_mgr_ Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Hei. Jeg begyner å få en god del bildefiler liggende på PCen min, og syntes det kan være litt pes å finne fram blandt alt materialet enkelte ganger hvis det er noe veldig spesifikt jeg er ute etter. Per i dag knipser jeg mest i RAW-format, og bruker Rawshooter til framkallingen, men det hender at jeg også tar noe jpeg. I rawshooter kan man ikke se previews av jpeg, og man kan ikke se raw-previews i windows. Når jeg importerer fra minnekort, legger jeg bildene i en ny mappe som får navn etter dagens dato og en liten beskrivelse (eks. 2006-03-19 Nordlysbilder). Syntes dette kan bli litt pes hvis jeg skal ha bilder fra mange plasser til et prosjekt. Tenkte derfor at det hadde vært interessangt å høre hvordan andre organiserer bildene sine, og kansje få noen ideer. Kansje dere har noen anbefalinger innen programvare å komme med også? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Du kan jo installere denne: Microsoft RAW Image Thumbnailer and Viewer for Windows XP hvis det er XP du bruker. Videre så organiserer jeg bildene på samme måte som deg, har ikke funnet noen bedre måte. Finnes en del programmer som kan legge til mer info i bildefilene, f.eks IPTC som beskrevet her: http://www.breezesys.com/BreezeBrowser/help/iptc.htm Da kan det bli lettere å søke etter spesifikke bilder. Lenke til kommentar
_mgr_ Skrevet 18. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2006 Microsoft RAW Image Thumbnailer-greia så ganske interessang ut, får kansje sjekke ut den etterhvert. BreezeBrowser så også ganske interresang ut. Det jeg egentlig kunne tenkt meg i tillegg til mappestrukturen, er et program som kunne tagge alle bildene mine så jeg kunne søkt gjennom taggene etterpå.. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Det jeg egentlig kunne tenkt meg i tillegg til mappestrukturen, er et program som kunne tagge alle bildene mine så jeg kunne søkt gjennom taggene etterpå..Det gjør du med bl.a å legge inn verdier i IPTC Data, som i eksemplet hentet fra BreezeBrowser. ACDSee's programmer er kanskje det du leter etter, du kan lage dine egne kategorier, nøkkelord, etc. og kan klassifisere bildene fra 1-5 innenfor hver kategori. Man kan senere enkelt søke frem bilder med å velge blant disse kategoriene, nøkkelordene, klassifiseringene, EXIF-info, dato, m.fl Lenke til kommentar
tbend Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Jeg lagrer bildene i ei mappe fra den dagen jeg har tatt bildenene: som: 06.07.06 - Fest hos Petter 08.07.06 - Leking med bil som dette,,, har god kontroll da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå