, men jeg må si at jeg ikke legger særlig merke til den. Er det noen måte å sjekke om vifta står på fullt, eller noe i den dur?

Lenke til kommentar
Den Zalman Fatal1ty kjøleren passer skjermkortet ditt ja. :thumbup:

6326401[/snapback]

Det var bra :)

Kjørte gjennom 3dmark en gang klokket til 560/770, og det gjekk helt fint. Etterpå prøvde jeg med logging, og da begynte kortet å pipe og det viste seg at det var fordi det hadde oversteget 70 grader (var på 72 grader).

Deretter kjørte jeg 3dmark uklokket igjen (450/660) med logging, og da begynte det å pipe igjen mens det var på 77 grader. :ermm:

Kan dette være et tegn på dårlig kjøling tror dere? :hmm:

Dersom jeg skal bytte til Zalman kjøleren, som snurrer på et 6800LE, trenger jeg noe til å erstatte den med. Vil 7900gt kjøleren passe til 6800LE kortet tro?

Lenke til kommentar
60 på idle er høyt, men 65 på load er faktisk bra lavt vil jeg påstå.

Veldig merkelig at det bare er 5 grader forskjel på idle og load... sånt har jeg aldri sett før. Tviler på det stemmer...

-Stigma

6326258[/snapback]

Kortet har sannsynligvis 'smartfan' eller temperatur styrt (varierer med load) .

Går "veldig" sakte i 2D modus aka 60°C og spinner opp i 3D .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Som Sablabra sier så nytter det visst ikke å måle ETTER 3dmark, var ikke klar over at temperaturen sank så fort. Men, som jeg senere nevnte, fikk jeg en temperatur opp i 77grader når jeg brukte temp logging. Senere har temperaturen også gått litt over 80. Så...min feil. :roll:

Tok å byttet til Zalman kjøleren min, og det fikset faktisk problemet. Kjører nå med 40grader idle, og langt under 80 på load (husker ikke helt hvor mye, rundt 60 tror jeg). En reduksjon på ca. 20 grader! Nå er jeg fornøyd.

Takk for hjelpen karer :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...