Stigma Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Hey, Jeg må forhøre meg med dere som har peil på elektronikk. Jeg skal ha noen bryere til en casemod, og jeg har problemer med å finne fine toggle-type bryere (av/på). Derimot finnes det massevis av puls-brytere (kort elektrisk kontakt, samme type som brukes på PC start-knapper). Finnes det noen enkel og rimelig måte å få en puls-bryter til å fungere som en toggle bryter i praksis? Jeg anntar du må kanskej bruke et relè av et eller annet slag som kan reagere på den elektriske impulsen? Evt. tar jeg også i mot forslag til tøffe toggle-brytere som kan bestilles fra USA eller norge (ser etter metallic/chrome med evt. blå LED, eller uten lys). -Stigma Lenke til kommentar
shakur Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Det du trenger her, er en flip-flop/vippe. Med denne kan du toggle utgangen mellom 1 og 0, med en inngangspuls. Kan sikkert forklare litt mer, men har ikke tid akkurat nå... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Ja, det var noe sånt jeg sansynligvis tenkte jeg trengte. Men er det dyrt? Vanskelig å få fatt i? Vanskelig å koble sammen? Jeg har grunnleggende kunskap til eletronikk og en stødig hånd for lodding, men jeg vil nøde begynne å konstruere kretskort fra scratch hehe. Håper du kan ta deg tid til å gi et mer utfyllende svar senere når du har mer tid. -Stigma Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 (endret) Ja, det var noe sånt jeg sansynligvis tenkte jeg trengte. Men er det dyrt? Vanskelig å få fatt i? Vanskelig å koble sammen? Jeg har grunnleggende kunskap til eletronikk og en stødig hånd for lodding, men jeg vil nøde begynne å konstruere kretskort fra scratch hehe. Håper du kan ta deg tid til å gi et mer utfyllende svar senere når du har mer tid. -Stigma 6325342[/snapback] en flip/flop vippe koster ca. 1 kr. (altså med en mener jeg en pakke, med 4stk i el. lignende;)) Her har du noen du kan bruke: (det er 2 i en pakke) http://www.standardics.philips.com/product...df/hef4027b.pdf http://www.standardics.philips.com/product...df/hef4013b.pdf Link til hvor du kan kjøpe det: http://www.futurlec.com/IC4000Seriesb.shtml akkurat koblingsskjema er jeg ikke sikker på akkurat her og nå. Endret 17. juni 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 (endret) Toggle-funksjon gjøres enklest med JK-vippe. Legg Clear og Set lav, J og K høy og kople > til bryteren din og Q til det du skal styre Husk at du ikke kan dra mer enn noen milliampere ut av en slik logikkbrikke da. Endret 17. juni 2006 av NorthWave Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Toggle-funksjon gjøres enklest med JK-vippe.Legg Clear og Set lav, J og K høy og kople > til bryteren din og Q til det du skal styre Husk at du ikke kan dra mer enn noen milliampere ut av en slik logikkbrikke da. 6325932[/snapback] så derfor er det en fordel og ha en optokopler på utgang, og så et relê som den styrer igjen , hvis det skal styre trekker litt strøm Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Det er snakk om kun et par watt på det meste. Hovedsakelig noen lysdioder osv. I stedet for at jeg begynner å bestille inn deler til å bygge noe jeg /tydeligvis) ikke har det minste peil på (hadde håpet det fantes noe ferdig som kunne brukes), kansskje det er noen her som har noe brukbart liggende på sitt verksted og er villig til å smelle sammen noe enkelt for meg? Trenger ikke være noen pen job heller =) Trenger vel en 3-4 stk vil jeg tro. Noen som er villig til å hjelpe? =) -Stigma Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Det er snakk om kun et par watt på det meste. Hovedsakelig noen lysdioder osv. I stedet for at jeg begynner å bestille inn deler til å bygge noe jeg /tydeligvis) ikke har det minste peil på (hadde håpet det fantes noe ferdig som kunne brukes), kansskje det er noen her som har noe brukbart liggende på sitt verksted og er villig til å smelle sammen noe enkelt for meg? Trenger ikke være noen pen job heller =) Trenger vel en 3-4 stk vil jeg tro. Noen som er villig til å hjelpe? =) -Stigma 6326321[/snapback] tja, spørs hvor i landet du bor hen da Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Bergen, men seff hadde jeg betalt frakt om noen i en annen del av Norge hadde giddet å koble det sammen =) En retur-tjeneste kan sikkert ordens med også ^_^ -Stigma Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 kan sikkert bygge noe for deg om du vil..... med relé utganger, da kan du koble til hva enn du måtte føle for Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 kan sikkert bygge noe for deg om du vil..... med relé utganger, da kan du koble til hva enn du måtte føle for 6326558[/snapback] Hadde vært über! Har du noe røff oversikt over hva det vil koste å bygge? Fikk jo vite at selve chippen var billig, men har ikke snøring på hva relè og annet koster. Dessuten så koster det vel litt mer om du ikke har komponenter på lager og vi må bestille noe til deg Litt usikker på hva vi kan finne på til deg i retur, men skulle du noen gang trenge noe grafikkarbeid, så er jeg rimelig dreven på det ihverfall ~_^ -Stigma Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 hehe.... grafikk arbeid er det vel ikke så ofte jeg trenger, men er du flink til å male hus så er det bare å sette i gang.... *flire* Skal se nermere på saken, blir ikke i dag men.... Har det meste liggende skulle jeg tro. Tror jeg bare bygger det på ett strip board, blir ikke like elegant men går mye fortere enn å etse Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Så lenge det ikke blir en så gigantisk kontruksjon at det ikke kan gjemmes unna et sted i en drivebay, så dekker det mine behov fint =) Vil gjerne ta en kort snakk med deg over MSN før du starter på noe dog, bare for å få litt oversikt over materellkostnader, begrensninger og andre detaljer. Har sendt deg en PM med kontakt info =) -Stigma Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 neida, blir ikke så enormt stort..... skal få tegnet opp kretsen og planlegge litt layout så får du se. Skal på kurs i drammen neste uke, får se på saken når jeg kommer tilbake derfra Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Litt flaut å si det men jeg har aldri forstått ut av datablad hva som er maks strømutrekk av en krets...... Noen som kan lede meg i rett rettning... http://futurlec.com/74LS/74LS73.shtml Må finne ut om jeg må ha buffer i mellom denne og ett read relé Lenke til kommentar
gxi Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Det er så lite at det ikke er vits å tenke på å koble det direkte på et relè. 8mA på lavt nivå, og 400uA på høyt nivå er det jeg kan lese ut. Dette er absolutt maks-verdier. Hvorfor ikke bare sette på en MOSFET på utgangen? Da slipper du å ha et stort, tungt, dyrt relè. Da er det bare å koble den direkte på utgangen på kretsen, ettersom den drar tilnærmet ingen strøm. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 mja mjo..... klart det er mye billgere, men da står du litt fast på hva last du skal ha. Om du bruker rele så er du uavhengig av spenninger og slikt. Så på Hauk at der brukte de bare en buffer ic, er noe slikt jeg har tenkt Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Ser ikke helt hvordan en N-kanal MOSFET av standardtypen (BUZ10/11 f.eks.) er avhengig av spenninger og slikt? Må si at jeg foretrekker halvledere over rele dersom vi snakker likestrøm på under 10A. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 jojo, du har ett poeng der.... hmmm.... skal se på saken Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 mja mjo..... klart det er mye billgere, men da står du litt fast på hva last du skal ha. Om du bruker rele så er du uavhengig av spenninger og slikt. Så på Hauk at der brukte de bare en buffer ic, er noe slikt jeg har tenkt 6329734[/snapback] Den trenger forsovidt ikke støtte noe stor belastning. 6-7watt hadde sikkert vært nok. Det hadde dog vært fint å være uavhengig av spenning slik at jeg kan bruke bryterene uavhengig av hva de skal drive. Ellers så skal jeg la dere ekspertene få være i fred med detaljene hehe. Takk igjen for at insatsviljen. Det setter jeg stor pris på =) Ta kontakt på MSN når du har en sjans Behydro =) -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå